Tweede minor

Hiii,

ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met het volgen van een tweede minor? Bijvoorbeeld waarom je het gedaan hebt, hoe je het geregeld hebt, of je er uiteindelijk spijt van hebt gehad of niet etc.?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, maar jij doet uni toch? Ik zou wel willen weten of dat op het hbo ook kan, aangezien ik een minor in het buitenland wil doen maar eigenlijk ook wel eentje in nederland.

Ja klopt, en ik heb eigenlijk hetzelfde. Ik had eerst besloten een minor in Nederland te doen, maar nu wil ik eigenlijk alsnog naar het buitenland. Maar als dat niet lukt is het ook niet erg, dan ga ik gewoon in Nederland nog iets heel anders als minor volgen.

Dit kan. Soms moet je even je route veranderen omdat sommige periodes alleen maar op een bepaalde tijd gegeven kunnen worden maar dit is zeker mogelijk. Ik zou even langs je coördinator op school langsgaan die kan je alle regels e.d. vertellen.

Bedankt voor je antwoord!

Bij Windesheim kon ik als hbo student zelf bepalen of ik 2 stages + 1 minor of 2 minoren + 1 stage wilde doen. Hierdoor had je behoorlijk veel vrijheid maar dit is niet bij alle hogescholen zo helaas.

Ik was dat van plan maar ben afgehaakt, maar ik zal typen wat ik ervan weet. Het is zo met een tweede minor dat je eigenlijk “laatste” keuze bent, dus studenten van die opleiding hebben voorrang. Minor in het buitenland moet je wel op rekenen dat je heel veel moet regelen. Je moet namelijk zelf allemaal de vakken uitzoeken en je uni moet dat goedkeuren. Losse vakken volgen is hetzelfde probleem op eigen uni; studenten van die opleiding hebben voorrang. Losse vakken (als bijvakstudent) op andere uni kan vaak alleen als je kan aantonen dat je die vakken nodig heb voor een master. Daarbij komt dat de VU (andere uni weet ik niet) wil invoeren dat je automatisch afstudeerd. Dit houdt in dat als je alle studiepunten heb, je af MOET studeren en dus geen extra minor/vakken kan volgen in je “4e” jaar. Maar wanneer dit ingevoerd wordt is nog niet bekend.
Maargoed hier ga ik vanuit dat je minor na je 3e jaar wil doen. Als je die tijdens minortijd wil doen, dan is het natuurlijk makkelijker te regelen. Maar naar buitenland moet je evengoed op rekenen dat het veel werk is, maar zeker niet onmogelijk!
Ik zou gewoon naar je studieadviseur gaan, die heeft daar verstand van en weet wat er geregeld moet worden!

Dat verplicht afstuderen hoorde ik ook al van de studie adviseur, jammer…

Ik ben er op dit moment mee bezig! Ik heb drie jaar voltijd een talenstudie gevolgd en daarbinnen de educatieve minor gedaan. Ik heb er wegens drukte (stage, studie, bestuur, sport) voor gekozen mijn scriptie en een tentamen uit te stellen, waardoor ik een halfjaar uitloop zou hebben. Tijdens dat halfjaar ben ik na gaan denken wat ik nu écht wilde, ik wist dat ik geen master in mijn talenrichting wilde doen, en uiteindelijk vond ik een master die bij me past. Ik moest daar echter wel verplicht een minor van volgen, als een soort spoedcursus om aan de master te kunnen beginnen. Die minor ben ik nu dus aan het volgen :slightly_smiling_face: Die minor volg ik aan een andere universiteit, en omdat ik dat ene tentamen de eerste keer niet gehaald heb, heb ik ook nog niet alle studiepunten binnen van mijn ‘eigen’ bachelor. Ik verwacht zowel mijn bachelor als mijn minor in juni af te ronden, dan af te studeren en in september met mijn master te starten.

Ik doe nu dus ook iets héél anders als minor dan mijn oorspronkelijke studie, heb me gewoon ingeschreven en werd direct toegelaten. Ik weet niet of studenten van die universiteit/studierichting voorrang krijgen, maar als dat zo is heb ik er niets van gemerkt. Ook vind ik het gewoon heel leuk eens iets totaal anders te doen, een andere manier van studeren te ervaren en mijn horizon te verbreden.

Ik zit op de HAN en ik heb zelf gewoon maar een minor gedaan. Maar een klasgenoot van me heeft er wel twee gedaan, eentje kon hij tijdens zijn tweede jaar al buiten normale contacturen doen en moest hij voor naar het buitenland tijdens zijn minorperiode. De andere minor was tijdens de minorperiode maar moest hij ook een aantal weken voor naar het buitenland, de buitenlandperiodes heeft hij zo kunnen samenpakken en hij heeft er geen studievertraging door opgelopen.

Dan maar expres een herkansing verknallen? :’)