Twee talenstudies tegelijk, ervaringen/advies?

Hallo!

Na de zomervakantie zit ik in 6 gymnasium, dus het duurt niet lang meer tot ik ga studeren! Ik wil dat graag aan de UvA in Amsterdam doen en heb er heel veel zin in.
Ik weet al heel lang dat ik Scandinavische talen en culturen met als hoofdtaal Noors wil ga doen. Nu ben ik dit jaar naar de open dag geweest en heb daarbij ook Slavische talen en culturen bezocht. Ik was daar heel erg enthousiast over en zat in een dilemma: Scandinavisch of Slavisch?
Toen dacht ik een tijdje geleden, is het niet mogelijk twee studies tegelijk te doen? Nou dat bleek dus mogelijk te zijn en ook nog eens behoorlijk voordelig, in principe betaal je alleen boeken extra.
Mijn ouders vinden het prima als ik het doe, ze zeggen dat ik het beter gewoon kan proberen en als het niet lukt ik altijd nog kan stoppen.
Het betreft dus twee talenstudies, waarbij ik bij de een Noors kies en bij de ander Russisch. Ik ben heel goed in talen, ik pik ze snel op en ze zijn mijn beste vakken op school. Ik werk heel hard en ben ambitieus, op de middelbare school heb ik ook altijd hard gewerkt, met resultaat. Daarnaast heb ik er heel veel motivatie voor, niet alleen deze talen leren lijkt me geweldig, maar ook de literatuur en cultuur die je erbij krijgt lijkt me gewoon fantastisch om te leren.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken wil ik dus vragen wat jullie erover denken. Is het slim om dit te doen? Is er hier nog iemand die twee studies volgt en zo ja, hoe gaat je dat af?

Alvast bedankt! :bowing_man:

Hee,
Ik doe zelf ook een talenstudie en ik denk dat het - als je hard werkt - prima kan! Een studiegenootje van mij deed ook twee talenstudies in haar eerste jaar en heeft van allebei de propedeuse in één keer gehaald (ze is daarna wel gestopt met één van de studies omdat ze er andere dingen naast wilde doen/de studie niet zo leuk vond. Dus je moet wel echt gemotiveerd zijn).
En inderdaad wat je ouders zeggen: je kunt het altijd proberen. Lukt het niet, dan laat je één van de twee vallen, het is niet zo dat je dan veel geld verspilt want je betaalt natuurlijk alleen je boeken (en die kun je weer doorverkopen).
Mij lijkt het in ieder geval heel erg leuk en ik denk dat het ook goed moet lukken zolang je beide studies leuk vindt en gemotiveerd bent. Ik heb geen ervaring met Noors, maar ik weet dat Russisch een relatief ‘makkelijke’ studie is (in de zin van weinig contacturen en als je goed leert kun je alles gewoon halen.) Je zegt zelf dat je goed bent in talen, dus ik zou het gewoon doen!

Heej, bedankt voor je antwoord! Ja zoiets dacht ik eigenlijk al, maar ik hoorde overal dat het toch zo zwaar was om twee studies te doen dus vandaar dat ik het maar eens vroeg. Maar ik dacht inderdaad ook dat het toch wel gewoon haalbaar moest zijn, al helemaal omdat ik sowieso niet echt veel moeite met talen heb. En gemotiveerd ben ik zeker! Noors schijnt overigens ook een makkie te zijn, alle Scandinavische talen zijn niet zo heel erg moeilijk en al helemaal niet voor Nederlanders of Duitsers (overeenkomsten want het zijn allemaal Germaanse talen etc)
Waarschijnlijk zal ik wel over 1 van de 2 een jaartje langer moeten doen omdat beide studies een buitenlands verblijf hebben en die zouden dan op hetzelfde moment zijn.
Maar voor de rest zou het wel gewoon moeten lukken dus ik ga het maar gewoon proberen :slightly_smiling_face:
Heel erg bedankt voor je antwoord!

Geen ervaring mee, maar ik merk uit jouw beginpost al dat je erg enthousiast bent over beiden en bereid bent daar hard voor te werken. Daarnaast ben je geloof ik ook wel intelligent, dus ik zou ervoor gaan!

Als je er zoveel zin hebt, dan zeg ik: vooral doen! Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een languagecourse gedaan tijdens mijn HBO voor vijf maanden als minor en het was zo leuk en leerzaam :slightly_smiling_face: Met Engels en Duits. Dat sprak ik al maar nu zoveel beter want ik heb zoveel geleerd! Je moet wel bereid zijn om er veel tijd in te steken. Vooral voor het Duitse gedeelte kreeg ik ook veel geschiedenis en cultuur en ik was zeker wel 30+ per week met die minor bezig.
Maar als je van talen houdt, komt dat voor jou vast helemaal goed. Leuk hoor, de talen die je hebt gekozen! Wou dat ik de tijd kon vinden om een nieuwe taal te leren.

Gewoon doen! Ik neem aan dat je altijd nog kunt stoppen met 1 van de 2 dus mocht het toch teveel worden kun je verder gaan met diegene waar je het meest affiniteit mee hebt.

Had ik de hersenen er maar voor om een taal te leren.

Ik wilde even zeggen dat het enthousiasme echt uit je posten blijkt. Ik denk dat het je absoluut zal lukken! =)

Ik denk dat als je gemotiveerd bent en beide studies heel erg leuk vindt je het prima kan doen :wink: Een vriendin van mij studeert Italiaanse taal en cultuur én Psychologie (ik studeer zelf ook psychologie en ik zeg het je: dat is een aardig tijdrovende studie) en tóch doet ze het heel erg goed:)
Maar ze is dan ook een erg gedreven student.
Je kan gewoon beginnen met het studeren van beiden studies en als het erg zwaar valt stoppen met een van de twee:) Komt goed!

Hallo!
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog geen enkele negatieve reactie gezien dus dat is heel motiverend natuurlijk :slightly_smiling_face: Ik ga het inderdaad maar gewoon doen. Ik had ook al eens iemand gehoord die Geneeskunde én Wiskunde studeerde, volgens mij zijn dat ook niet de makkelijkste studies :flushed: maarja, hem ging dat ook prima af dus inderdaad, als je ergens goed in bent en het leuk vindt, waarom niet? En ja ik ben inderdaad nogal enthousiast hahaha, mijn arme moeder moet ook altijd mijn veel te blije gekwaak aanhoren over hoeveel zin ik in mijn studie heb ^^"
Maar dus in ieder geval heel erg bedankt voor het reageren!

Succes ermee! Gaat je zeker lukken en zo te horen heb je niets te verliezen :slightly_smiling_face:

Hey!
Ik vroeg me af of je nou uiteindelijk echt twee studies bent gaan doen en hoe dit dan afgelopen jaar gegaan is. Ik wil zelf ook Scandinavische talen & culturen gaan doen aan de uva, en dan misschien in combinatie met Duits. Ik heb je ook anoniem een privébericht gestuurd, maar ik weet niet zeker of het wel is aangekomen, aangezien mijn internet er uitvloog -.-

Nouja, hopelijk zie je dit wel!
Groetjes, Marte