Twee persoonlijkheden

Hallo iedereen,

eerst en vooral: de account waaronder ik dit topic heb geopend is hier speciaal voor aangemaakt, wat dus ook verklaart dat dit mijn eerste reactie hier op het forum is…

Wel, ik zal niet zeggen dat ik met een probleem zit, want ik denk niet dat je mijn situatie meteen als een ‘probleem’ zou kunnen definiëren. Het is toch iets waar ik mee zit en graag kwijt zou willen (wel anoniem dus), misschien herkennen sommigen zich er wel in…?

Zoals de titel al zegt, gaat het dus om twee persoonlijkheden. Volgens mij heeft iedereen wel meerdere persoonlijkheden, kenmerken waarvan je zou denken dat dit totaal niet overeenkomt met de andere persoonlijkheidskenmerken,… Maar in mijn geval is het wel redelijk extreem.

Om het in clichébeelden uit te drukken zou je kunnen zeggen dat ik aan de ene kant meer tot de ‘snobs’ behoor, en aan de andere kant neig ik dan naar een bandeloze, nonchalante ‘rockchick’ versie.
Mijn snob-ik houdt van klassieke muziek, speelt viool, haalt hoge cijfers op school, draagt deftige blouses en jurken, houdt zich erg met etiquette en voorkomen bezig, verkeerd ook in milieus waarbij anderen deze kenmerken ook hoog in het vaandel dragen en waar alles prestatiegericht is… Mijn andere ik houdt dan weer van Metallica en Nirvana, draagt stoere boots en leren vesten, smokey eyes en knalrode lippenstift behoren tot de dagelijkse make-up,…

Allemaal goed en wel, maar het vreemde is dat ik echt ‘mezelf kan zijn’ bij alletwee de kanten, ookal zijn ze soms echte tegenstellingen van elkaar. Het is ook niet zo dat ik gedwongen wordt om mij zo te gedragen, ik voel mij goed aan beide kanten, en kies er zélf voor. Voor mijn nabije omgeving zorgt dit vaak voor verwarring, en ook ik heb het er soms moeilijk mee. Een welbekend voorval waar ik vaak mee te maken krijg: Op vrijdagavond speel ik in het concertgebouw een klassiek concert met het orkest waar ik bij zit. Daar ademt alles stijl en chiqué uit. De omgang tussen het publiek is altijd strak en deftig, en o wee, als je iets verkeerds zou zeggen. Na het concert gaan we met een beperkt groepje in een poepchique restaurant dineren, en praten we over klassieke muziek, paarden, cruiseschepen, en het dure hotel met zwembad waarnaar we binnenkort op reis gaan. De volgende avond kun je me een de bar van een rock 'n rollcafé vinden, bier drinken, lachen en babbelen over de concerten waar we nog naartoe zullen gaan, nieuwe mensen ontmoeten waarbij het van geen belang is welke status die persoon heeft, wat hij studeert of al bereikt heeft in het leven, gewoon spontaan zijn en plezier maken.

Misschien slaat dit hele verhaal op niks, en had ik hier beter geen topic voor aangemaakt, maar ik vraag me wel af of iemand hier zich misschien in herkent? Hoe je er mee om (zou) gaan/gaat?

Liefs,

Amber

Misschien moet je wat minder denken aan het “hokjes” principe? Je plaatst je twee persoonlijkheden als tegenstellingen aan elkaar, maar het is toch logisch dat je én van klassieke muziek en mooie restaurants enzo kan houden én ook van rock 'n rollcafés?
Ik vind het eigenlijk zo raar nog niet, iedere persoon heeft meerdere interesses en jou interesses liggen gewoon wat breder uit elkaar dan anderen.
Blijf gewoon lekker doen wat je leuk vind en na alle twee de dingen gaan want ik vind het niet gek ofzo. :slightly_smiling_face:

^Ik zat al te bedenken hoe ik het het best kon verwoorden, maar dat heb jij perfect gedaan! Dus ik sluit me er helemaal bij aan, haha.

Ach, je kan van appels én peren houden, je hoeft niet altijd alles te vergelijken

Ergens herken ik het wel…Maar dat is omdat ik in een chique milieu leef, maar eerder uit verplichting (ouders…), want ik ben allesbehalve snobistisch. Ik ben meer zoals jouw tweede persoonlijkheid. Het grote verschil is dus dat ik chique restaurants haat en al helemaal geen zin heb om over cruises, paarden en dure hotels te praten.

Ik ben het eens met hierboven : iedereen heeft eigenschappen die een beetje botsen in combinatie met andere eigenschappen, maar toch heb ik ergens het gevoel dat je niet helemaal weet wie je nu precies bent…

wie zegt dat die twee stijlen niet goed samengaan :’) Misschien moet je je kleding wat met elkaar combineren, zodat de kloof tussen één dag klassiek en één dag rockpersoon niet te groot is! Zoals een nette witte blouse, een spikearmband, jeans en mooie leren laarsjes? En klassiek en rock gaan ook samen hoor!
check http://www.youtube.com/watch?v=JZNCrLV8W_M

Oh ik wil even toevoegen dat je die 2 persoonlijkheden heus wel mag combineren. Waarom eens niet over viool beginnen bij je metalmaatjes. Of over een concert in een chique restaurant? En net zoals tornainbow zegt : zelfs je kledingstijl kan een mix zijn. Ik draag constant nette blazers met mijn collectie concertshirts =D

Ik heb exact hetzelfde, maar dat komt vooral omdat ik in een heel chique milieu ben opgegroeid. Alles volgens de ‘oude stempel’. Nou moet je voorstellen dat ik bijvoorbeeld op jonge leeftijd meeging naar antiek veilingen, chique etentjes, etc.
Rond mijn veertiende ben ik mijn ‘eigen stijl’ gaan creëren en met die stijl gingen ook andere activiteiten te paard. Je had mijn vaders reactie moeten zien toen ik zei dat ik naar Lowlands wou. Nou, dat kon echt niet in ‘ons milieu’.

Tegenwoordig combineer ik het gewoon en ga ik, bijvoorbeeld als ik op bezoek ga bij mijn vader, gewoon net iets netter gekleed, maar dan wel met wat ‘stoere’ details. Wat mijn vader dan wel weer heel leuk vond, is dat ik bijvoorbeeld toch graag een zegelring wil. Het is dus op zich wel te combineren, maar ja, het botst ook in veel gevallen!

Maak je er niet druk om joh, dat heeft iedereen wel een beetje, in meer of mindere mate.

Het is niets bijzonders.

Helemaal juist!

Ik denk dat iedereen dat wel heeft, ik herken mezelf er ook wel een beetje in maar niet zozeer dat ik twee persoonlijkheden heb.

Ik vind eigenlijk niet dat je twee persoonlijkheden hebt gewoon intresses die je niet direct bij elkaar zou plaatsen. Dus ik zou er mij niet teveel zorgen over maken

Ik denk dat je meer gewoon verschillende interesses hebt, heb ik zelf ook (totaaal niet met dat chique dan, maargoed). De ene keer loop ik in een baggy broek, de andere keer op hakken met een jurkje en weer een andere keer kom ik bij wijze van bijna uit Grease. Mijn muziek loopt ook heel erg uiteen, ik hou veel van make-up maar vind een potje voetbal of trainen in de sportschool ook nice (sommige mensen vinden dat een rare combi).
Maar ik denk niet dat het erg is en denk dat veel mensen het hebben. Ik vind het juist alleen maar goed als mensen wat andere dingen proberen en niet alleen bij hun eigen dingen blijven.