Tussenjaar

Hoi iedereen,

Ik zit nu op 5 havo en ik ben dus natuurlijk al aan het nadenken over wat ik na dit jaar wil gaan studeren. Ik ben er al een beetje achter gekomen dat ik wel de sociale/juridische (misschien ook wel rechten) kant op wil gaan, ook was er een studie die me al aansprak, maar deze ligt in Utrecht. Utrecht is vanuit mijn woonplek (Limburg) pittig ver weg en dus moet ik er sowieso een kamer gaan huren stel ik ga daar studeren maar wat ik zoal gehoord heb over kamers in Utrecht, is dat ze meestal best prijzig zijn. Ook krijg ik dit jaar een ander soort studiefinanciering (een stuk minder geld dacht ik?) en kan ik van thuis uit ook niet echt rekenen op veel financieel support.

Nu dacht ik dus bij mezelf, aangezien die studiefinanciering nu toch het zelfde blijft en ik veel geld nodig zal gaan hebben, dat het misschien slim was om een tussenjaar te nemen en om te gaan werken in dat jaar. Of dit slim is weet ik dus niet, want ik hoor ook veel verschillende meningen hierover, de een vindt het juist een goed plan omdat ik op die manier natuurlijk minder geld hoef te lenen uiteindelijk, en de ander zegt dat het dom is omdat je uit je “leer-flow” raakt, en geld lenen voor je studie amper rente op zit (ofzoiets).

Wat zeggen jullie, is een tussenjaar om te werken slim? Of is zoveel mogelijk werken naast je studie gewoon het beste?

Heb je ook een tussenjaar genomen dan? Om te reizen of te werken? En het klopt inderdaad wel wat jullie zeggen, wat dat meer verdienen betreft, maar ook in het studentenleven heb ik nu dalijk amper geld haha dat is ook een minpunt. Uitgaan etc.

Er zijn zat mensen die geld lenen! het leenstelsel is alsnog best voordelig, je kan er 30 jaar over doen om het terug te betalen en de rente is echt 1% ofzo! En als je het niet kan terug betalen dat hoeft het ook niet.

Welke studie wilde je in Utrecht doen? ^^

Je moet juist zo snel mogelijk gaan studeren zodat je uni kan doen want dan krijg je veel geld weet je
Met hbo krijg je later minder geld

Ja. Want dat is echt het allerbelangrijkste…

Goed, als je al weet wat je wilt doen zou ik gewoon gelijk gaan studeren. Want of je nu een jaartje gaat werken of niet, een studieschuld bouw je toch wel op als je moet gaan lenen. Volgens mij heb je nu zelfs 30 jaar om het af te lossen. Ik zou je daar niet zoveel zorgen over maken.

Ik heb wel een tussenjaar genomen maar dat is al een tijd terug gezien ik al afgestudeerd ben dus daar heb je niet zoveel aan.

Je gaat toch naar school om later veel geld te verdienen? Ik ga ook doorleren tot minimaal hbo maar ga uni doen als dat lukt dan kan ik Rolex kopen en zo.

Jajoh want een Rolex is wel echt iets waar je voor moet studeren om dat te kunnen kopen! Ga jij maar lekker doorleren tot je een Rolex kunt kopen dan.

ja ga ik doen ik ga misschien volgend jaar op hbo mijn p halen en dan naar uni

Ik wilde Sociaal Juridische Dienstverlening gaan doen, maar weet het nog niet heel zeker!

Je moet er wel echt rekening mee houden dat werk niet uit de lucht komt vallen, al helemaal niet als je straks nog ouder bent. Ik heb nu ook een tussenjaar en dacht ook dat ik wel geld kon sparen door te werken, maar het valt best tegen. Als je gewoon weet wat je wilt studeren, kan je beter gaan studeren denk ik.

toevallig! Ik zit nu ook in me eerste jaar SJD :slightly_smiling_face: