Tussenjaar

Hee meiden!

Ik zit nu in 5 havo en ik wil heel erg graag een tussenjaar gaan doen. Ik heb wel een beetje een plan, namelijk op de vavo economie doen om me voor te bereiden op de Hotelschool, alleen ik ben een beetje aan het brainstormen over wat ik nog meer kan gaan doen in het tussenjaar. Er zijn wel al veel dingen waarvan ik altijd heb gezegd dat ik het nog heel graag wil gaan doen, zoals op yoga en terug naar Afrika, maar ik heb nog niet een heel vast plan!

Hebben jullie misschien leuke ideeën om het jaar te vullen of heeft iemand zelf een tussenjaar en tips voor me? Ik zou het heel erg fijn vinden!

Ennnn weet iemand misschien precies hoe het nu zit met het sociale leenstelsel? Want ik heb me laten vertellen door de decaan dat het niet doorgaat in verband met te weinig steun van de 1e kamer… Alleen kan ik er nergens een duidelijk artikel over vinden op internet.

Veel liefs! :hugs:

Ik zou zeggen: ga lekker een tijdje werken, dan krijg je er nog geld voor en je kunt ook weer iets op je CV zetten. Je kunt dan kiezen voor iets in de horeca, dan zit je al een beetje in je toekomstige sector.

En ja, verder heb ik nooit een tussenjaar gehad, dus ik zou het verder niet weten. Ga vooral lekker naar Afrika als je dat nog zo graag wilt doen! Nu heb je er nog tijd voor. :wink:

Ja werken inderdaad! Ik werk nu achter de bar in een club, maar ik denk dat het beter is om een baan te gaan zoeken in een chiquer restaurant als ik naar de Hotelschool wil…

Ik heb er geen verstand van, maar ik kan wel begrijpen dat een chiquer restaurant meer aanspreekt. :slight_smile:

Ik zou ook gaan werken en ernaast een vak volgen en misschien een cursus? :slightly_smiling_face:

Wat de stufi betreft: volgens mij krijg je als je aankomend jaar gaat studeren wel stufi maar als je eerst een tussenjaar neemt, dan niet.
Maar daar is niemand echt duidelijk over :slightly_smiling_face:

Dankje! En dat met die stufi hoop het niet… maarja niet echt een reden om geen tussenjaar te gaan doen anders krijg ik alleen maar spijt

Weet je al naar welke hotelschool je wilt?

Ik zou dat tussenjaar écht gebruiken voor ervaring. Het ligt eraan waar je heen wilt, maar Maastricht/ Den Haag EN het NHTV zijn gefocust op ervaring, omdat ze ook maar 'n specifieke groep toe mogen laten.

En idd, het is niet dat een bar weinig ervaring geeft, dat zeker niet. Maar ga werken in 'n chic restaurant, desnoods in een hotel. Als je al hotelervaring hebt, heb je zóveel voorsprong op anderen.

Ik wil graag naar Amsterdam, Den Haag of Maastricht, ga aankomende woensdag kijken in Maastricht

Maastricht is idd ook op ervaring ja, haha :"). Die school leek mij ook wel écht heel tof. Uiteindelijk toch niet voor gekozen, maar succes !

dankjewel!

Bij de voorlichting bij mij op school is vertelt dat je in 2014/2015 nog wel stufi krijgt, maar dat dat het laatste jaar is. Vanaf 2015/2016 gaat het sociaal leenstelsel in. Zo staat het op dit moment vast. Eventuele veranderingen moet je dus op gokken, maar ik denk eigenlijk niet dat ze het nog een jaar uitstellen.

Ik zit nu ook in 5 havo en ben ook van plan om volgend jaar een tussenjaar te nemen. Ik ga dan vooral veel werken en ook misschien nog een cursus doen.

Klopt ja, zeiden ze ook bij ons op school. Maar toen werd er bij een voorlichting op een school van een vriendin gezegd dat het waarschijnlijk toch niet doorgaat… Het is zo vreselijk onduidelijk allemaal

Heb je al enig idee wat voor cursus?

Ik zou inderdaad erbij gaan werken. Ervaring opdoen en reisjes tussendoor maken.

niet precies maar iets als yoga ofzo, iig iets ‘lichamelijks’ zegmaar