Tussenjaar, universiteit of toch doorgaan?

Momenteel zit ik in mijn eerste jaar op het HBO. Ik hoop dit jaar mijn propedeuse te gaan halen. Deze opleiding wil ik al zo’n 2 jaar doen, het probleem is dit is ook de enige opleiding die mij echt leuk lijkt/leek. Nu doe ik de opleiding en valt het mij toch een beetje tegen, misschien het feit dat ik pas 18 ben, ik als het goed ga 22 ben als ik klaar ben en dan 1 beroep kan doen: docent. Natuurlijk kan ik dan eventueel nog een master gaan halen, maar uiteindelijk ben ik dan voor mijn gevoel heel beperkt. Ik wil niet 40 jaar lang docent zijn.
Nu wilde ik vorig jaar, na mijn eindexamen, al een tussenjaar nemen. Ik had niet genoeg gespaard om een talencursus oid te doen en beschikte niet over mijn rijbewijs dus Au-Pair zijn viel me toch af. Mijn ouders waren ook tegen een tussenjaar dus dat speelde ook wel mee.
Nu vind ik mijn opleiding niet geweldig, het onderwijsperspectief vind ik in de praktijk wel leuk maar theoretisch niks aan. Andere vakken leer ik juist liever dan in de praktijk toepassen. En om nou nog 4 jaar dingen te leren waar ik mij echt niet in interesseer.
Ook wil ik graag reizen, ik ben nu 18, heb behalve werk geen relatie oid dus ook geen verplichtingen. Ik kan natuurlijk gaan reizen als ik mijn bachelor heb, maar dan weet ik totaal niet hoe ik in het leven sta.

Ik heb een opleiding gevonden op de universiteit die mij wel leuk lijkt, ik weet dat ik hier uiteindelijk mee docent kan worden maar eigenlijk toch een breder beroepen perspectief. Nu kan ik hier met mijn propedeuse terecht, maar ergens ben ik toch bang dat het te moeilijk is. Niet voor niets raden ze het toch af.

Nu dacht ik eraan om eventueel volgend jaar een tussenjaar te nemen als ik mijn propedeuse heb gehaald. Ik kan dan eventueel nog een thuiscursus oid doen of au-pair worden (wat mij het meest aanspreekt), maar ook voor mijzelf echt een keuze maken wat ik nou wil. Als het dan niks wordt kan ik altijd nog terugstromen (als het goed is) naar de opleiding die ik nu doe.
Ik wil dit nog met mijn SLB bespreken maar misschien dat iemand mij toch kan helpen?

Sorry dat dit een beetje onduidelijk is zonder logische opbouw, maar zo voelt het voor mijzelf ook.

Ik snap dat je enorm aan het twijfelen bent, maar je moet uiteindelijk zelf even op een rijtje zetten wat de voordelen en nadelen van je keuzes zijn en dan conclusies trekken.

Even wat betreft een tussenjaar:

Ik zit zelf momenteel in een tussnjaar, and it sucks. Anyways, het verschilt natuurlijk per persoon. Maar bij mij was het geen bewuste keuze, ik moest wel een tussenjaar nemen omdat ik even geen keus had. Ben je toch van plan om een tussenjaar te nemen, probeer dan wel in te zien dat je een jaar geen ritme meer hebt omdat school natuurlijk altijd wel een standaard schedule in je leven was. Ook kijken voor een (bij)baan van te voren is belangrijk. En probeer ook iets met hobby’s of iets te doen, of wat je zei, sparen voor een goede paar maanden naar het buitenland. Je zult verdacht veel vrije tijd hebben, wat naar mijn ervaring, niet heel fijn is.

Heel veel succes met je keuze en hopende je hier ergens mee te kunnen helpen
:beer:

Ik zou als ik jou was dit jaar afronden, heb je tenminste je propedeuse binnen. Dan een tussenjaar en reizen / au pair, dan kan je in dat jaar nog bedenken wat je wil doen. Over een jaar heb je misschien totaal andere ideeën van wat je wil doen. Hoe gaat het je nu eigenlijk af op het hbo? Als je hoge punten haalt kan je misschien gewoon uni doen. Ik heb zelf vwo gedaan, maar haalde steeds zesjes en mij werd ook een universitaire opleiding afgeraden, maar nu ligt mijn gemiddelde boven de 8. Je weet het dus nooit voordat je het probeert!

Mijn propedeuse halen ben ik denk ik sowieso al van plan, in principe heb ik er niks aan met een andere opleiding maar ik heb iets.
Ik denk dat dat het probleem is, ik haal in principe voor hetzelfde wat ik ga studeren gewoon voldoendes. Kunnen zeker hoger maar denk ook dat dat komt doordat ik veel tijd steek in het deel wat ik niet leuk vind/slecht in ben. Maar ik ben ook bang dat de universiteit gewoon veel te moeilijk uit pakt. De Havo ging wel prima, als ik er even moeite in stak had ik altijd ruim een 7.