Tussenjaar twijfels

Hey allemaal!
Ontzettend fijn dat de zomervakantie nadert, daar was ik namelijk echt aan toe! Echter begin ik nu wel een beetje de zenuwen te voelen. Volgend jaar ga ik namelijk mijn examenjaar in (5HAVO). Nu ben ik niet zo zeer zenuwachtig voor de examens, maar voor wat ik daarna zal gaan doen. Wanneer ik net klaar ben met mijn examens ben ik namelijk net 16 geworden. Ik vind mezelf dan te jong om te studeren en ben bang dat ik buiten de boot zal vallen, ik heb al moeite met het maken van vrienden.

Nu zit ik steeds meer na te denken over het nemen van een tussenjaar, maar er zijn een aantal dingen die mij tegenhouden.

1. Ik ben bang dat, wanneer ik klaar ben met mijn tussenjaar, ik geen motivatie meer zal kunnen vinden om te studeren, omdat ik zo gewend ben geraakt aan de vrijheid.
  2. Al mijn vrienden en vriendinnen zullen dan wel beginnen met studeren en ik ben bang dat ik hen nog sneller kwijt zal raken als zij in die ‘studentencyclus’ belanden en ik niet.
  3. Ik heb geen idee wat ik dan in dat tussenjaar zou willen doen gezien mijn leeftijd.

Tips en adviezen zijn dan ook meer dan welkom! Graag hoor ik ervaringen en opties om te doen in een tussenjaar. Zo lijkt au-pair zijn mij een geweldig leuke ervaring, maar ik heb nauwelijks ervaring en met 16 lijkt mij dit onmogelijk.

Alvast bedankt!

Liefs,

begrijpbaar, ik ben zelf 16 (wordt in september 17) en ik heb net eindexamen havo gedaan.Ik vind me zelf ook wel jong om te gaan studeren.

Au pair kan niet, daarvan is de minimum leeftijd soms 17 maar meestal zelfs 18. Je zou misschien VWO kunnen doen dan kom je ook wat meer bij leeftijdsgenootjes in de klas.
Je zou misschien ook een paar maanden lange taal cursus of een jaar high-school kunnen doen?

Waarschijnlijk wel als ik naar het buitenland geweest ben en zelfstandiger ben geworden.

VWO is voor mij geen optie, dan zou ik mijn pakket aan moeten passen en dat zie ik niet zo zitten. Taal-cursus lijkt mij inderdaad wel wat! Ik zou het alleen dan wel fijn vinden om dit samen met iemand te doen. Ook nog wel een vraag die ik heb: hoe vind je reisgenoten? En dan heb ik het niet over vrienden/familie, maar meer over mensen die je nog niet kent die hetzelfde willen doen.

High school lijkt me ook heel leuk, maar ontzettend prijzig.

Ik denk dat je gewoon het beste wel een opleiding kunt gaan volgen. Tegen de tijd dat je je examens doet ben je al heel erg gegroeid en ook tijdens een vervolg opleiding zul je heel erg groeien.

Ik ben ook toen ik 16 was en de havo had afgerond gaan studeren. Waarom zou dat te jong zijn? Ja ik was wel echt de jongste, maar er waren er meer van 17 en 18 en zo’n enorm verschil is dat ook niet. Ik zou gewoon gaan studeren.

Het valt mee hoe jong je bent! Om een jaar pauze te nemen, heb je waarschijnlijk geen motivatie meer. En daarnaast ; als je nu gaat studeren ben je mooi op tijd klaar met school! Kan je lekker aan het werk :slightly_smiling_face:

Tja, misschien hebben jullie ook wel gelijk, maar het is meer mijn eigen gevoel en dat ik me dan ontzettend onzeker voel (?). Ik kan het niet zo goed omschrijven. Misschien is het inderdaad ook wel beter… Zijn er hier misschien mensen die een tussenjaar genomen hebben en tegen een van de boven genoemde problemen aanliepen? Of juist helemaal niet?

Haal dat ‘na een jaar vrijheid heb ik waarschijnlijk geen motivatie meer’ maar héél snel uit je hoofd. Echt. Iedereen dacht dat bij mij ook toen ik een tussenjaar nam, want ik was nooit de serieuze scholier blablabla. Door dat tussenjaar ben ik juist gaan waarderen dat wij in Nederland de voorzieningen hebben om te kunnen studeren. Zoals je begrijpt ben ik daarom na mijn tussenjaar 200% voor mijn studie gegaan. Daarnaast ben ik veel makkelijker in de omgang geworden.

Natuurlijk is het resultaat voor iedereen anders, maar vrijheid op je 16e/17e is echt niet alles. De baantjes die je kunt krijgen, betalen slecht dus daar zul je waarschijnlijk ook niet zo snel in blijven hangen. :slightly_smiling_face:

Ik zou geen tussenjaar nemen maar gewoon gaan studeren, je bent echt niet te jong hoor. En als je dat denkt omdat je, zoals je zelf zegt, onzeker bent, dan denk ik niet dat die onzekerheid na een tussenjaar opeens verdwenen is.

Plus je hebt nog een heel jaar om te bedenken wat je wilt gaan studeren, tijd zat om je goed te oriënteren.

Je bent niet per se te jong voor een studie, maar ik snap ook wel dat je nog even wilt wachten. Als je een taalcursus gaat doen via een organisatie (EF etc) dan hoef je je over reisgenootjes geen zorgen te maken, je komt dan met een hele groep jongeren te zitten. De meeste taalcursussen zijn alleen ook behoorlijk prijzig, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf waar je heen wil.