Hey allemaal!
Ontzettend fijn dat de zomervakantie nadert, daar was ik namelijk echt aan toe! Echter begin ik nu wel een beetje de zenuwen te voelen. Volgend jaar ga ik namelijk mijn examenjaar in (5HAVO). Nu ben ik niet zo zeer zenuwachtig voor de examens, maar voor wat ik daarna zal gaan doen. Wanneer ik net klaar ben met mijn examens ben ik namelijk net 16 geworden. Ik vind mezelf dan te jong om te studeren en ben bang dat ik buiten de boot zal vallen, ik heb al moeite met het maken van vrienden.
Nu zit ik steeds meer na te denken over het nemen van een tussenjaar, maar er zijn een aantal dingen die mij tegenhouden.
- Ik ben bang dat, wanneer ik klaar ben met mijn tussenjaar, ik geen motivatie meer zal kunnen vinden om te studeren, omdat ik zo gewend ben geraakt aan de vrijheid.
- Al mijn vrienden en vriendinnen zullen dan wel beginnen met studeren en ik ben bang dat ik hen nog sneller kwijt zal raken als zij in die ‘studentencyclus’ belanden en ik niet.
- Ik heb geen idee wat ik dan in dat tussenjaar zou willen doen gezien mijn leeftijd.
Tips en adviezen zijn dan ook meer dan welkom! Graag hoor ik ervaringen en opties om te doen in een tussenjaar. Zo lijkt au-pair zijn mij een geweldig leuke ervaring, maar ik heb nauwelijks ervaring en met 16 lijkt mij dit onmogelijk.
Alvast bedankt!
Liefs,