Tussenjaar -> studie

Hey meiden,

Ik heb een tussenjaar nu, omdat ik niet wist welke studie ik wou doen. Alleen weet ik dat nogsteeds niet en ben ik bang dat als ik het allemaal niet weet ik blijf werken, maar om nou mijn hele leven in de winkel te werken…Bovendien is het zonde van mijn Havo-diploma. Daarom ben ik benieuwd wat jullie bij mij vinden passen.

-Ik hou heel erg van reizen/uitgaan etc.
-Ik hou van fotografie & schrijven
-Vakken waar ik goed in was: talen & economie
-Ik heb geen -kunde vakken gedaan. Wiskunde ben ik echt heel slecht in.
-Ik hou van contact met mensen

Alvast heel erg bedankt als je reageert!

Hoii!

Ik doe nu een AV opleiding, dat ik met filmen en fotografie ook script schrijven.
Het is een leuk vak! Maar het is wel MBO, misschien vind je dat leul?

Ik heb ook een tussenjaar gehad omdat ik het gewoon écht niet wist… In dat jaar heb ik ook dingen opgeschreven die ik leuk vond, en kijken hoe ik dat kon combineren met mijn studie. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Communicatie en media studie. Echt heel leuk! Je maakt er bijvoorbeeld magazines, bent creatief bezig en dat past dan weer bij mij. Naar opendagen gaan, of meeloopdagen gaan helpt ook heel erg. Of je bekijkt per school de opleidingen en die je leuk lijken sla je op, en kijk je over een tijdje nog eens, of het nog steeds zo leuk lijkt. Ook is het handig om persoonlijke ervaringen te horen over de studies. Zo heb je nog een beter inzicht over de studie.

Mij heeft het ook een hele tijd geduurt voordat ik het echt zeker wist, maar voor mij is het ook goed gekomen! Succes.

Dat klinkt erg leuk! Heb je misschien een linkje van die studie? :slightly_smiling_face:

http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/communicatie-multimedia-design/vt/

Je hebt er twee kanten in, ik doe C, voor creatief.

Toerisme, als je van reizen houd! Op HBO niveau is dit vooral een economische studie met toerisme als specialiteit. Daarnaast krijg je vreemde talen. Ander misschien evenement of hotelmanagement? Als dit je niets lijkt zou je misschien een andere economische studie kunnen doen. Bij bijna alle economische studie’s krijg je vreemde talen. Of journalistiek? Je zou een talen en culturen studie kunnen doen aan de universiteit. Dit lijkt mij zelf erg leuk. Behalve de taal van een land of meerdere landen verdiep je je ook in cultuur, geschiedenis, politiek, literatuur en media van het land. Je kunt bijvoorbeeld Italiaanse/Franse/Engelse taal en cultuur studeren maar er zijn ook bijzondere talen zoals Scandinavische talen, Afrikaanse talen, Rusisch etc.Hier voor moet je wel eerst je P halen aangezien je geen VWO diploma hebt maar dan zou je bijvoorbeerd de HBO studie voor docent of vertaler voor een bepaald vak kunnen gaan doen. Je zou ook nog een studie kunnen doen om voor een tijdschrift te gaan werken / eigen tijdschrift te ontwerpen. Ik dat er op MBO niveau zo’n studie is, maar dit is er vast ook op HBO niveau.

Ga eens bij je middelbare school langs en dan naar de decaan. Die wilt je vast wel helpen met het vinden van een studie (je hebt immers 5 of 6 jaar op die school gezeten). Vraag ook of je de beroepenkrant kunt meekrijgen. Die heeft mij geholpen.

Eig kom je het beste achter wat je graag wilt doen door ook echt dingen te doen! En dan bedoel ik niet een foute studie kiezen, maar gewoon erop uit gaan en dingen te ondernemen. Ik heb ook een tussenjaar gehad en heb toen geknokt voor de kunstacademie, maar op het laatste moment besefte ik dat ik iets wat er op leek gewoon veel leuker vond! Bovendien hoef je niet te ver vooruit te denken, al suggereren anderen dat wel vaak. Ik heb een studie gekozen puur op de eigenschap dat ik het ook 4 jaar moet kunnen volhouden. Tijdens je studie komen er nog meer verschillende richtingen jou kant op dus wat je uiteindelijk heel precies wil kan verschillen. Bovendien kan je na je HBO altijd nog iets erbij gaan doen of verder gaan studeren in een totaal andere richting, een tweede studie doen w/a.

Ga naar open dagen, zoek naar studies op het internet. Er zijn ook orientatiejaren/weken! Schrijf je in voor meeloopdagen etc. Want van alleen maar werken komt niks, dan ga je er in vast zitten.

Misschien is international business and languages iets voor je? Is veel met talen enzo.

Ik heb ook een tussenjaar, maar ga hier na denk ik commerciële economie studeren omdat dat me ook leuk leek voordat ik stopte :’)

Communication and multimedia design misschien?

Wauw ik heb echt precies dezelfde hobby’s en ik heb ook geen flauw idee welke richting ik op wil haha.

HBO communicatie of journalistiek? :slightly_smiling_face: