Tussenjaar of niet

Hoi allemaal!

Ik zit met een groot dilemma, ik weet echt absoluut niet wat ik moet doen. Natuurlijk kunnen jullie het ook niet voor mij bepalen, maar andere meningen zijn van harte welkom.

De afgelopen twee jaar waren voor mij erg stressvol met veel tegenslagen, niks mis mee maar ik merk nu ik eindelijk wat rust kan nemen, ik echt instort. Ik heb heel hard geknokt om het vwo op te komen en ik ben dan ook aangenomen! Hartstikke blij, maar ik twijfel nu of ik er niet een jaartje tussenuit moet. Ik heb altijd al gezegd dat ik een tussenjaar wilde nemen, maar toen ik bleef zitten (medische redenen) heb ik dat van tafel geschoven want ik wilde niet te oud zijn als ik later zou gaan studeren.

Ik wil heel graag geneeskunde gaan studeren en heb hier ook tonnen motivatie voor. Het liefste ook zo snel mogelijk, heb ik altijd gedacht, maar nu ik met wat mensen erover gesproken heb, hoeft het van mij niet zo snel dat ik eronder door ga. Ik wil het alsnog even graag, maar ik zou het niet erg vinden als ik het een jaartje uitstel.

Mocht ik nu beginnen met vwo zou ik me er weer doorheen knokken, maar ik weet niet of ik dat na de afgelopen twee jaar nog wel aankan qua stress, er meteen er achter aan. Ik heb het idee dat een jaar ertussen uit mij goed gaat doen, even geen chaos en even ‘ademen’ als het ware en dat nu de juiste tijd is. Na het vwo zou ik het niet willen, want dan ben ik bíjna bij geneeskunde en dan wil ik er ook echt voor gaan. Dus voor mijn gevoel is het nu of nooit.

Mijn vrienden geven verschillende adviezen. De één zegt dat ik het wel moet doen, omdat ik zo hard heb gewerkt en ik het verdien om er even uit te gaan. De ander zegt dat ik het niet moet doen, omdat ik er dan weer helemaal uit ben en waarschijnlijk geen motivatie heb. Aan die motivatie twijfel ik niet, die heb ik al een aantal jaar en die zal er over een jaar nog wel zijn, al dan niet meer. Maar ze hebben wel een punt met dat ik dan misschien moeite ga hebben met de kennis, aangezien die dan al een jaar niet meer is gebruikt.

Ik zou in een eventueel tussenjaar niet niks doen, ik heb werk, ik kan een taalcursus doen, iemand die ik ken heeft een stichting in Spanje waar ik vrijwilligerswerk kan doen, hier in de buurt zoeken ze nog vrijwilligers, dus ik zou zeker 5/6 dagen per week bezig zijn, maar wel met hele leuke dingen.

Beginnen op het vwo betekent voor mij wel weer een stap dichter bij geneeskunde. Ik moet dan eerst drie vakken op havo-niveau halen, tegelijkertijd met drie vakken op het vwo-niveau. Het jaar daarna moet ik dan die drie vakken op vwo-niveau halen en dan de overige twee vakken afsluiten. Dan heb ik een volledig vwo-diploma.

Iemand die ik heel erg vertrouw op mijn middelbare school zei dat een tussenjaar mij ook wel goed zou doen en dat je nooit te oud bent om te leren. Ik ben dan weliswaar 21 als ik (met een tussenjaar) begin aan geneeskunde, maar dat vind ik eigenlijk geen probleem meer. De ervaringen die ik dan heb opgedaan in dat tussenjaar, die heb ik gewoon al mee. Maar wat als ik na een tussenjaar zo ontzettend veel moeite heb op het vwo, of wat als ik spijt krijg van een heel jaar dat “verspild” is?

Kortom, ik ben dus bang dat ik spijt krijg als ik het wél doe, maar ook als ik het níet doe. Mijn vader vindt een tussenjaar nemen een beetje een ‘trend’, dus heeft zijn twijfels erbij. Mijn moeder begrijpt mijn redenering achter een tussenjaar wel, maar zegt ook dat we er nog flink over moeten discussiëren. Heeft iemand enig advies? Of ervaringen? Ik hoor het graag!

Ik hoor dat je het lastig vindt en als ik het zo lees, zou ik het zelf ook enorm lastig zou vinden! Het enige wat ik eigenlijk kan zeggen is dat je het gene moet doen waar JIJ je het beste bij voelt.

Ik denk dat ik zelf een tussenjaar zou nemen. Zoals je zelf al zei, even rust en het jaar daarop kun je er dan weer volop tegenaan. Je zou je eventueel al kunnen voorbereiden op het vwo dan?

Als het tussenjaar voor je school niet erg is, zou ik het doen. Het klinkt alsof je het zelf graag wilt maar dat je twijfelt door de meningen van anderen. Je leeftijd maakt niks uit op de universiteit, je hebt soms nog 17-jarigen maar ook mensen in de 30. Je leert elkaar kennen als student en dus ga je zo ook een ‘relatie’ aan. Als het geen problemen vormt, dan zou ik het nu doen. Volgend jaar een schone lei en weer door.

Hoii,

Ik ben nu 14 maar ik wil ook naar het vwo (zit nu op havo) en dan een tussenjaar! Dus dan ben ik net zo oud als jij als je gaat studeren. Ik zo gewoon een tussen jaar nemen omdat:

• je daarna weer hard aan de slag moet.
    -je hebt al genoeg motivatie dus je hoeft je er geen zorgen over te maken
    En je moet doen wat jij goed vindt.

Dus succes er mee!:sparkles:

Kan je niet een een in een jaartje die 3 havo vakken halen en dan door naar het vwo? Dan heb je toch een beetje rust en niet zoveel schoolwerk, maar blijf je toch in het schoolritme, en dan maak je het ook wat makkelijker als je aan vwo begint omdat je die havo vakken al gedaan hebt

Thanks iedereen!

@Primadonna; Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, maar dan ben ik weer heel erg afhankelijk van school en kan ik alleen in vakanties vrijwilligerswerk doen, plus dan zou ik 2 a 3 dagen in de week 's ochtends én 's avonds les hebben, dus dan kan ik ook weer minder werken (wij werken in shifts van 7 uur). Wel bedankt tho! Ik ga er over nadenken

@kan je het niet op het vavo doen dan? Dan heb je heel veel flexibiliteit en kan je misschien al je lessen op 1 dag of 2/3 ochtenden inplannen, zodat je de rest van de week vrij bent. Maar als je toch een tussenjaar neemt, zou ik ergens vrijwilligerswerk zoeken dat aansluiting heeft op geneeskunde, aangezien dat je echt een streepje voor geeft bij de toelating. Ik weet wel een heel toffe plek, en je zal daar ook veel medische dingen kunnen leren. Mocht je meer willen weten moet je me maar noten!

@Primadonna; Ik heb je een vriendschapsverzoek gestuurd! En wat ik ga doen is al op de vavo, vanwege de nieuwe vakken, dus helaas. Ik heb mijn intake en dergelijke al gehad, vandaar dat ik dus ook het rooster weet van de havo vakken.

Ik zat inderdaad al te kijken naar geneeskundeprojecten in Nepal als vrijwilligerswerk, maar ben benieuwd naar die van jou! :slightly_smiling_face:

@Primadonna ik heb je ook een vv gestuurd voor het vrijwilligerswerk! :slightly_smiling_face:

Ja, ik raad het aan om een tussenjaar te nemen. Je krijgt zo’n kans nooit meer, want je zegt zelf al dat je geen tussenjaar wilt nadat je met vwo klaar bent. Je kunt in zo’n jaar heel veel doen en ik zou toch al van tevoren heel veel dingen plannen (zoals het vrijwilligerswerk). Het moet uiteindelijk niet zo uitkomen dat je dat hele jaar alleen maar een beetje in bed netflix hebt gekeken, al is dat ook verleidelijk :flushed:
Dit is mijn mening natuurlijk, ik snap best als andere mensen hier anders over denken (: Succes met je keuze!

Volgensmij heb ik jullie verzoeken geaccepteerd maar ik zie geen notes. Maar mn girlscene doet een beetje raar

Ik denk dat ik zelf ontzettend veel moeite zou hebben om alle kennis weer op te hoesten die dan een jaar niet gebruikt is. Als ik nu weer een wiskundeboek opensla van 6VWO (vorig jaar, 2016, eindexamen gedaan, nu een jaar uni gedaan) dan zou ik er écht niet meer uitkomen… Lastige keuze omdat rust je juist wel heel goed kan doen… Persoonlijk zou ik denk ik geen tussenjaar nemen. Ikzelf heb ook heel hard moeten knokken voor mijn VWO diploma, ik vond het zo enorm lastig/veel en had verder ook niet hele prettige omstandigheden. Mijn gedachte was: hoe eerder ik hier klaar ben, hoe beter. :wink:

Heel veel succes in ieder geval! Over de leeftijd waarop je begint met studeren hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb mensen van 17, maar ook veel mensen van 27/28 en zelfs iemand van 37 in mijn klas op de uni. :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt iedereen!

@Primadonna; je hebt mij nog niet geaccepteerd hahaha

@Mermangue; Ik zou ook echt niet constant niks kunnen doen, dus ik zal zeker een plan maken als ik kies voor een tussenjaar.

@_loveisintheair; Ah, gelukkig heb je hem wel gehaald!

Misschien dat het ook handig was geweest om te vermelden dat ik lijd aan chronische spiersspaningshoofdpijn, door veel stress krijg ik migraine-achtige hoofdpijnen. Daarom zit ik er ook zo mee, omdat rust me altijd wel goed doet.

Lastig, lastig, maar jullie reacties helpen me wel! Nogmaals heel erg bedankt!

Ik heb zelf na 6 jaar vwo een tussenjaar gehad.
Ik ben een jaar lang gaan werken (fulltime). Ik had geen last van een motivatiedip, mijn motivatie was juist alleen maar groter, nu wist ik precies waarom ik het studeerde.
Wel merkte ik zelf dat een een stuk ouder en volwassener in het leven stond, in mijn tussenjaar had ik werk waarbij ik echt (eind)verantwoordelijk was voor veel taken, en dit ging supergoed. Maar op de uni leeft iedereen op bier, en dat is heel anders dan ik ben. Ik stoor(de) me soms heel erg aan de mensen die zo onvolwassen met (belangrijke) dingen omgaan.

Conclusie, doe waar jij je goed bij voelt. In beiden opties zul je voordelen vinden maar ook in beiden opties zul je nadelen vinden. Succes met je keuze!