Tussenjaar nemen na Havo?

Hoi mensen,

Volgend jaar doe ik Havo eindexamen (dan ben ik 17) en ik heb op dit moment nog geen idee wat ik daarna wil gaan doen. Een tussenjaar zou dus echt ideaal zijn om verschillende redenen.
Alleen van veel mensen hoor ik dat je nog geen tussenjaar mag nemen als je geen 18 bent. Ook las ik ergens dat je vanaf Havo wel een tussenjaar mag nemen, dus nu snap ik m niet meer. Heeft iemand enig idee hoe dit zit?
Bedankt alvast :grinning:

Als het goed is mag je wel een tussenjaar nemen, want je hebt je havodiploma maar anders zou ik dit gewoon even navragen bij je decaan.
Maar vraag jezelf wel af of het handig is

Als je je havo diploma haalt, mag je een tussenjaar houden. Je hebt dan namelijk je startkwalificatie en bent daarom niet meer leerplichtig.
Maar je hebt nog een jaar heā€¦ ik zou je gewoon eerst heel veel orienteren, in een jaar tijd kun je echt nog wel een studie vinden.
Ga in november direct naar open dagen, kijk op www.studiekeuze123.nl, doe studiekeuzetesten, ga naar je decaanā€¦ Er is voor iedereen een studie dus vast ook voor jou :slightly_smiling_face: De een moet alleen iets harder zoeken dan de ander.

Heel erg bedankt :slightly_smiling_face:

Het mag dus wel, maar ik zou zoals Moriarty zegt, je gewoon goed gaan oriƫnteren.
Ik wist in klas 4 ook nog niet wat ik wilde gaan doen. Toen ben ik veel gaan zoeken op internet en toen de open dagen begonnen bij de voor mij interessante studies gaan kijken. Daarna meeloopdagen gedaan. En toen een knoop doorgehakt. Als je het dan nog niet weet kun je altijd nog beslissen om een tussenjaar te nemen.

Ik heb ook mijn havo diploma behaald toen ik al een tijd 17 was (vorig jaar) en heb op dit moment ook een tussenjaar. Ga in augustus eindelijk beginnen met een opleiding die Ć©cht bij me past. Maar om terug te komen op je vraag: je mag een tussenjaar nemen als je je havo diploma behaald heb, ook al ben je nog 17.