Tussenjaar nemen na eindexamen of derde jaar van de uni halfjaar uitwisseling?

Hey hey,

Ik ben volledig nieuw hier, dus hopelijk is dit de goede plaats om deze vraag te posten.
Ik twijfel namelijk heel erg of ik na mijn eindexamen vwo een tussenjaar zal nemen of niet. In dat jaar wil ik dan naar Australie/new zealand/Azie. Dit lijkt mij ontzettend gaaf. Ik ga dan waarschijnlijk van september/oktober t/m april/mei. Heb nog geen exacte plannen gemaakt voor de rest. Na dat jaartje wil ik dan gaan studeren, en dan in de eerste helft van het derde jaar een half jaar studeren in het buitenland. Nu weet mijn vriendin niet of ze mee wil, omdat ze vindt dat er geen meerwaarde aan het tussenjaar is, die er niet is bij het studeren in het buitenland. Dingen als jezelf ontwikkelen, gave ervaringen opdoen etc. zijn voor haar geen goede redenen, omdat je dat ook doet als je gaat studeren in het buitenland. Weten jullie nog dingen waarom je ook écht een tussenjaar zou moeten nemen? Is er misschien iemand die beide heeft gedaan of wil gaan doen, en willen uitleggen waarom je echt beide zou moeten doen, en de grote verschillen?
Als mijn vriendin niet gaat, moet ik in mijn eentje(mijn andere vriendinnen lijken het al helemaal niks). Het lijkt me al heel spannend om samen te gaan(ik ben dan echt net 18), maar in mijn eentje helemaal doodeng. Je leest overal wel dat er heel veel leeftijdsgenoten zijn, maar is het ook echt makkelijk om mensen te vinden om af en toe stukjes mee te reizen? Ik wil namelijk niet constant ‘alleen’ zijn. Is 1 van jullie in je eentje wezen reizen op 18 jarige leeftijd? Of is het dan toch beter als ik meteen ga studeren, en dan enkel tijdens mijn studie ga? Aan de andere kant… ik weet zeker dat ik spijt ga krijgen als ik niet ga. Weten jullie misschien nog goede organisaties om mee te reizen ook? En dan niet travel active of EF, die vindt ik echt te duur.
En dan is mijn moeder er natuurlijk nog, die het allemaal heel eng vindt als ik aan de andere kant van de wereld ga vertoeven. En tja, misschien is het wel gevaarlijk. Hoe haal ik die over? :flushed:

Ik ben heeeel benieuwd of er reacties komen, want ik vindt het echt moeilijk om de knoop door te hakken: wel of niet gaan? :grinning:

xxxx

Persoonlijk zou ik niet een heel jaar kunnen rondreizen haha. In de zomervakantie heb je al minstens 2 maanden, dat zou ik al heel wat vinden. Maar als jij echt een heel jaar wil rondreizen, dan kun je dat natuurlijk doen. Je moet wel nadenken over het financiële aspect - kun je het betalen? Verder vind ik helemaal in je eentje reizen ook niet echt een slim plan - er zijn organisaties waarbij je mee kunt reizen, mensen kunt leren kennen en daarna met die mensen eventueel verder kunt reizen als dat goed bevalt, daar kun je ook naar kijken.

Aaaah wat een snelle reactie haha, thanks! Ik wil dan ook inderdaad eerst 3 of 4 weken met een groepsreis gaan. Die zijn alleen zo ontiegelijk duur :flushed:

Ik ben altijd van als je een tussenjaar kunt nemen moet je die zeker grijpen. Ik zou alleen persoonlijk niet helemaal alleen gaan reizen, vooral niet in die landen. Iemand die je helpt is echt wel fijn, want als er iets gebeurd wonen je ouders een paar duizend kilometer van je vandaan en kunnen niet zo snel bij je zijn.
Een bureau die je helpt is wel aan te raden, ondanks dat het prijzig is. Zij kunnen tenminste meteen iets voor je doen. Sowieso iemand die met je wilt reizen is ook handig.

Zuid-Oost Azië en Australië/Nieuw-Zeeland staan er juist om bekend dat het hele veilige landen zijn om ‘alleen’ te reizen. Ik ben zelf een paar weken naar Thailand geweest en ik heb me daar geen moment onveilig gevoeld. Hetzelfde gold voor m’n zus in Indonesië, een vriendin in Australië/Nieuw-Zeeland, etc.
Daarnaast moet je niet alleen gaan reizen als je je daar niet goed bij voelt. Maar ik ken heel wat mensen die alleen hebben gereisd, en geloof me, je hoeft als je wil nooit alleen te reizen. En dat doen de meeste mensen ook niet. Er zijn altijd mensen die ongeveer hetzelfde plan hebben, bijvoorbeeld voor een maand, en daar zou je dan even samen mee kunnen reizen. Juist in die populaire backpacklanden zijn er veel mensen die alleen op reis gaan, maar uiteindelijk ben je nooit alleen, je leert echt super snel mensen kennen omdat heel veel mensen daar open voor staan.

Ik zou inderdaad nog wel goed naar het financiële aspect kijken. Azië is ontzettend goedkoop, alleen het vliegticket zal duur zijn. Maar het leven in Australië en Nieuw-Zeeland is veel duurder in vergelijking met Nederland.

Als je een tussenjaar kunt nemen, zou ik het absoluut doem. Ik heb afgelopen jaar al een half jaar in Australië gezeten voor mijn studie en ik heb echt de beste tijd van mijn leven gehad. Helaas nam de stage en studie dus wel veel tijd in beslag, waardoor ik weinig van Australië heb kunnen zien. Om deze reden ga ik na mijn HBO-studie die ik dit jaar afrond nogmaals een aantal maanden naar Australië / Azië en misschien Nieuw-Zeeland. In mijn eentje. Hier maak ik mij totaal geen zorgen over, want mijn ervaring heeft geleerd dat je (zeker in Australië, maar ongetwijfeld ook de andere landen) vrijwel nooit alleen bent. Veiligheid maak ik mij ook geen zorgen over. Australië en Nieuw-Zeeland zijn heel welvarend en heel westerse landen. Je bent aan de andere kant van de wereld maar soms voelt Australië meer als Europa dan Europa doet haha. Ik ben ook eens in Thailand geweest en daar voelde ik mij ook heel veilig, maar als ik daar heen zou gaan zou ik wel voorafgaand proberen in contact te komen met andere backpackers en/of een organisatie.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik tegen die tijd bijna 22 ben en dat ik al eens eerder een half jaar in Australië ben geweest (met een vriendin en andere Nederlandse huisgenootjes) en dat ik ook al eens 2 maanden alleen in Turkije ben geweest. Ik durf wel met eerlijkheid te zeggen dat ik er op mijn achttiende nog niet klaar voor zou zijn geweest. Maar dit verschilt per persoon.

Tips die ik je kan geven… Voornamelijk rekening houden met de kosten. Australië is heel erg duur. Accommodatie is duur, boodschappen zijn duur, uitgaan en uitstapjes zijn duur… Maar als je er open voor staat om een baantje te zoeken voor een tijdje scheelt dit veel (lonen liggen tussen 20-25 dollar per uur / ong. 18eu)
En daarnaast, zoek niet te veel Nederlanders op en stel je open voor iedereen. Buitenlandse backpackers kunnen je soms zo’n nieuwe blik op iets geven en daar kun je echt veel leuke dingen mee meemaken :slightly_smiling_face:

Organisaties waar je aan kunt denken: Kilroy (voor de vluchten: all around the world tickets, maar ook excursies e.d.) http://www.kilroyworld.nl
Iets meer gericht op jouw specifieke doel: Ultimate Travel (http://www.ultimate.travel). Dit is weliswaar een Australische organisatie, maar de eigenaresse is Nederlands en er gaan heel veel Europeanen mee. Dit zijn weektripjes in Australië, NZ en Azië voor als je net aankomt en nieuwe mensen wilt leren kennen.