Tussenjaar na propedeuse

Ik ben dit jaar begonnen met Bedrijfskunde aan de VU. Wilde eigenlijk na het VWO een tussenjaar doen, alleen vanwege onduidelijkheid over stufi toch maar begonnen met studeren.
Nu vroeg ik mij af of je na het bepalen van je P alsnog een tussenjaar kan doen? Dat je na dat jaar gewoon aansluit bij het 2e jaar. Of kan je pas na je bachelor een jaar ertussenuit?

Het kan denk ik misschien wel, maar dan loop je wel vertraging op in je studie en zou je je moeten uitschrijven denk ik. Ik denk dat als het uberhaupt kan, echt niet handig is.

Ja het kan wel. Je loopt geen studievertraging op omdat je je inderdaad uitschrijft (dus dat jaar telt dan gewoon niet als studiejaar). Wel moet je er rekening mee houden dat tijdens je bachelor veel dingen doorborduren op dingen die je in je propedeusejaar hebt geleerd, dus je zal het jaar daarna waarschijnlijk wel je geheugen moeten opfrissen - al is dat natuurlijk per studie verschillend. Daarom heb ik ook besloten om pas na m’n bachelor een tussenjaar te doen (okee, technisch gezien is dat een bestuursjaar, maar dan moet ik me ook uitschrijven etc.)

En bij ieder tussenjaar kan het lastig zijn om het studeren weer op te pakken. Dat vind ik ook een doorslaggevende reden om pas na mijn bachelor een tussenjaar te nemen: als je alleen een propedeuse hebt en je hebt daarna ‘geen zin meer’, dan heb je in feite niets. Als je een bachelor hebt, dan heb je in ieder geval een papiertje , ook als je moeite hebt aan je nieuwe jaar te beginnen of het duurt wat langer.

Thanks voor de reacties! Ik had ook een mailtje naar de studieadviseur gestuurd, en het is inderdaad mogelijk. Je moet je bachelor binnen 5 jaar halen, dus qua studievertraging etc maak ik me niet zo’n zorgen. Alleen moet ik dan wel dit jaar in 1x m’n Propedeuse halen. Ik ga er nog maar even goed over nadenken… In ieder geval bedankt voor de adviezen :slightly_smiling_face:

Echt? Ik studeer ook aan de VU en hier heb ik nog nooit van gehoord. (Ben wel een jaar eerder begonnen dan jij.)
Verder goed dat je je studieadviseur hebt gemaild, dan heb je ten minste een antwoord wat 100% klopt. :slightly_smiling_face:

Edit: nvm, volgens mij is dat alleen bij feweb en dat doe ik niet, jij wel. :slightly_smiling_face: