Tussenjaar, maar toch stufi krijgen?

Volgens mij kan dit niet. Zou natuurlijk wel mooi zijn.

Het leenstelsel geldt voor alle nieuwe studenten.

Als jij je inschrijft voor dit studiejaar dan begin je aan de eerste jaar, krijg je nu stufi etc. Maar je moet ook je BSA halen, het minimale aantal studiepunten om naar het tweede jaar te mogen. Haal je die niet, moet je gewoon weer opnieuw beginnen, als eerstejaars = nieuwe student.

Jij wilt je dan in bijv. oktober weer uitschrijven, maar je gaat dan volgend schooljaar gewoon aan een nieuwe studie beginnen. Je moet je dan weer opnieuw inschrijven voor een studie als eerstejaars = nieuwe student.

Je zal toch altijd een nieuwe student zijn en dus in het leenstelsel vallen…

Nope, jammer genoeg niet. Omdat je dan weer een nieuwe student bent…

Moet je je dan ook voor stufi aanmelden als je dit doet?

Wat een onduidelijkheid over stufi jeetje :’) En van sites van de overheid wordt je ook niet echt wijzer.

Ah dankje. Dus het is gewoon inschrijven bij een school, stufi aanvragen, vóór oktober weer uitschrijven en dan stufi weer stopzetten.

Zoals ik het heb begrepen moet je het volgende doen:

1. Nu inschrijven voor een willekeurige studie
  2. Stufi aanvragen en collegegeld betalen
  3. Voor 1 oktober weer uitschrijven
  4. Stufi weer stopzetten
  5. Je krijgt je collegegeld terug omdat je binnen een maand gestopt bent, omdat je stufi hebt aangevraagd, ben je volgens DUO “student per 2014”, ook al ben je alweer gestopt. Je valt dus nog onder de oude regeling en krijgt bij je inschrijving in 2015 weer opnieuw stufi.

Dankje!

Heeft iemand alleen enig idee waar ik me nu nog in kan schrijven (hbo)?

Up!

Nee dit klopt niet hoor. Als je begint met een nieuwe studie in 2015 dan krijg je geen stufi meer, ook al was je daarvoor ooit ingeschreven. Mensen die ik ken hebben hiervoor contact gehad met duo, allemaal kregen ze dit antwoord. Anders zouden volgens deze regeling masterstudenten ook nog stufi krijgen en dat gebeurt ook niet, is ook erg veel ophef over.

Veel is nog onduidelijk, maar DUO suggereert hier van wel.

Ik neem aan dat ze dit niet ineens dit jaar nog kunnen veranderen toch?

Up, want het is al bijna augustus.

^September.
Zie dat maar als een up.

en je moet je dan ook voor een andere studie inschrijven want anders krijg je het ook niet.

Ik heb de decaan die ik op de middelbare school had gemaild met de vraag of zij hier meer van weet, als ik een mail terug heb zal ik hier wel posten wat zij zegt.

hahaha dat was wat ik bedoelde ja :’)

Ik vind het wel een beetje krom dat als je een verkeerde studie kiest je opnieuw weer stufi krijgt.
Ook al zou ik er zelf blij mee zijn, maar het lijkt dan net of je in het verkeerde jaar zit. als je pas aankomend/dit schooljaar slaagt.

Maar denken jullie niet dat als iedereen dit gaat doen ze dit merken en gewoon besluiten dat je geen stufi meer krijgt. Volgens mij kunnen ze dat gewoon doen.

Volgens mij zijn helemaal niet zoveel mensen op de hoogte dat dit kan en met masters zal het ook wel zo gaan, dus ik vraag me af of ze het nu ineens toch anders gaan doen.

Ik heb een mailtje terug gekregen:
“Er is een andere leerling die deze truc ook heeft toegepast: inschrijven per 1 september, dan een paar maanden ingeschreven blijven staan en je dan weer afmelden. Ik weet niet of het werkt als je je voor 1 oktober al weer afmeldt, omdat opleidingen op die datum juist kijken wie er staan ingeschreven, dus ik denk dat je langer ingeschreven moet blijven staan, maar dan zou het kunnen werken.”.

Het kan dus wel, maar dan moet je je dus nog wat langer ingeschreven laten staan.

Helaas gaat dit voor mij niet werken aangezien ik geen DigiD heb en dat volgens mij nodig is om je in te schrijven en stufi aan te vragen, ik baal als een gek nu. Fijn ook dat m’n decaan dat niet even meldt aan alle leerlingen die een tussenjaar nemen.

Ah dankje dat je dit deelt! Wat jammer dat je geen DigiD hebt, het duurt waarschijnlijk te lang om het nog aan te vragen toch? Vind sowieso echt dat leerlingen ontzettend slecht ingelicht worden over hoe het met inschrijven en stufi zit.