Tussenjaar, maar toch stufi krijgen?

Komend jaar (2014-2015) neem ik een tussenjaar, dat zou dus betekenen dat ik eigenlijk geen recht meer heb op stufi. Nou kwam ik gisteren dit tegen in één of ander topic: http://nos.nl/op3/artikel/664011-tussenjaar-vraag-eerst-even-stufi-aan.html# en daar staat dus dat ik alsnog stufi kan krijgen voor vier jaar na mijn tussenjaar.

Heeft iemand daar ervaring mee en weet of het werkt? Eén maand collegegeld kost alsnog best wat geld voor mij, dus ik probeer het liever niet zonder te weten of het echt lukt. En als dit me €10.000 kan schelen zou het echt heel erg fijn zijn.
Als iemand me kan vertellen hoe dit precies zit, ben ik je echt heel heel erg dankbaar.

(Weet trouwens niet of dit in het stufi topic moet, aangezien het niet echt over stufi krijgen op de ‘normale’ manier, en in het tussenjaar topic lijkt het ook niet te passen. Maar ik kan het verkeerd hebben.)

Up! :wink:

Hahaha thanks Mor.

Ja ik snap dat ik na mijn tussenjaar dan vier jaar lang een basisbeurs zou krijgen. Mijn vraag is meer of dit echt klopt, omdat ik liever geen stufi mis wil lopen alleen omdat ik nog niet weet welke studie ik wil doen. En liever ook geen maand collegegeld wil betalen voor niets.

Ik wil hier ook wel graag zekerheid over! Waarschijnlijk ben ik namelijk niet geplaatst van de wachtlijst voor Communicatie.

Zolang je niet bent ingeschreven op een school dan krijg je geen stufi.

Ik hoef komend jaar ook geen stufi, alleen de vier jaar hierna (vanaf 2015) zou het wel fijn zijn. Met de ‘truc’ van die link.

Volgens mij moet je inderdaad ingeschreven staan op een universiteit of HBO om stufi te krijgen. Ik heb zelf namelijk het probleem dat ik wachttijd voor de coschappen doe en dan volgend jaar zou beginnen met de master. Ons wordt aangeraden om ons in september een maand in te schrijven voor de master, dan weer uit te schrijven en dan volgend jaar weer in te schrijven. Op die manier vallen we dan nog onder het oude systeem, maar daarvoor moeten we ons wel inschrijven voor de master voor een maand. Dus volgens de mensen die mij dit aanraden, zou het moeten werken.

Het is toch zo dat stufi volgend jaar word afgeschaft, dus niemand krijgt het dan meer, terwijl dit jaar mensen nog wel stufi krijgen. Dus dan zal een tussenjaar je inderdaad heel je kans op stufi kosten…

Ik ben ook geen expert verder hoor!

Ja, daarom vraagt ze ook of het kan dat je je nu een maand inschrijft voor een studie zodat je volgend jaar nog wel stufi kunt krijgen.

oooh zo! Daar weet ik niets van, maar dat zou wel ideaal zijn

Dat staat ook in die bron inderdaad, in september inschrijven en oktober weer uitschrijven. Dan hoef je toch alleen die maand collegegeld te betalen? Maar yay, dan zou het dus moeten werken. Ik heb weer hoop om niet heel arm te eindigen :’)

Zijn er meer mensen die hier iets over weten en/of ervaring mee hebben? En een stomme vraag, maar weet iemand ook waar en hoe ik me nog in kan schrijven?

Kijk even bij engelstalige/internationale studies, daar kun je je vaak nog tot eind augustus inschrijven.

Ik ga ook een tussenjaar doen en mij werd verteld dat dit niet meer kon, maar tegen mij werd gezegd dat je geen stufi meer zou krijgen.
Up dus, ik ben ook wel benieuwd hoe dit dan zou werken of het überhaupt mogelijk is!

Volgens mij zou ik me volgens die link pas in september in moeten schrijven (‘per 1 september’) en dan voor oktober weer uitschrijven. Of ik begrijp het verkeerd :’)

Volgens mij wordt daar mee bedoeld dat je per 1 september een opleiding start. Het schooljaar 2014-2015 gaat officieel in op 1 september.

Zou je dan als je je in schrijft voor die ene maand, september tot oktober, ook die maand de lessen moeten volgen? Of is het inschrijven, nooit op komen dagen, uitschrijven?

Oh zo, ik vond het al vreemd want ik kon inderdaad geen studies vinden waarvoor je je in september nog in kan schrijven.

En dit vraag ik me ook af. En moet je dan ook voor die maand nog stufi aanvragen?

Ik dacht dat als je volgend schooljaar je weer voor iets nieuws inschrijft, dat je dan in het nieuwe systeem valt en geen stufi krijgt?

Dus als de opleiding waar ik dit schooljaar mee ga beginnen niets is en ik begin volgend jaar met een andere opleiding heb ik nog steeds recht op stufi?
dat is dan echt fijn nieuws haha.