Tussenjaar ja/nee (+ ervaringen)

up…

Ik ga een tussenjaar doen, maar dat doe ik om 2 vakken in te halen. Dus een beetje een half tussenjaar haha. Ik ga wel veel werken waarschijnlijk

Je kunt prima solliciteren in Nederland naar werk in een ander land. Als je het niet probeert weet je het ook niet.
Ik woon in het buitenland en ben bezig met solliciteren waar ter wereld dan ook en ben nu bezig met een sollicitatieprocedure in een ander land. Tegenwoordig is solliciteren via Skype ook niet heel gek meer dus nee heb je en ja kun je krijgen.

Maar ik heb echt geeeen idee waar ik moet kijken (zodat het betrouwbaar is zegmaar)

Werk dat me leuk lijkt:

• turn/dansles geven (doe ik nu namelijk al en heb ik diploma’s voor) kan evt ook gymles zijn
  • horeca; als in bediening of in een hotel lijkt me ook leuk
  • au pair (maar dan zit je zo aan een gezin vast; wat als het niet klikt, weinig vrije tijd?)

Ik heb tussen mijn middelbare school en opleiding gekozen voor een tussenjaar. Ik heb toen een heel jaar gewerkt. Dit raad ik iedereen aan! Ik was met mijn examens super veel bezig en wist echt niet wat ik na de middelbare school wilde gaan doen. Door een jaar te werken bij twee verschillende bedrijven heb ik ontdekt wat ik leuk vind en wat ik niet leuk vind. Je stresst veel minder en je maakt ook geen overhaaste keuzes. Zeker met de afschaffing van de studiefinanciering binnenkort is het fijn om te weten welke kant je op wilt!

up

Ik heb nu een tussenjaar. Niet de slimste keus ivm studiefinanciering, maar beter goed uitzoeken wat ik wil dan dat ik een studie ga kiezen wat ik niet leuk vind.

Ik werk nu bijna fulltime bij Intertoys, heel erg leuk. Wat ik wel mis van geen school hebben is het socializen.

Nog meer mensen met ervaringen?

Tja, wat nou als je geen werk kan krijgen dan? Want werk komt momenteel echt niet uit de lucht vallen.

Ja dat is ook waar ik tegenop zie, een tussenjaar lijkt me zo fijn om uit te vinden wat ik precies wil, en even rust in te bouwen in mn te drukke leven haha! Maar dan heb ik wel werk nodig

Heb momenteel een tussenjaar doordat ik niet was aangenomen op de enige opleiding die ik wilde doen.
Heb er voor gekozen om 3 maanden naar Spanje te gaan, waar ik dus momenteel ook verblijf.
Ik heb helaas spijt ervan dat ik naar Spanje ben gegaan (ik zit hier nu 5 weken inmiddels.) de ervaring zelf is erg leuk en je leert goed verantwoordelijk voor jezelf te worden. Maar ik heb nu al 5 weken lang vreselijke heimwee en ben er dus achter gekomen dat ik hier gewoon niet klaar voor ben. Ga dit weekend overleggen om terug naar huis te gaan of dat ik de andere maanden ongelukkig door ga zitten hier. Het kost helaas heel veel geld dus een advies is wel echt om goed over na te denken of je het wilt en er klaar voor bent! zodra ik thuis ben ga ik in december starten met een cursus voor mijn opleiding volgend jaar en denk ik maar werken (wel bij 2 verschillende bedrijven want anders ga ik me snel vervelen).

Waar in Spanje verblijf je? En wat doe je daar zoal? werken/leren/…?
Ben je alleen, samen met vriend(in)? Via een organisatie of zelf egregeld?

Ik wil na mijn vmbo-t examens een jaar high school in Amerika gaan doen. Dit is iets waar ik al super lang van droom maar ik vind het toch best eng / spannend om 10 maanden weg te zijn van familie en vrienden… dit zou ook echt de enige reden voor mij zijn om niet te gaan. Iemand tips of ervaring hiermee?

Ik heb na 6VWO een jaar bedrijfskunde aan de VU gestudeerd,
maar aan het eind van het jaar had ik besloten dat het toch niet my cup of tea was.
Twee jaar geleden heb ik dus een tussenjaar genomen, vooral omdat ik wilde weten wat dan wel mijn ding was (mode was ik al voor bedrijfskunde aan het overwegen, maar ik had VWO gedaan en mode was toch wel heel specifiek).

Ik ben toen gaan werken in de kledingzaak Scotch&Soda en ernaast ben ik een vrijwillige stage gaan lopen bij een PR bureau!
Voor ik mijn tussenjaar nam, was ik wel even bang dat ik erna geen motivatie meer zou hebben om terug te gaan naar school, maar voor mij was dit gelukkig niet het geval :wink:

Pluspunten hiervan zijn zeker geweest dat ik enorm veel ervaringen heb opgedaan, hiernaast heb ik voor mezelf ontdekt waar mijn interesses liggen en heb ik me persoonlijk ook zeker weten te ontwikkelen! Omdat ik een stage heb gedaan was het nadeel wel dat ik enorm veel geld heb ‘misgelopen’, als je bedenkt dat ik al die tijd ook had kunnen werken.

Mocht ik nu nog een tussenjaar nemen, dan zou ik zeker gaan reizen! Veel vrienden en vriendinnen hebben dat gedaan en je ontdekt er echt heel veel. Je ontmoet nieuwe mensen, leert jezelf beter kennen en je ontwikkelt jezelf enorm!
Ik raad iedereen zeker aan een tussenjaar te nemen, als je het met een goed doel doet; bijvoorbeeld als je zeker wil weten wat je wil doen of waar je interesses liggen. Na een studie zou ik ook zeker een tussenjaar nemen om te reizen of dingen te ontdekken, als je je dit financieel ook kunt veroorloven!

Werken kunnen we immers nog heel lang :wink:

:heart:

Ik heb op dit moment een tussenjaar. Ik ben als uitwisselingsstudent voor 10 maanden in Michigan, Verenigde Staten. Het is een hele ervaring en ik heb geen spijt van mijn keuze. Ik zit sinds gister op 1/4e van mijn jaar, en de tijd vliegt! Als je er vragen over hebt, stel ze gerust!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een vriendin is eerst een half jaar gaan werken voordat ze ging studeren. Of nouja, dat was de planning, want ze kon eerst geen werk vinden…

Dus het nadeel is denk ik, zoals ook al hierboven gezegd, dat het moeilijk kan zijn om een baan te vinden.

Ik ga volgend jaar ook een tussenjaar nemen (ik zit nu in 6VWO), puur omdat ik nog niet weet wat ik wil studeren/welke baan ik wil etc. Ik heb echt nog geen idee… Het lijkt me heel leuk om een mooie reis te maken in een tussenjaar en ik het voelt voor mij als m’n enige kans om een lange reis te maken, aangezien je na je studie toch aan het werk gaat en evt. later een gezin krijgt etc. Daarnaast denk ik ook dat het voor mezelf beter is om er ‘even’ tussenuit te gaan, omdat ik denk dat ik daarna nog gemotiveerder aan een studie kan beginnen.

Ik heb sinds februari - augustus thuis gezeten.
Maar ik heb veel geprobeerd te werken ! :slightly_smiling_face:
Jammer genoeg is het geld alweer op …

Als je een tussenjaar wilt doen, kun je het natuurlijk ook splitsen, een semester weg en een semester werken bijvoorbeeld.

Als je een semester naar het buitenland wilt is zoiets als EF misschien iets, een (vreemde) taal en cultuur leren, genoeg mensen om je heen, en je kunt vanuit dat andere plekje op de wereld weer hele andere dingen bezoeken en dus ook nog een stuk reizen en van de wereld zien.

Ik ben zelf maar een maand weggeweest omdat ik de tijd niet had om langer te gaan, maar als ik opnieuw kan kiezen had ik er denk ik toch meer tijd voor vrijgemaakt, want die maand zelf was al super en had nog veel meer willen leren en zien. Daarnaast hoor ik van andere dat ze na dat jaartje of een semester met EF weggeweest te zijn, veel beter wiste wat ze wilde doen als vervolg opleiding.

Kun je, afhankelijk vanaf wanneer je bij een baantje terecht kunt, daar ook je vertrekdatum op aanpassen misschien? Zodat je ook echt een baantje hebt en daar niet nog weken voor moet zoeken. Al is natuurlijk een heel jaar ertussen uit wel veel leuker!