Tussenjaar ja/nee (+ ervaringen)

Dit bestaat volgens mij nog niet, is het misschien leuk om een topic te maken met voordelen/nadelen van een tussenjaar, waar ben je tegen aangelopen, wat was erg leuk/leerzaam? Aanraders? Ervaringen? Welk(e) land(en)? Wat heb je gedaan/wil je gaan doen; werk/studie/reizen/lol maken? Verwachtingen en uitkomsten van die verwachtingen?

Omdat ik merk dat toch wel veel mensen, waaronder ikzelf, twijfelen of ze een tussenjaar willen doen, en waarheen, wat te doen, financiering enzovoort enzovoort …

Wat zou je zelf willen doen? Wat lijkt je leuk?

Amerika, Curacao, Austalië, Spanje of Engeland

En ik zou dan graag willen werken, zodat er toch nog wat geld binnenkomt en niet alleen maar uit gaat, maar ik heb geen idee hoe ik aan werk kom zonder dat ik er eerst ga wonen en dan pas ga zoeken haha ;p
Daarom zou ik graag wat ervaringen vinden hoe anderen hun tussenjaar hebben aangepakt

Ik heb toendertijd gewoon gewerkt. Als ik meer geld had gehad was ik wel gaan reizen. Of ik nu weer een tussenjaar zou nemen met het gedoe met stufi, nee denk het niet.

Waar ben je geweest? Wat voor werk deed je?

Ja stufi krijg ik sowieso al niet meer, dus voor mij maakt het niks uit of ik komend jaar op de uni begin of het jaar daarna haha

Ik ben niet gaan reizen dus nergens geweest op vakantie na;) Heb toen gewoon bij de La Place gewerkt, puur om geld te verdienen.

Ik wil volgend jaar op uitwisselingsjaar :slightly_smiling_face:
Het liefst naar een Spaanstalig land, waarschijnlijk wordt het Uruguay, maar ik twijfel nog tussen Uruguay, Argentinië, Mexico en Paraguay. Italië lijkt me ook heel erg leuk, ook omdat het dichterbij is. Alleen dat vind ik zonde van mn Spaans haha

Werken buiten Europa is moeilijk ivm visa, behalve in Australië en Canada, daar hebben ze speciale werkvisa.

Dat ze in Australie en Canada een speciaal werkvisa hebben wil niet zeggen dat je daar ook makkelijk aan komt. Ik weet van Canada dat het zeer moeilijk is om daar aan een visa te komen en al helemaal aan werk.

Ik heb het niet gedaan omdat ik wel echt iets te doen moet hebben, en dat heb ik eigenlijk wel met studeren. Het hele jaar werken zou me mijn neus uitkomen, ook al ga je daarna nog een paar maandjes op reis.

Up.

Ik wil ook een tussenjaar om te reizen en vrijwilligerswerk te doen, alleen nu het nog niet zeker is of de stufi volgend jaar nog blijft weet ik het nog niet.

Ik heb momenteel een tussenjaar, en ik moet zeggen dat het me een beetje tegenvalt :’) Zou graag willen werken, maar werk is er bijna niet. Ik had ook plannen om door te werken te gaan sparen voor een reis, maar van het sparen komt nu dus ook niets.
Gelukkig volg ik wel een soort ‘cursus’ op zaterdag, maar dat is momenteel het enige waar ik me echt mee bezig kan houden.

Ja dit is ook hetgene waar ik tegen opzie… Wat als ik geen werk kan krijgen? Dan kost het me alleen maar geld (omdat ik dus wel naar het buitenland wil en daar onderdak moet huren haha)

Ik had als tussenjaar een een-jarige, particuliere kunstopleiding. Ik heb daar achteraf wel spijt van, omdat het vet veel geld heeft gekost en ik er niet echt iets aan over heb gehouden. Het was gezellig, redelijk leerzaam enzo, maar dat was het…

Klopt. Ik vraag me nu zelfs af of ik wel op reis ga, want ik moet straks ook nog de huur van een kamer en collegegeld gaan betalen. Nou heb ik best veel spaargeld, maar momenteel geef ik bijna meer geld uit dan dat er weer bij komt.

Dus als je een tussenjaar neemt en daarin wilt werken, zoek dan van tevoren (in ieder geval voordat je 18 wordt) nog werk. En dan hopen dat ze je houden haha.

Ik zou geen gap year nemen.

Je bent veel geld kwijt aan reizen en daar komt dan nog een schuld van gemiddeldn €30.000 bovenop…

Ik heb nu een soort van tussenjaar (ik volg wel een cursus en werk ernaast gewoon), maar ik mis school echt heel erg, voornamelijk het sociale aspect. Maar als ik de cursus afrond heb ik wel mijn niveau 4 diploma en kan ik naar het HBO.

Een tussenjaar klinkt echt heel fijn, maar mijn angst is wel dat wanneer ik aan het HBO begin moet wennen aan vaste lestijden. Vaste dagen school, niet zomaar even iets kunnen plannen omdat je vast zit aan een bepaalde tijd. Maar goed, dat is iets wat ik dan wel zie.

Ik heb in een tussenjaar voornamelijk veel gewerkt vroeger en ging het op ten duur wel missen om echt een uitdaging te hebben. Was daarom bij het starten bij mijn vervolgopleiding ook extra gemotiveerd geworden :wink:

Maar ik kan moeilijk vanuit Nederland in een ander land solliciteren ahhaha!

en ik denk dat een tussenjaar voor mij erg fijn is qua ervaring en leren