Tussenjaar het beste ? HELP

Hi, hier een beetje mijn verhaal want ik kom er maar niet over uit over een tussenjaar goed voor me is of niet en misschien kunnen andere meningen of ervaringen me hiermee helpen !

Ik ben 17 jaar en zit nu in mijn examenjaar van HAVO.

Ik heb eerst MAVO gedaan, mijn diploma gehaald en ging verder om mijn HAVO-diploma te halen.
Dit is best wel een moeilijk jaar voor me, ik moet veel moeite doen om goede cijfers te halen en de vraag is eigenlijk ook of ik wel ga slagen.
Mijn jaren in de MAVO waren nogal zwaar en het leren nu brengt gewoon te veel stress met zich mee dus een tussenjaar zou goed voor me zijn, maar wat ga ik in een heel jaar allemaal wel niet doen… ?!

Ik twijfel heel erg over de keuze of ik verder ga met een opleiding of gewoon een tussenjaar ga doen…
Mijn interesses zijn eigenlijk nog niet heel duidelijk voor me maar het zou dan de pedagogiek-opleiding worden.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat een tussenjaar je kan brengen en hoe je goed achter je interesses kan komen in plaats van de keuze om te gaan reizen of backpacken.

xoxo

Ik heb nu een tussenjaar, om min of meer dezelfde reden als jij: na mijn eindexamenjaar was ik helemaal kapot. Persoonlijk vind ik het jaar heel snel gaan. Te snel, eigenlijk. Ik had een hele hoop plannen gemaakt maar merk nu dat ik toch aan veel minder toekom dan ik in eerste instantie had ingeschat. (Maar dat ligt waarschijnlijk ook wel gewoon aan mezelf.) Ik had zelf een hele hoop ideeën van dingen waar ik altijd al meer mee wilde doen maar waar ik door de stress en druk van school nooit aan toekwam. Als jij minder weet wat je wil dan zou ik je aanraden gewoon iets uit te proberen, nieuwe hobby’s te zoeken, een nieuwe sport bijvoorbeeld, etc. Maar ik zou in ieder geval wel zorgen dat je enigszins een goed plan hebt. Ik kom mijn plannen natuurlijk ook niet goed na, maar het is altijd beter te veel te hebben wat je wil doen dan te weinig - want anders zit je daar maar.

Jaa, heb je gelijk in! Nieuwe hobby’s en andere interesses zoeken is een goed idee. Je kan maar beter goed voorbereid zijn. Ik ga nu zeker een plan maken. Dankje voor je antwoord, ik heb er veel aan !

xxx