Tussenjaar ervaring opdoen geneeskunde

Na de middelbare school wil ik graag geneeskunde studeren. Een tussenjaar lijkt mij erg leuk en leerzaam, ik zou graag leuke dingen / andere culturen zien en meemaken en tegelijkertijd ervaring opdoen, zien hoe de geneeskunde en zorg in andere landen is.
Aangezien ik geen heel groot budget heb dan ben ik van plan daar wat geld te verdienen. Heeft iemand tips voor vrijwilligerswerk voor ervaring in de geneeskunde? Ik heb nog geen geneeskunde diploma dus zal niet allerlei dingen mogen doen. het vrijwilligerswerk zou ik ook wel willen combineren met een baantje. (of misschien een baantje waarbij ik ervaring op doe)
Mijn vraag; heeft iemand tips om ervaring op te doen in de geneeskunde?

Niemand? ;o

Hoi! Ik zit met hetzelfde, behalve dan dat ik uitgeloot ben voor geneeskunde. Je zou even kunnen kijken bij de organisatie Projects Abroad (projects-abroad.nl). Die organiseren jongerenreizen en vrijwilligerswerk, in diverse landen, ook voor geneeskunde! En zo zijn er meer organisaties. Ik weet alleen niet of je dat te duur vind. Ik vond het namelijk vrij prijzig haha.

Dankjewel voor de tip! Ik ga eens kijken

Misschien kan je eerst in Nederland een EHBO diploma halen, deze zijn volgens mij wel Europees geaccrediteerd en dan kan je misschien wel daadwerkelijk wat handelingen verrichten :slightly_smiling_face:

ik zou gewoon direct geneeskunde proberen, kans is al laag dus als je het niet haalt kun je een tussenjaar nemen. volgensmij zijn de decentrale selecties al over trouwens?

In welke klas zit je nu?

Reactie hierboven en daarboven;
Ik zit nu pas in de 4e klas

Honeybabe; er is inderdaad een selectie met veel concurrentie. De selectie is tegelijk ongeveer met de examens tegen die tijd, ook heb ik niet een geweldig CV en lijkt me na de middelbare school wel een goed moment om ervaring op te doen en te reizen. Dus ik wil waarschijnlijk toch niet gelijk gaan voor de decentrale selectie :slightly_smiling_face:

Deze ga ik als het goed is in de 5e halen met het vak BSM :slightly_smiling_face:

Je zit in de vierde! Dan heb je toch nog genoeg tijd om ervaring op te doen? Vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis, etc. Bovendien kijken echt niet alle universiteiten evenveel naar je CV. Persoonlijk vind ik het zelfs riskant om er een heel jaar voor uit te trekken. Het hangt er maar vanaf hoe zoiets in de smaak valt bij de mensen die het beoordelen. En als je dan alsnog afgewezen wordt, is dat pas echt een domper! En dat het dichtbij de examens is klopt, maar daar kun je écht op plannen.

Naar mijn mening zijn dit echt geen redenen om een heel jaar uit te trekken om ervaring op te doen! Het zou namelijk héél erg raar zijn als dat nodig zou zijn, want vrijwel iedereen die bij geneeskunde wordt aangenomen, komt gewoon direct van het VWO. Ik zou er nog eens heel goed over nadenken! Als je er nu al serieus mee bezig gaat, heb je nog zeeën van tijd om je goed op die selectie voor te bereiden. Ook zonder een heel jaar uit te trekken!

Ik snap inderdaad niet waarom je je niet meteen inschrijft in je examenjaar. Je weet al wat je wil studeren en de kans is al niet heel groot dat je ingeloot wordt, dus je kan het beter gewoon proberen. Je hebt nog twee jaar om je cv te verbeteren en misschien lukt het je zelfs wel om cum laude te slagen.