Turkse vriendin heeft een fout vriendje, HELP

Hallo meiden,
Omdat mijn andere profiel teveel persoonlijke informatie bevat heb ik even deze aangemaakt om jullie advies te vragen over een moeilijk onderwerp.
Ik ken mijn beste vriendin nu al 12 jaar en ze heeft nu bijna een jaar en vriend. (Zij is 17 en hij 18/19 jaar) Hij was in het begin al best bazig maar de laatste tijd loopt dit echt de spuigaten uit. Mijn vriendin is zo veranderd ik herken haar niet meer terug.
Ik zal jullie even wat voorbeelden geven:
-Ze moet 24/7 in een notitieboekje bijhouden wat ze doet en dit aan hem doorgeven, ook als ze naar de wc gaat, als de deurbel gaat en ze open doet, als ze een koek eet inplaats van een boterham, ALLES.

-Hij controleert wanneer ze online is op whatsapp, en wil alle gesprekken die ze voert lezen. Dan gaat ie op de minuut controleren of het gesprek klopt met de tijd dat ze online is geweest.

-Alle foto’s die ze maakt wil hij zien voor ze ze op facebook zet. Gisteren hadden in en mijn beste vriendin iets van 200 foto’s gemaakt die hij allemaal heeft afgekeurd.

-Ze mag niet meer de muziek luisteren die ze leuk vindt omdat hij dat hoerige muziek vindt.

-Ook face to face gesprekken moet ze tot in de detail aan hem vertellen.

-Op mijn verjaardag hadden mijn vriendin en ik volgens hem een bepaald oogcontact waarmee we de gesprekken probeerden te sturen. Hier is natuurlijk niets van waar, maar naderhand had zij hier wel ruzie over met hem.

-Ze mag de kleren die ze aan wil doen niet aantrekken.

-Hij dwingt haar alles bij elkaar te liegen en ze heeft zelfs stiekem bij hem geslapen Vrijdag.

-En het ergste van alles ze moet van hem stom doen tegen haar broer en haar moeder. Haar broer is een klootzak en haar moeder een ego die hun niets gunt, volgens hem. Ze moet hen het liefst zoveel mogelijk van hem ontwijken.

En geloof me dit zijn nog maar een paar voorbeelden… Ik kan uren zo doortypen. Maar nu komt het punt, van mijn ouders en mijn eigen vriend moet ik dit aan haar broer of haar moeder gaan vertellen. Maar mijn vriendin heeft in het geheim een relatie met hem omdat haar moeder dit 100% afkeurd. Dit is een cultuur kwestie wat het voor mij heel moeilijk maakt om te vertellen waar haar dochter in is belandt. Haar broer vondt deze relatie eerst wel goed en ze hadden afspraken gemaakt over op welke dagen ze hem mocht zien. Haar school ging achteruit en ze hield zich niet aan die afspraken met haar broer waardoor ze door al dat liegen een gigantische ruzie met hem kreeg. Om de situatie te redden heeft ze toen gezegt dat het uit was tussen haar en haar vriend (wat dus niet zo is). Haar broer heeft dit gelooft en inmiddels is ze al een halfjaar liegen verder.

Ik weet dat dit een gevaarlijke situatie is als dit zo doorgaat met die ‘leuke’ vriend van haar. Mijn vriendin heeft hem nooit iets fouts aangedaan, ze is een heel net meisje en draagt normale kleren. Het is dus niet zo dat zij zich sletterig gedraagt ofzo, dit gedrag van hem is gewoon nergens op gebasseerd. Het is vorige maand een keer uit geweest tussen hen en dat heeft ze zelf weer aangemaakt. Hij heeft gezegt dat ie niets aan zichzelf wilde veranderen ookal weet hij dat zijn gedrag abnormaal is. Zij moest zich maar ‘aanpassen’ Ze heeft een paar keer tussen neus en lippen door laten vallen dat ze bang is van hem. Ik maak me vreselijke zorgen en wil haar graag helpen, ik weet dat haar broer veel kan hebben en wil het daarom graag aan hem vertellen.
Hoe pak ik dit aan? Ik voel me nu al een verrader… En ik wil de situatie thuis voor haar niet ondraaglijk maken… Wie heeft er tips?
Ik heb trouwens net een ‘afgekeurde’ foto van ons op facebook gezet… Alshij daar boos om wordt heb ik meteen een inkopper om naar haar broer te gaan want het is een doodnormale foto…

xxxxik hoop dat jullie advies hebben.

Dit heb ik al heel vaak gedaan in de hoop dat ze er zelf een einde aan maakte maar dat is helaas nog niet gebeurd…

Ik zou eerst met je vriendin heel goed gaan praten en ook aan haar gaan vragen wat ze nou zo leuk aan hem vind want daardoor heeft ze toch wat met hem? Ook zou ik haar aansporen om het uit te maken en eventueel zelf met haar broer te gaan praten. Geef ook aan dat je het er erg moeilijk mee hebt dat ze zo word behandelt. Werkt dit alles niet, geef haar toch een beetje tijd om er over na te denken. Als ze echt geen actie onderneemt ga dan zelf naar haar broer. Ik zou dit doen wanneer jij en die broer alleen zijn. Je kan bijvoorbeeld haar naam niet noemen maar zeggen dat het over iemand anders gaat. Maar dat is maar een idee. Zeg van te voren dat je hem vertrouwd en hoopt dat hij goed naar je luistert. Type het desnoods uit en geef dat aan hem of lees het voor, zo kan je er goed over na denken wat je nou wil zeggen. Ik vind het echt heel lief dat je je zo zorgen over haar maakt. SUc6!!! X Prinses

Jeetje wat moeilijk zeg. ik zou naar haar ouders gaan maar misschien maak je het daar ook alleen maar erger mee omdat het lijkt alsof hij haar bij haar ouders/fam. weg wil krijgen. Daar zou een ruzie thuis natuurlijk extra handig voor zijn.

Geef haar de keuze, ze maakt het zelf uit (met jouw hulp?) of je gaat naar haar broer

Hier zat ik dus ook al aan te denken
Misschien is het een idee
om JOUW ouders met haar te laten praten?

Dit is zo eng. Die gast is zo fucking eng, er is hier echt sprake van psychiatrische problematiek. Ik snap sowieso niet wat ze ziet in zo’n bezitterige obsessieve jongen? Ik zou het sowieso tegen haar ouders vertellen omdat je je vriendin moet beschermen tegen deze griezel.

‘‘En het ergste van alles ze moet van hem stom doen tegen haar broer en haar moeder. Haar broer is een klootzak en haar moeder een ego die hun niets gunt, volgens hem. Ze moet hen het liefst zoveel mogelijk van hem ontwijken.’’

Klinkt als een loverboy.

Ik zou het eerst met haar goed erover hebben en evt dit topic laten lezen, want deze jongen is NIET OK.

Ik heb niet heel het verhaal gelezen (enkel tem de voorbeeldjes), maar volgens mij is er echt iets mis met die jongen in zijn hoofd en heeft hij psychologische (psychische?) hulp nodig. Dat ze alles wat ze doet moet opschrijven is echt te gek voor woorden.

Wauw, dit is echt eng… Praat er over met haar, haar ouders want je vriendin moet zo snel mogelijk van deze jongen af voordat er hele erge dingen gaan gebeuren…

Hier dacht ik ook gelijk aan toen ik jouw verhaal las.

Oh never mind ik zie nou pas dat je dat al had gedaan, nou eh dan wat hierboven staat inderdaad.

Thanks meiden had ff een steuntje in de rug nodig. Lastig om je beste vriendin te ‘verraden’ ookal is het voor dr eigen bestwil. Ik ga het er straks even met mn ouders nog een keer over hebben en dan vanavond meld ik haar nog eens duidelijk wat ik erover denk en ga ik direct naar haar broer samen met mijn ouders.

Ingrijpen. Meteen.

Mijn nicht had ook zo’n vriend. Nog niet eens zo erg als in jouw verhaal maar toen hij er achter kwam dat ze met een gewone vriend whatsappte heeft hij haar hélemaal in elkaar geslagen.

Ik zou persoonlijk naar die jongen toegaan en zeggen dat hij haar met rust moet laten omdat hij anders een probleem heeft. Maar dat is niet erg slim denk ik :’) Had ik bij die (ex)vriend (volgens mij zijn ze weer samen) van m’n nicht namelijk wel gedaan als ik wist wat er aan de hand was maar ik wist het niet.

Ik zou toch met haar broer gaan praten.

Ik denk dat dit ook het beste is wat je kunt doen, ookal lijkt het op ‘verraden’, over een tijdje wanneer ze bij hem weg is zal ze je denk ik heel dankbaar zijn.