Turbulentieangst: what to do?

Heey!

Plus minus twee jaar geleden heb ik hele heftige turbulentie (clear air turbulence) meegemaakt toen ik van Rhodos naar Nederland vloog. De passagiers en de stewardessen moesten gaan zitten, het vliegtuig begon enorm te schudden en het voelde meerdere keren alsof het vliegtuig een stuk naar beneden viel en veel passagiers begonnen te gillen en te huilen. Hoewel ik vliegen opzich niet eng vind (mijn vader was eerst vlieginstructeur dus ik heb al heel wat vlieguren achter de rug) zit ik wanneer ik een lichte vorm van turbulentie voel direct als een stijve plank op mijn stoel en begin ik te trillen omdat ik bang ben dat het opnieuw heel heftig wordt. Ik weet dat turbulentie opzich niet gevaarlijk is maar omdat veel passagiers zich destijds gedroegen alsof het vliegtuig zou gaan neerstorten is dit een hele nare ervaring geweest.

Volgende week vrijdag ga ik op vakantie naar Madeira en ik heb oxazepam van de dokter gekregen tegen de angst en de stress. Ondanks dat zie ik tegen het vliegen op en daarom vroeg ik me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben en of jullie weten wat ik (voor of tijdens het vliegen) zou kunnen doen om minder bang te zijn?

xoxo.

Ik kan je er niet echt mee helpen.
Heb zelf ook n beetje last van vliegangst.

Het enige wat ik denk dat misschien helpt is gaan slapen.
Neem slaap pillen mee zou ik zeggen (ik zou het niet durven te nemen maarja)

Afleiding. Dat lijkt me wel handig.
Lezen, gamen(als dat kan), etc. iets waardoor je er ook niet aan denkt.

Je ipod heel hard aan doen, en je ogen dichtknijpen, met snoep in je mond

Zoiets?

Stiekem vind ik turbulentie wel leuk

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Meestal kan ik me niet concentreren op lezen en lukt het me niet om te slapen maar ik zal zorgen dat ik een (aantal) tijdschrift(en) en mijn favoriete snoep bij me heb, haha.

Omhoog.

Misschien moet je je afvragen waarvóór je nou precies bang bent? Turbulentie komt overal voor en zul je dus altijd bij het vliegen houden…
kan het me zelf moeilijk voorstellen aangezien ik piloot wil worden =)

ik ben enkele weken geleden voor het eerst met het vliegtuig moeten reizen, met school naar rome. Dat was dan ook een vreselijke eerste keer. Er waren ook heel erg veel turbulenties en ik zat gewoon verstijfd, badend in het zweet op mijn stoel. Na onze vlucht vertelden de klasgenoten en leerkrachten me dat ze nog nooit zo’n erge turbulenties meegemaakt hadden en dat het normaalgezien veel beter is dus. In de terugkeer waren er zo goed als geen en de vlucht is prima verlopen :slightly_smiling_face:
Hangt er dus gewoon vanaf, van keer op keer

Dat weet ik, maar juist omdat het zo onvoorspelbaar is ben ik bang dat het opnieuw heel heftig wordt. Ik ben meestal kapot wanneer ik op de plaats van bestemming aankom doordat ik gedurende de hele vlucht zit te stressen x].

Haha, ik vind turbulentie leuk ^^
Maar ehm. Ik denk inderdaad gewoon muziek luisteren ofzo. Ik zou het niet weten eigenlijk x)
Maar succes ermee :slightly_smiling_face:

Ik wou dat ik het leuk vond, haha :]. En dankjewel!

Ik vond het eerst ook eng, maar nu is het gewoon leuk. Er gebeurt echt niks, ik heb al zo vaak gevlogen en de kans is zo klein dat je een ongeluk krijgt.

ik vind het net een achtbaan :slightly_smiling_face:

Omhoog.

En nog een keer omhoog.

ik zou je heel graag willen helpen maar ik heb geen idee hoe…

Misschien kun je voordat je weggaat alvast een playlist samenstellen van muziekjes waar je ontspannen van raakt? Jack Johnson, Paolo Nutini, etc. En lollies misschien? Dat klinkt heel gek, maar op dat soort momenten is het vaak fijn om iets in je mond te hebben :'D
Verder kun je er niet veel aan doen helaas…

Dat is misschien wel een goed idee! Ik denk dat ik voor vertrek een aparte map op mijn MP3-speler aanmaak met rustgevende muziek :].

Twee dagen geleden ben ik geland met het vliegtuig. We hadden niet zo veel last van turbelenties. Maardat vind ik juist super leuk.
Wat ik jouw zou aanraden is als je een dvd-spelertje of laptop meeneemt een film zien ! Een meeslepende film ! Dan ben je direct afgeleid. Je moet wel zien dathet hard genoeg gaat want soms hoor je niet goed door de motoren van het vliegtuig.

Ik vlieg echt mega graag !! :’)

Dat is wel heel vervelend. Ik heb geen ervaring met vliegen maar zou het ook wel eng vinden denk ik.
Vertrouw er iig maar op dat die Oxazepam werkt, ik gebruik 't ook weleens en het is echt vet chill spul, je wordt er echt helemaal rustig en chill van, niets maakt meer uit en alles is leuk :stuck_out_tongue:
Hoop dat je een positieve ervaring krijgt op je reis naar Madeira.
Veel plezier in elk geval :relieved:!

Ik hou ook niet echt van vliegen, ik ben niet zozeer bang dat het vliegtuig neerstort, maar ik ben bang voor terroristen. Laatste keer dat ik vloog zocht ik naar verdachte mensen die in de buurt zaten en hield ik ze zowat de hele reis in de gaten xD

Maargoed, over twee weken ga ik weer vliegen, gelukkig is de reis niet zo lang, en ik zorg er voor dat ik chocolade mee neem en iets wat me kan afleiden (hopelijk heb ik dan eindelijk mijn iPhone). Volgensmij helpt het ook wel als je je ogen dicht houd, dus dat probeer ik dan ook de hele tijd te doen. Als je muziek luistert en je ogen dicht doet ben je vrijwel helemaal weg uit je omgeving, en dat kan in een vliegtuig wel fijn zijn.