Tumblr promoot eetstoornissen, zelfbeschadiging en depressie

De mensen die tumblr gebruiken hebben vast wel eens wat plaatjes langs zien komen van depressieve teksten, graatmagere dunne meisjes (thinspo) en snijwonden.

Het valt mij op dat tumblr er vol mee zit. Zelfs als je er niet naar zoekt, kom je die plaatjes tegen. En typ eens in op tumblr: self harm en je vind allemaal plaatjes van opengesneden armen enz. En bij thinspo allemaal graatmagere meisjes waarvan mensen zeggen dat ze zo willen worden. Hele afval wedstrijden worden er gehouden. Ik vind dit persoonlijk apart dat tumblr dit allemaal toelaat en ik denk dat het mensen ook op ideeën brengt die bijvoorbeeld niet snijden, wel slecht in hun vel zitten maar door zoiets ook begnnen omdat ‘zoveel mensen het doen’

Er is wel een bericht over geschreven door tumblr medewerkers, maar heb niet het idee dat het veel helpt.

Wat vinden jullie hiervan?

Gosh, ik heb er persoonlijk geen probleem mee, denkt dat het ligt aan het feit dat ik zelf met een depressie zit en aan am doe, dus ik zie dat meer als een steun,die quotes etc, omdat ik me ook zo voel, geeft me dat een positief gevoel om te weten dat ik niet de enige ben die me zo voelt, maar ik begrijp wel dat sommige het daar moeilijk mee hebben, als je bv clean probeert te blijven en die plaatjes tegen komt, maar ik zelf zie het meer als steun.

Hmm ergens heb je ook gelijk, maar ik kan me ook wel vinden in Fireaway.

Ikzelf zie die plaatjes liever niet omdat ik niet op die manier geconfronteerd wil worden met waar ik nu eigenlijk vandaan ben gekomen tot de manier waarop ik nu ben.

Ik ben het eens met Tumblr. Zoals zij zelf ook zeggen willen ze blogs die discussiëren over dit soort onderwerpen niet verbieden. Maar ik ben zelf ook wel eens per ongeluk op wat blogs gekomen van meiden (of jongens?) die zichzelf uithongerden er daar nogal schokkende foto’s bij plaatsten. Dat vind ik echt veel te ver gaan. Ik hoop dat Tumblr niet alleen die blogs verbied maar ook een bericht uitgeeft naar die blogs toe dat zij hulp moeten zoeken… je kan het wel gaan verbieden maar dan zullen ze of ergens anders heen gaan of op een andere manier blogs aan gaan maken.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je ze sowieso tegenkomt, zelfs als je er niet op zoekt. Ik kom echt nooit van dat soort afbeeldingen en teksten tegen op mijn blog.

Verder promoot Tumblr het niet, maar ze kunnen het ook moeilijk verbieden, omdat mensen er dan toch wel een weg omheen vinden om het nog te kunnen uiten. En eerlijk, als meiden die wel aan automutilatie doen er steun aan vinden (en met steun bedoel ik niet dat ze gepusht worden meer te doen, maar dat ze zich minder alleen voelen oid), dan vind ik ook niet dat het verboden moet worden.

Verder heb ik hier weinig op te zeggen, omdat ik er dus niet mee geconfronteerd word en er ook niet aan doe.

Je voorkomt het toch niet.

De titel van dit artikel vind ik niet kloppen. Tumblr zelf promoot het namelijk niet, een paar gebruikers plaatsen berichten/foto’s etc. En dan nog promoten ze het meestal niet (ze zeggen niet ‘‘Dit heb je nodig!’’).

Ik zit zelf iedere dag op tumblr, maar ik kom dit soort plaatjes nooit tegen. Je moet er echt naar op zoek gaan. Je kunt tumblr maken zoals je wilt.

Ieder zijn eigen keuze. Ik zou ook liever zien dat dit soort dingen niet mogen op internet (ik bedoel, pro-ana sites zijn toch eigenlijk ook verboden in nederland), maar zoals er al gezegd werd: je voorkomt het niet.

Ik denk dat er al heel veel accounts zijn verwijderd door tumblr omdat ze aan dit soort praktijken doen, maar je voorkomt het niet. Als ze worden verwijderd, maken ze gewoon weer een nieuw account aan met eventueel een ander emailadres.

Ik ben het hier mee eens, niet dat tumblr dit zelf promoot, want zij kunnen hier niet veel tegen doen. Maar als ik dat soort foto’s zie word ik juist geconfronteerd of getriggerd. Ik bedoel ik weet al wel dat ik hier niet alleen in ben en persoonlijk maakt het het voor mij alleen maar erger om van dat soort foto’s te zien terwijl je clean probeert te blijven. Het triggert namelijk gewoon.
Maargoed dit hoeft niet voor iedereen te gelden natuurlijk. Tumblr kan hier overigens niet veel tegen doen denk ik, want mensen zullen altijd wel een manier vinden.

Tumblr promoot het niet vind ik, maar het werkt heel triggerend

Ik vind niet dat tumblr daar iets aan moet gaan doen het is gewoon de keuze van de mensen die het er op zetten en het is vrijheid van meningsuiting. En ik vind idd dat tumblr het totaal niet promoot, de mensen promoten het en gebruiken daarbij tumblr. Sommige mensen vinden zoiets mooi en als zij dat vinden dan laat ik ze gewoon lekker met rust, je moet doen met je leven wat je zelf wil.

Nooit iets van gemerkt, maar ik follow die mensen niet.

Overigens ben ik het niet eens met je stelling. Tumblr support deze dingen niet, maar de gebruikers die een Tumblr-account hebben wel.

Het is idd niet iets waar Tumblr iets tegen kan doen denk ik… het is de verantwoordelijkheid van de mensen die die plaatjes/teksten plaatsen.
Ik vind dat die mensen die dat soort dingen plaatsen eerst heel erg goed na moeten denken voordat ze het erop zetten over hoe het andere mensen kan beinvloeden & of ze dat op hun geweten willen hebben…

Iedereen kan er zelf afbeeldingen opzetten, dus alles zou gecontroleerd moeten worden. Gezien de hoeveelheid afbeeldingen die op tumblr staan is dat onmogelijk.

Ik heb zelf een hele tijd in de thinspo community op Tumblr gezeten, maar ik vind niet dat je die afbeeldingen en blogs zomaar overal tegenkomt. Ik althans moest wel goed zoeken daarvoor.

Bovendien denk ik niet dat je een eetstoornis krijgt door puur en alleen die blogs. Het is niet goed, dat zal ik niet ontkennen, maar ik denk dat de meeste mensen die daar op zitten al (beginnende) eetproblemen hebben, die wél kunnen worden aangesterkt door thinspo enzo. Vaak zijn er heel andere redenen voor een eetstoornis dan alleen het schoonheidsideaal.