TTO/ IB examen

Zijn er nog meer girlsceners die dat doen?
ik heb dit jaar mijn examen en stress m dood, want als ik voorbeelden lees dan heb ik echt niet zo’n grote woordenschat als ze verwachten, ookal zeggen ze op school dat het wel goed komt.

ja ik ook dit jaar!
maar wat moet jij dan doen? wij moeten in de meivakantie dat IB examen gaan afleggen, met een mondeling examen en praten over een bladzijde van een van de boeken die je gelezen hebt, maar voor de rest is het mij ook nog onduidelijk…

ik vind ook altijd dat mijn woordenschat veeeel slechter is dan dat zij verwachten maar de leraren zeggen dat dat wel goedkomt

Ik heb ter afsluiting van het TTO in 4VWO het Cambridge Advanced English examen gedaan. Ik was heel bang dat ik het niet gehaald had, maar uiteindelijk is het wel gelukt. :slightly_smiling_face:
In 5VWO heb ik het gewone Centraal Schriftelijk Eindexamen gedaan. Weer dacht ik dat ik het niet gehaald had en was het uiteindelijk wel zo.
Ik had ook echt dat alle andere mensen van het TTO een veel grotere woordenschat enzo hadden… Dat maakt me onzeker, maar het is toch goedgekomen. Hoop dat mijn verhaaltje je wat beter doet voelen.

Ik heb dit jaar CPE, komt volgens mij grotendeels op hetzelfde neer. Van Cambridge, zeg maar.

Ik heb vorig jaar TTO Anglia examen gedaan… maar opzich viel alles wel mee…

Ik heb vorig jaar IB A2 SL gemaakt,
ik dacht ook dat ik er niet klaar voor was en had erg veel moeite met de opdrachten.
Uiteindelijk heb ik het gehaald met een 5.
Je moet er gewoon zelf voor zorgen dat je Written tasks goed zijn, aangezien je dit thuis mag maken moet dat te doen zijn.
Je leerst in het laatste jaar hoe je die essay moet schrijven en de comparison, dit hebben wij heel veel geoefend en uiteindelijk ging dat ook goed.
Oftewel, je hoeft je echt geen zorgen te maken! Het meeste kan je al, en wat je nog niet kan leer je. Woordenschat is maar 1 onderdeel van de 3 en heeft dus niet zo’n grote invloed op je cijfer.
Volgens mij twijfelt iedereen voordat hij er aan begint, maar het echt niet zo moeilijk als wordt gezegd. Na 5/6 jaar TTO gevolgd te hebben kan je dit echt!
Succes!

Wij moeten idd ook een mondeling examen doen, twee teksten vergelijken en een stuk schrijven over de boeken die we gelezen hebben. opzich kan ik het allemaal wel, alleen ben ik bang dat ik niet een hoog genoeg niveau heb en het mondeling wordt gefilmt, omg haha

Ik heb het afgelopen jaar gedaan en er is bij ons op school echt nog nooit iemand gezakt. En een groot deel kan je ook goed voorbereiden (de mondelingen en je written tasks). Als je daar gewoon goed je best voor doet, heb je al een groot deel in de pocket.

En over je woordenschat. Dat denken andere mensen waarschijnlijk ook over jouw woordenschat. Iedereen gebruikt andere woorden, heeft zijn eigen stijl in schrijven. Ligt ook aan de docent(en) die je hebt gehad. Komt allemaal goed!

Hebben jullie allemaal SL of HL trouwens? Want bij ons op school gaat iedereen voor IB A2 HL in principe, maar als blijkt dat je dit onmogelijk kan halen zetten ze je om naar SL, maar dat is schijnbaar wel echt lager zeggen ze. Ookal geloof ik niet dat er een megaverschil tussen SL en HL zit…

wij doen SL, we zijn het eerste tto jaar van de school…

wie heeft die mondeling al gedaan, want hoe kan je nou minutenlang over 1 zo’n passage vertellen van een paar blz? ik zou dan echt na 1 min stilvallen

Ik ook!
Haha, ik schijt hem ook echt.

Wij hebben trouwens die individual oral al vaker geoefent.
Je moet over vanalles praten: p.o.v., language, style, tone…

Ik doe de IB Diploma Programme (ik doe dus in 6 vakken IB examen) en bij ons word inderdaad gezegd dat er niet heel veel verschil is tussen SL en HL bij de meeste vakken. Alleen word bij HL meer stof behandelt en dus gaan ze er sneller doorheen. En je moet meer vragen beantwoorden op je examen geloof ik, of een extra paper maken. Maar ik doe English A1 HL en niemand hier doet A2 voor zo ver ik weet dus ik weet niet hoe het met A2 zit. Bij ons is het verschil tussen A1 HL en A1 SL dat HL geen guiding questions krijgt bij hun essay’s, en SL wel. Ook gaan wij veel sneller door de stof heen.

Ik heb ook tto gedaan, vorig jaar IB examen afgesloten met een 5.
Ik vind het btw echt raar dat je 7 punten kan halen ipv 10 :S Zo klinkt een 5 echt slecht xD
Maar het is écht goed te doen, bij ons is ook nog nooit iemand gezakt, en die mondeling van 10 minuten over 1 pagina valt hartstikke mee, ik was nog niet eens klaar en toen moest ik al stoppen.
Written task is sowieso goed te doen, dit kan je thuis doen en heb je genoeg tijd voor.
Essay en comparative commentary zijn ook wel goed te doen, je kan sowieso kiezen uit meerdere onderwerpen dus er zit altijd wel iets bij waar je aardig wat over kan schrijven.
Ik dacht ook dat het heel moeilijk zou zijn enzo maar het valt echt mee.
Maar ik heb het dus in mei vorig jaar gedaan en ik heb pas in november de uitreiking, duurt echt lang…
Dus het komt goed. :slightly_smiling_face:

Ja volgens mij kun je alleen A1 als je meerdere vakken IB hebt, toch? Maar er is ons ook verteld dat A1 en A2 in principe ook niet echt ver uit elkaar liggen, zelfs zo bar weinig dat ze hebben besloten om A1 en A2 bij elkaar te voegen en er gewoon language A van te maken.

Komt goed hoor! het examen zelf viel bij mij (2 jaar geleden) iig heel erg mee (: succes

ik ga dit topic lekker uppen,

wat hebben jullie gedaan voor jullie literary option written task?

Wij doen A2 HL, ik heb volgend jaar examen en ik ben all die comparative commentaries nu al zat >< Ik moet volgende week interactive oral doen voor 15% van mijn cijfer :frowning_face:

Haha ik vind die comparative essays ook echt supervervelend. En ik vind het ook echt niet leuk om een literary analysis te schrijven want ik kan dat gewoon écht niet. xD

waah morgen al :frowning_face: