TSS & tamons

ik ga binnenkort op vakantie! haha allemaal leuk enzo maar ik had 3 juli al ongesteld moeten worden en ik ben het nog niet. voor als ik het op vakantie word neem ik tampons mee maar dan kan je tss krijgen. ik snap niet echt wat dat allemaal inhoud want op elke site staan andere dingen. kan jij mij uitleggen wat het precies inhoud? ik las wel is iets over sterk absorberende tampons maar ik heb tampax normal met inbrenghuls is dat wel goed? want die zijn best groot maarja deze lukken wel en ob mini niet :blush:

dankje!

Voila:
http://www.kotexpast.com/faqs/toxicshocksyndrome/#a1

dankje! maar ik had er al wat gelezen maar op heel veel site’s las ik wat anders.

tss kun je ook krijgen met maandverband. Er staat wel iets over bij de gebruiksaanwijzing van tampons.

Ah dat valt allemaal wel mee. In de jaren 80 is er in Amerika dikke oproer om geweest, omdat vrouwen massaal ziek werden, en volgens mij was er maar 1 dode.
Dat kwam doordat de tampons van een materiaal waren gemaakt waarin bacteriën zich als een malle konden vermenigvuldigen. Dat is nu niet meer zo.

Ik denk dat het gevaarlijk is als je misschien al een uitzonderlijk lage weerstand hebt en dagenlang dezelfde tampon in hebt.

okee dus als ik de tampon ongeveer 4 uur in laat kan er niks gebeuren? is het erg als ik ook de laatste dagen ene ‘normal’ tampon gebruik? of moet ik dan beter een ‘mini’ gebruiken?

Tegenwoordig kan er niet echt meer wat gebeuren (tenzij je de tampon hele dag inlaat…) Vier uur lang kan best, ik verwissel meestal om de 4 uur zo’n beetje. =] En je kan wel een normale tampon gebruiken de laatste dag, maar wel kans dat je hem er dan wat moeilijker uit krijgt omdat ie zich dan niet helemaal volgezogen heeft en er makkelijk uitglijdt, om het zo maar even te zeggen.

Je krijgt echt niet zomaar TSS. Tampons zijn tegenwoordig veel hygiënischer dan vroeger. Ik hou soms m’n tampon wel 5 uur in dat kan verder geen kwaad.

Het is per tampon verschillend hoe lang je het in kan houden.
De mini is volgens mij 4 uur en de grote zijn 6 of 8 uur.
Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken als je de mini een keertje wat langer erin laat.
Het is alleen niet verstandig om een helemaal volgezogen tampon er echt uren langer dan de gebruiksaanwijzing in te laten.

@nika_ was het juist niet andersom, dat je de mini langer in kan houden dan de grotere?

Dat is tegenwoordig geen gevaar meer. Gewoon je tampon geen 10 uur inhouden, dan is er niks aan de hand.