Trouwen en een kind krijgen op jonge leeftijd

o

Ik vind het te vroeg. En ik kan het me zelf ook niet voorstellen, ik ben nu 20 en zit pas in de 2e jaar van mijn studie. Kan me niet voorstellen dat ik nu al zou trouwen o.i.d.

Als je er op alle vlakke allebei klaar voor bent (financieel, emotioneel,…) waarom niet?

Tja als zij zich er goed bij voelen…

Maar een kind zo jong please :frowning_face: je doet dat kind onrecht aan want de meeste meisjes die zo jong kinderen krijgen weten amper hoe ze moeten opvoeden. Die kinderen krijgen vervolgens stagnering in hun ontwikkeling(en) en kunnen later moeilijker functioneren in de maatschappij.
Op uitzonderingen na natuurlijk, er zijn vast meiden die het wel kunnen maar dat kan ik moeilijk geloven.

Plus op die leeftijd ben je zelf nog lang niet ontwikkeld.

Hier in mijn christelijke omgeving is het vrij normaal. Als je voor je 21 nog niet getrouwd bent is dat vrij raar. Ook omdat je natuurlijk geen seks mag hebben voor het huwelijk, trouwen mensen heel vroeg (of mensen zijn al zwanger en gaan nog snel even trouwen). Ik vind dat ieder het voor zichzelf moet weten, ik wil ook voor mijn 30e nog kinderen, zeker niet meer daarna.

Ik vind daar absoluut niks mis mee. Vaak wordt er nogal heftig op gereageerd, maar dat vind ik behoorlijk hypocriet. Want als je op 20e jarige volop uitgaat en dat soort dingen, is dat allemaal prima, maar zodra je een serieuze wending wil nemen in je leven, je wil gaan binden, gaan mensen steigeren.

En dit natuurlijk

Ik vind het oké zolang je wel al een tijd bij elkaar bent en er helemaal op verschillende gebieden klaar voor bent. :slightly_smiling_face:

Ik vind het onzin en zonde van je tijd. Je hebt later nog jaaaaren om volwassen te zijn. Waarom nu al beginnen?

Ik denk niet dat wij daar echt over kunnen oordelen. Ik ben zelf bijna 20 nu, en ik kan me niet voorstellen dat ik over vijf jaar al getrouwd ben en een kind heb. Ik denk pas over 10 jaar, of misschien wel later als het leven niet loopt zoals ik wil. Maar bij andere mensen gaat het anders! Ik merk zelf ook dat mensen met een lagere opleiding dat sneller doen. Niet omdat het minder slim is, maar omdat zij eerder aan hun leven beginnen. Je bent klaar met vmbo als je 16 bent, met mbo als je 20 bent (geloof ik?) en dan moet je echt met je leven beginnen! Als je vwo doet ben je klaar op je 18e, ga je naar de uni tot je 21e, master van een jaar of twee, en vaak nog een jaar of wat uitloop. En dan begin je pas. Het is een hele andere wereld, en tot je het zelf meemaakt heb je er niet veel over te zeggen I guess.

Als ze het aankunnen, zie ik geen probleem. Ik kijk er juist andersom tegen aan. Ik heb een meisje in mijn klas van 26. En de eerste weken heb ik alleen maar gedacht: ‘‘Toen mijn moeder zo oud was als jou, was ze al zwanger van haar 2e kind.’’. Ook mijn oma was 19 toen mijn vader werd geboren. Dus mijn oma is nog heel jong en daar ben ik opzich heel blij mee :grin: Achja heb er totaal geen problemen mee. Trouwen en kinderen nemen als je er klaar voor bent.

Ik vind het ook zonde, maar dat komt omdat ik daar totaal niet geïnteresseerd in ben.
De persoon die er voor kiest om op die leeftijd te trouwen en kinderen te krijgen uiteraard wel.
Dat zijn ook de mensen die op jonge leeftijd ervan dromen om te trouwen en kinderen te hebben.

Iedereen moet het zelf weten.

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze het niet aankunnen op die leeftijd.
Dat geld voor mensen die het ‘overkomt’ misschien maar niet die staan te trappelen om een huis-boompje-beestje bestaan aan te gaan.

Ik vind dat mensen dat zelf mogen beslissen. Als jij voor een kind kunt zorgen (financieel en mentaal), waarom zou dat dan niet mogen? Voor de één is 30 zelfs te vroeg, dat maakt het nog niet abnormaal voor een ander. Uiteraard moet je wel goed ervoor zorgen, maar dat is voor iedereen zo, niet alleen voor jonge moeders.

Trouwen op jonge leeftijd vind ik prima (je kunt later “toch weer” scheiden als blijkt dat het toch niet werkt)

kinderen krijgen is echter een heel ander iets. Je bent zelf nog bijna een kind en dan wil je er ook nog eentje opvoeden? Velen (niet iedereen!) kunnen dat emotioneel en financieel niet eens aan!

En als het fout gaat kun je niet meer terug. Een kind is niets iets dat je even uit probeert en als het niet bevalt, weer terugbrengt…

Zowieso vind ik dan sommige mensen te makkelijk over (opvoeding en hebben van )kinderen denken…

I só agree.
Ik vind het ook gewoon kunnen, als je er op alle vlakken stabiel genoeg voor bent.
Je kan wel zeggen: ‘neeee mensen moeten wachten tot ze 30 zijn met kinderen krijgen.’ Maar wie zegt dat sommige mensen op 30 jarige leeftijd er wel klaar voor zijn? Jonge mensen kunnen ook gewoon verantwoordelijk zijn en er klaar voor zijn. Ik vind het persoonlijk ook leuker voor het kind als het jonge ouders heeft (heb ik zelf ook). Ik ben nu 18, bijna 19, heb een zusje van 14 en mijn ouders zijn pas 44 en 41. Dus die waren ook begin 20 toen ze mij kregen. Mijn ouders hebben een normale jeugd gehad, niks is ‘verpest’ en ik ben ook oke. Dus het kan makkelijk. Vind dat argument dat ‘je je leven/jeugd verpest als je jong kinderen krijgt’ ook altijd zo’n bullshit.

Dit, de moeder van mijn vriend trouwde volgens mij toen ze 20 was, en kreeg haar eerste kind op haar 21e.
Als je er helemaal klaar voor bent en alles goed voelt waarom niet?

Dus iemand van 20 is zelf nog een kind? Ik ken 30 jarigen die minder volwassen zijn dan sommige van mijn kennissen (20 jarigen.) Iemand die ik ken is moeder van 2 kinderen, ze is nu net 20 geworden. En dat is de beste moeder die ik ken. Zij blijft thuis bij de kinderen en haar vriend werkt. Even goed als iemand van 30 denk ik dan. Je bent geen puber meer.