troubles met mijn werk?

hallo meiden!

ik ben even geshockeerd, mijn baas doet heel vreemd!

HET VERHAAL PAMPAMPAAMMMM

ik werk nu al bijna 3 jaar als zaterdaghulp bij een bakker! echt ontzettend leuk werk met leuke collega’s. sinds een paar maanden is er gezeik en moeten we *bezuinigen*.
nouja, natuurlijk is een 18 jarige goedkoper dan iemand van 40, dus moet ik nu elke zaterdag van 7 tot 5 werken ipv 9-2 of 9-5. hier was ik al niet blij mee maargoed wat moet dat moet :slightly_smiling_face:

ik heb nu vakantie, mijn ouders zijn 3 weken naar oostenrijk, en ik ben alleen thuis om op de hond te passen en heb deze 3 weken vrij. zodra ze terug zijn ga ik ( onverwachts ) 1 week naar frankrijk. hiervoor moet ik 1 zaterdag extra vrij. ik heb in de eerste week van mijn vakantie maandag, woensdag en vrijdag ochtend gewerkt en nog een zaterdag ochtend extra. nu eist mijn bazin bijna dat ik vrijdag weer moet werken. terwijl ik een afspraak heb. al met al is ze nu nogal boos omdat ze vind dat ik gewoon moet werken. ik heb zoiets van ja maar ik heb vakantie en als ik niks afgesproken had ( vakantiebespreking) zou ik ook gewoon werken maar ik kan gewoon niet! nou heel wat woordengewisseld door de telefoon, en nu wilt ze zegmaar de ‘opperbazen’ bellen en die de knoop door laten hakken. en die zijn niet zo loyaal als zij is volgens haar.

wat vinden jullie? ik vind zelf dat ik in mijn recht sta omdat ik vakantie heb! maar ben toch benieuwd naar wat meningen

xx

Als jij vakantie hebt, vind ik dat je niet hoeft te werken. Daar is vakantie voor.

Dat zegt ze alleen maar om je over te halen dat je toch komt werken. Dat jij zou zeggen van ‘laat maar, ik kom wel’. Niet doen, laat haar maar gewoon bellen. Je hebt vakantie opgenomen, dat heeft zij of iemand anders goedgekeurd dus nu sta je in je recht. Klaar.

Jij hebt gewoon gelijk, als je vakantie hebt kan en je bent thuis kan het best wel eens dat ze echt mensen nodig hebben en dat jij een keertje moet werken, maar ze kan niet van je eisen dat je komt, omdat je gewoon officieel 3 weken vrij bent. Dus ik weet ook niet wat ze van die opperbazen wil, aangezien jij gewoon gelijk hebt en zij niet.

Jij hebt recht op 3 aaneengesloten weken vakantie (volgens CAO detailhandel). Wanneer deze zijn opgegeven heeft zij zich hier ook aan te houden. Ze kan jou dan niet verplichten om te komen werken.
Hoop alleen wel voor je dat je zwart op wit hebt staan dat je deze weken vakantie hebt?

Dat

Je hebt het recht op vakantie. Mijn baas zegt ook wel eens : als je iets laat vallen kom je zoveel uur gratis voor me werken. Maar omdat ik weet dat zoiets niet is toegestaan en ik dat ook zeg kan ze het ook niet maken.

En trouwens dan nog, hoeveel contracturen heb jij? Want als dat er bijvoorbeeld maar 8 per week zijn dan mag je al het extra gewoon weigeren… Wanneer je echter meer uren op contract hebt staan dan dat je werkt valt het onder werkweigering…

je hebt gewoon gelijk, als ik jou was zou ik gelijk ontslag nemen en een nieuwe baan zoeken met een baas die jou werk wel waardeert.

ik heb een 0 uren contract!
en ik denk dat het zwart op wit staat? ik heb in ieder geval in februari mijn vakantie al opgegeven op een formulier, en er staat nu gewoon op de kalender dat ik vakantie heb.

ik vind dus ook dat ik het recht heb om te weigeren, maar mijn baas vind dat dus niet en dat ik mijn afspraak moet verzetten. dat zou eventueel misschien wel kunnen, maar het is ook een beetje een principe kwestie :stuck_out_tongue:
ze zei ook dat als ik steeds nee zeg op werk, nu dus in de vakantie, dat zij dan ook minder loyaal wordt! terwijl ik als ik kan echt altijd werk…

ik heb inmiddels mijn moeder gesproken en die vind ook dat ik niet hoef te werken, maar zei wel dat dan de sfeer misschien wel minder wordt, aangezien ik ook dagen met mijn baas in de winkel sta te verkopen. dit is inderdaad ook wel waar, en dit is de enige reden dat ik vorige week ook ja zei

@ SHOPTILLIDROP : ja ik had ook zoiets toen ze zei ik ga bellen, dat ik zei bel dan maar gelijk dat ik niet meer kom, het is wel leuk werk, en leuke collega’s en ik werk daar al bijna 3 jaar dus weet hoe alles werkt :stuck_out_tongue: als ik nieuw werk moet zoeken begin ik weer van voor af aan haha :slightly_smiling_face:

tja als het zwart op wit staat (en dan telt zelfs de kalender daar ook zover ik weet) dan heeft zij geen poot om op te staan. en bij een 0-uren contract kan er ook nooit sprake van zijn dat je MOET komen… Je hebt immers geen verplicht aantal uren! Ofwel als je niet wil/kan gaan werken moet je dit ook niet doen!

Als ik dit soort dingen lees ben ik altijd zó blij met mijn collega’s/filiaalleidster.

Jij staat in je recht hoor. Je hebt vakantie opgenomen en dus ben je niet beschikbaar. Nu zou je in nood eens kunnen werken, maar je hebt niet voor niets vakantie! Dit slaat nergens op hoor!

okee ik heb besloten dan ik idd gewoon niet ga werken. ze kan dan bellen wat ze wilt maar als ze mij dan gaan ontslaan hoef ik daar inderdaad al niet meer te werken.

bedankt voor jullie berichten!

nouja ik ben daar weg hoor!! wat een belachelijke mensen daar.

na veel gsms (!) met mijn baas, die allemaal dingen zei dat ik oncollegiaal ben, en dat ik al zoveel vrij ben, en ging verwijten dat ik nu in totaal 5 weken vakantie heb, blabla. ik heb gezegd dat dit echt niet zo is, en dat ik het wel allemaal even duidelijk op papier zou zetten, maar dit wou ze niet. toen kreeg ik in de avond opeens een smsje waarin ze vroeg wat mijn ouders ervan vonden dat ik mijn baan op het spel zet. nou ik heb de hele tijd mijn moeder gebeld voor advies, en die zei ook dat het belachelijk was hoe ze doen en dat ik netjes gehandeld heb. dit heb ik geantwoord. toen zei ze dat ze dat niet geloofde en mijn ouders wou spreken. heb toen maar even gemeld dat ik 18 ben en prima voor mezelf dit soort dingen kan regelen en als het op zon manier moet, ik niet hoefde te blijven daar.

nu kreeg ik vanmorgen een smsje : nicky je mag kiezen, morgen werken of stoppen.

ik heb gelijk geantwoord ik heb geen andere keus dan stoppen.

wat belachelijk! ik ben van plan om nu mijn hele kant van dit verhaal even op papier uitgebreid te zetten, en dan met verwijzingen naar mijn cao, dat ze ziet dat ze fout zit. ik ben echt helemaal klaar daar!

zo even mijn frustratie eruit! nogmaals bedankt voor jullie tips e advies!

Groot gelijk dat je daar weg bent! Je kunt namelijk niet worden verplicht om te werken aangezien je een 0 uren contract hebt. Als jij niet wil/kan werken dan hoeft dat ook niet. Mijn bazin is er ook zo eentje… maar ik weet wel beter, als ze zo doorgaat heeft ze geen personeel meer over → groter probleem.

ja precies! ik snap ook niet dat het nodig is om mij voor zon keuze te zetten, het is niet zo dat nu ik ontslag heb genomen, er morgen nu opeens wel iemand kan werken :stuck_out_tongue: nouja ik ben opgelucht hoor! ze wilt alleen perse mijn ouders spreken, echt belachelijk maargoed

Waarom wilt ze per se je ouders spreken? Daar heeft ze geen recht op hoor, je bent 18. Zou wat zijn zeg ben je b.v. 30 jaar wilt je baas je ouders ook nog spreken?

(Heb nu alles gelezen) Vind het echt heel knap van je dat je voet bij stuk hebt gehouden! Je baas hoort je niet zo te behandelen, vooral niet na 3 jaar.

Echt belachelijk van hun. Wees blij dat je daar weg bent!
En ik vind het ook belachelijk dat ze met je ouders willen spreken. Wtf, het is toch jòuw baan.