Trotse ouders...? :|

Hey allemaal,
het wordt misschien een lang verhaal, dus degene die er niet op zitten te wachten, sorry! :stuck_out_tongue:

Ik heb dus 2 oudere zussen. Ik zal ze ff kort beschrijven

Zus 1: de oudste zus, 19 jaar. Erg knap, erg blond… Enorm sportief: ze doet nog niet eens zo heel lang aan atletiek maar heeft er al heeel veel mee gewonnen. Eigenlijk is ze in elke sport gewoon supergoed. Ook is ze heel slim, leert goed. Is heel spontaan en sociaal maar tegelijk echt zo iemand die later zo’n zakenvrouwtje wordt die overal inrolt.

Zus 2: 17 jaar. Even knap, even blond. Ze heeft al in 3 musicals meegespeeld, tekent heeel goed, schrijft verhalen, en is zelfs al een keer gevraagd voor een fotoshoot. Net zo sociaal en spontaan als de eerste. Maar ze is óók sportief: ze zit op volleybal, en daar is ze ook supergoed in; haar team is volgens mij al 4x kampioen geworden ofzo :S

Nouja, ik ben dus de 3e zus: 15 jaar.
Ik ben slecht in sport, ik heb al 5 sporten gedaan: teamsporten, vechtsport, alles gewoon… Maar ik ging bij allemaal helemaal niet vooruit ook al deed ik wel mn best. Dus ik hou het nu op hardlopen buiten want het is ook niet leuk om steeds in de beginnersgroepen te blijven.
M’n tekeningen lijken nergens op, ik heb wel eens geprobeerd verhalen te schrijven maar ze worden lang niet zo goed als die van mn zus. :stuck_out_tongue: Toneelspelen? Ik kan er geen reet van.
Ik ben in tegenstelling tot mn zussen niet blond, maar heb een beetje een vage en rare bruine haarkleur. Het enige wat ik kan is fluit spelen: dat doe ik een jaar en ik geloof dat ik er wel steeds beter in wordt…
Maar wat kan je daar nou mee bereiken?? :S En hoe?
En daarbij, ben ik helemaal niet spontaan.

M’n ouders lopen ook altijd op te scheppen over m’n zussen en wat ze allemaal bereikt hebben, maarja, over mij valt weinig te vertellen… En dan zegt m’n moeder dus ook: 'Dan moet je ook eens wat gaan doen.’ Ja duh, dat weet ik ook wel :S Maar ik ben gewoon bijna nergens goed in!
Ja ik weet dat het nu klinkt of ik verdrink in zelfmedelijden :stuck_out_tongue:
Dat is eigenlijk ook zo :stuck_out_tongue:

Maar hoe kan ik nou wel zorgen dat mn ouders trots op me zijn?
Of tenminste, hoe kan ik nou wat bereiken?

Want je kan wel denken, die zussen zijn ouder dus het is logisch dat ze in dingen beter zijn, maar ik weet nu al dat ik over 2 jaar of 4 jaar nóg niks heb gevonden. Ik ben gewoon heel slecht in sport, heb al zoveel geprobeerd… Nouja, ik weet het niet meer :stuck_out_tongue: Wie kan mij helpen?

Je zegt dat je goed bent in fluitspelen, wordt daar dan beter in, miss zit jouw talent wel in muziek. Kan je zingen of iets in die richting?

geef een super groot feeset en organiseer het zelf zorg dat iedereen het leuk vind en dan heb je lol en kunnen je ouders vertellen hoe goed je kan organiseren ofso (sorry meer weet ik egt niet)

ik zou gewoon je best doen op school. Het belangrijkste in je leven is lol maken en plezier hebben. Je hoeft toch niet per se ergens heel erg goed in te zijn? Later krijg je vast wel een baantje ofzo. Ik ben ook nergens goed in en zit onder streetdance. Ik kan er niks van, maar het is wel altijd gezellig! Daar gaat het toch gewoon om??

Bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

Nouja, ik kan niet echt zingen, tenminste, vergeleken met ‘zus 2’ met haar musicalstem is het echt gekraai :stuck_out_tongue: Maarja, ik weet ook niet echt hoe ik verder kan komen in muziek zeg maar… :stuck_out_tongue:

de volgende x als je ouders over jou willen opscheppen maar niets weten kan jij zeggen: ik ben goed in fluitspelen! wees er trots op. studeer een liedje en en treed op voor je ouders en zussen, ik weet zeker dat ze dan trots op je zullen zijn :slightly_smiling_face: en je zal vast wel veel meer goede eigenschappen hebben. misschien ben je heel goed in een vak op school? maak je iedereen aan het laggen? kleed jij je altijd hardstikke leuk? ben je goed in sparen? ben je trouw? ben je netjes? enz. en je mag best wel tegen je ouders zeggen dat je het niet leuk vind dat ze “niet trots” zijn op je en vraag ze anders naar kwaliteiten van je waar je wel goed in bent :slightly_smiling_face:
succes!

Je hoeft niet per se hetzelfde te kunnen en te doen en leuk te vinden als je zussen. Probeer vooral niet jezelf anders voor te doen, om op hun te lijken en te zorgen dat je ouders trots op je worden.
Probeer juist rustig af te wachten, om te ontdekken wat jouw ‘ding’ is, zoiets moet groeien, je kunt niet van de een op de andere dag iets leuks vinden en daar opeens de beste in zijn. Laat jezelf gewoon van je beste kant zien en doe wat je leuk vindt. Je hoeft niet per se ergens in uit te blinken, ookal kan dat soms nogal vervelend zijn, omdat je zussen daarvoor juist worden gecomplimenteerd.

Jij komt ook nog wel iets tegen wat jou zo goed ligt, net zoals bij hun dat sporten etc. :slightly_smiling_face:

Dankjewel iedereen voor het lezen en reageren! :slightly_smiling_face:

succes meisje! en inderdaad, als je ouders er iets van zeggen, zeg dan dat jij goed bent in fluit spelen en doe bijvoorbeeld extra goed je best op school. (dat is altijd handig , maar nu ook wel;)
én jouw ‘ding’ kom je nog wel achter!!

Doe gewoon je best op school. Het heeft altijd een nadeel om de jongste te zijn. Je ouders houden toch wel van je.

:slightly_smiling_face:
Thanks!
Heb echt veel aan jullie reacties :slightly_smiling_face:

je ouders zullen toch echt wel trots zijn op je?
en je ontdekt je talent nog wel.
misschien kost het gewoon wat meer tijd voordat je jouw talent ontdekt.
je zult echt niet ‘minder’ zijn dan je zussen, en een grote zus is gewoon iemand om naar op te kijken, toch?

Ja, ik weet het niet…
Maar het is gewoon ; ik had echt wel dromen vroeger, bijv. dat ik net als mn zussen heel goed in sport zou worden (maakte dan niet uit welke sport), en dat ik dan allemaal wedstrijden ging doen enzo, en toen mn zus in dr 1e musical ging spelen kon ik niet wachten tot ik dat zelf ook mocht doen. En daarna (toen het met sport niet helemaal lukte) wilde ik gewoon iets betekenen, of iets bereikt hebben. Maarja, het is allemaal niet gelukt. En nee het lukt idd nooit als je opgeeft met zo’n sport, maarja als ik er gewoon geen aanleg voor heb valt er weinig aan te trainen :S En bij m’n zussen gaat alles zooo ontzettend makkelijk, of het nou om jongens gaat, om school, om sport of om bijbaantjes… Echt frustrerend!

Nou, ik vind jou een doorzetter!

Je hebt al 5 sporten geprobeerd, probeert nog steeds door te zetten, speelt fluit… Je hebt vast hele goede eigenschappen en talenten, je moet ze alleen nog even ontdekken! Je hebt als het goed is nog een heel leven voor je, dus tijd genoeg om ze te ontdekken. :slightly_smiling_face:
Misschien is sport niet je sterkste punt, maar het leven draait echt niet om sport! Ook al lijkt dat bij jou misschien wel zo omdat toevallig je beide zussen goed in sport zijn.
Bij mij is dat ook zo, hier draait alles om zingen want mijn zusje kan veeeet goed zingen. En ik zing ook wel, bij de schoolband, maar lang niet zo goed. En dat vind ik dan soms zo erg, want mijn zusje is ook zo dat ze dan ook zegt dat zij beter kan zingen.

En mn ouders zeggen dan wel dat het niet zo is, maar je ziet aan ze dat het wel zo is.

Maarja, het gaat nu om jou dus ik zal je niet met mijn geklaag vervelen. :flushed:

Je vindt je talent nog wel. En je hoeft echt niet overal in uit te blinken. Echt niet. :slightly_smiling_face:

je hoeft echt niet een sport of muziek te maken of wat dan ook om je ouders trots te maken. doe gewoon goed je best op school en wees sociaal.
je kan ook altijd nog op dansen gaan?

Idd! En je komt er vast wel achter waar jou talent ligt, en als je goed kunt fluitspelen, kun je toch bijv. over gaan toch saxofoon spelen ofzo?

Haha, maakt niet uit: ik herken je ‘geklaag’ helemaal!
Want ik was eigenlijk degene die als eerste op volleybal ging, nog voor ‘zus 2’. En een jaar later ging ‘zus 2’ er ook op, en ze was in een keer veeel beter dan ik, en dat zei ze dan ook :stuck_out_tongue:

Je moet jezelf niet steeds vergelijken met je zus, ‘ik ben goed, maar zij is beter’ 't gaat toch om jou? als jij kan zingen, kan je toch beter worden erin, neem zanglessen etc. maar probeer jezelf niet steeds te vergelijken met je zussen, niet iedereen is overal goed in, jij bent goed in fluit spelen, misschien wel ook in andere muziek-instrumenten? misschien ben je wel heel erg muzikaal, probeer 's wat anders, alleen zo kan je kijken of je ergens goed in bent 8D
en waarom zouden je ouders persé trots moeten zijn om iets wat je bereikt, 't kan toch ook dat ze trots zijn op je karakter of om jou als hun dochter?
mijn ouders zijn ook trots op me, gewoon om wie ik ben! en niet omdat ik persé goed ben in tekenen, sporten of zingen etc.

misschien kom jij later verder dan dat zij komen…