Trilangst(?)

Oke, na lang getreuzel, maak ik toch maar een topic :angel:
Ik heb dus trilangst, bang om te gaan trillen bij een groep(je) mensen, als je bijv. wat wil drinken of iets op moet schrijven terwijl iemand kijkt etc.
Ik ben niet naar een dokter geweest ofzo om het vast te stellen, maar gewoon alle symptonen ofzo zijn er.
Nu zit ik in 4HAVO, het jaar van de presentaties en spreekbeurten. Telkens komt een leraar met de mededeling “Jullie moeten binnekort ook allemaal een presentatie houden” En dan zou ik het liefst jankend het lokaal uit rennen. Ik heb er al over na zitten denken om “gewoon” te zeggen, dat ik écht geen presentaties houd, en dat ik best wel een verslag ofzo wil inleveren. Maar dat lijkt me ook weer zo… kweenie X’D
Ik weet dat ik later vast ook wel veel presentaties zou moeten doen [ligt eraan wat ik later word :wink:] Maar voor nu wou ik vragen; heeft iemand ook trilangst en hoe ga je daarmee om? En anders; heeft iemand nog tips voor me? Voor bijv. tijdens de presentaties/spreekbeurten ofzo?

wacht even, voor de mensen die het verband niet snappen met de presentaties en de trilangst; tijdens de presentaties begin ik dus ook te trillen als een gek.
[bij trilanst is het trouwens zo dat omdát je bang bent te gaan trillen, je ook echt gaat trillen. Ik heb mijn nek en handen dan niet meer onder controle etc.]

Nee heb het niet. Heb wel een nicht die een
‘tril ziekte’ heeft. Ze tril gewoon de hele tijd. Daardoor neemt ze ook bijv. nooit wat te drinken bij vreemde mensen.

ga dan naar je huisarts. die kan via via therapie voor je regelen. zonder hulp kom je dr waarschijnlijk nooit vanaf. iig niet via girlscene

echt kut dat je zoiets hebt maarja. ik heb geen trilangst maar ik had vroeger wel angst om voor een groep te spreke dus tijdens spreekbeurten werd ik helemaal rood, stotteren en hyperventileren enzo… ik ben toen “woord” gaan doen (heet soms ook dictie). tis eigenlijk gewoon een soort van voordrachtles en daar leren ze je dingen voordragen en articulatie enzo maar je moet ook elke les iets voor de rest van de groep brengen en door dat te doen ben ik er voor een groot deel vanaf geraakt. je word zelfverzekerder en omdat je minstens 1 keer per week zoiezo voor mensen spreekt went het. mss kan je zoiets gaan doen?

ik weet niet precies wat trilangst is,maar ik heb ook een hekel aan presentaties! en ik ben altijd bang dat ik ga stotteren(wat ik een tijdje deed).
Probeer gewoon rustig te blijven,blijf doorademen,en als het even niet gaat stop je even,haal je diep adem,en ga je rustig verder.
Want dat je gaat trillen komt toch gewoon door zenuwen? Nou,ik heb/had hetzelfde met stotteren. Probeer dus gewoon rustig te blijven,en er niet aan te denken dat iedereen naar je kijkt en luisterd(want echt niet iedereen zou opletten(doe ik ook vaak niet bij een presentatie))
concentreer je gewoon op je verhaal,en wat je wilt vertellen/uitleggen.
En dan ga je maar ff trillen,dan denken ze: oh ze is een zenuwachtig
nou en? Iedereen is zenuwachtig voor presentaties!
Gewoon rustig blijven,en je verhaal vertellen! Succes! :relieved:

Hee!
Ik weet niet of ik trilangst heb, dat is nooit onderzocht. Wel trillen mijn handen altijd een beetje, en wordt dit heel erg als ik zenuwachtig ben. Ik heb VWO gedaan en daarvoor moest ik altijd veel presentaties geven enzo. Ik was er altijd stikzenuwachtig voor maar heb ze wel allemaal gedaan.

Vaak zorgde ik dat ik achter het bureau oid stond, en dat kon ik dan vasthouden. Ook als er iets anders was wat vastgehouden moest worden, bijv. een kaart ofzo dan zorgde ik dat ik die niet nodig had (bijv. in powerpoint zetten) of als het een presentatie was met een groep dan deed een groepslid het. Na een tijdje wisten vrienden etc. het ook gewoon en dat scheelt heel erg. Op de pabo heb ik er gelijk heel open over gedaan (moest ook wel, heb ook klachten die op reuma lijken) en als ik voor de klas sta heb ik er nauwelijks last van.

Het is vooral belangrijk het trillen te accepteren. Het hoort bij je, wrs kom je er niet vanaf voorlopig. Het is onderdeel van jezelf, en als mensen het weten hoef je je niet zo te schamen. Bereid presentaties goed voor, zorg voor een blaadje met steekwoorden EN een blad met het hele verhaal voor als het echt niet meer lukt.

Met een goede voorbereiding en acceptatie kom je een heel eind, en je leert er meer van dan van verslagen maken. Ik weet zeker dat je het kunt meis!

Maar… ben je bang om te trillen omdat je trillen eng vindt (controle kwijt) of omdat je je schaamt tegenover anderen?
Ik heb het niet. Ik vind het wel eens dom van mezelf dat ik tril (bijvoorbeeld als ik ga drinken idd, en ik ben zenuwachtig of ik denk “hou dat glas toch stil” , ga je idd ook van trillen :stuck_out_tongue:), of als ik bij een wielerrende over het hek spring om op de foto te gaan met wielrenners (“eh ja” denken jullie vast, maar dat doe ik ja :stuck_out_tongue:)… maar ik ben daar niet bang voor, en ik heb het met presentaties ook niet (of nouja, soms wel een klein beetje, maar niet beschamend erg ; ))…
Als je het beschamend vindt om te gaan trillen en er daardoor bang voor bent: Idd, wat SuperChick zegt: schaam je er niet voor. Niemand zal je uitlachen omdat je gespannen bent, en als je gewoon nuchter zegt “ja, ik kan er niks aan doen, dat heb ik soms” zal niemand je er op aankijken. Het is niet leuk om mensen ergens mee te plagen als ze er zelf niet mee zitten.