Trigger warning: depressief/suicide gerelateerd

Hallo, ik weet niet hoe ik dit moet beginnen. Maar dit gaat wrs een bericht worden met veel eerlijke “hopeloosheid” als dat iets is wat jou triggert. Lees dit niet.

Nou, hoi, ik ben 22 jaar oud en ik ben radeloos. Ik zal eerst een beetje over mezelf vertellen.

Ik ben depressief, heb last van anxiety en ben introvert (als in dat ik energie haal uit het alleen zijn).
Ik heb 2 keer een opleiding gedaan en heb deze allebei niet afgerond. Nu ben ik aan het werken. Ongeveer 3,5 dag in de week. Dit omdat ik het niet aankan om meer te werken.

Ik zit er ontzettend doorheen. Ik kijk ontzettend op tegen de toekomst. Ik haat de toekomst. Ik heb niets om voor te leven en ik heb niets wat ik wil bereiken. Ik heb al een ontzettend lange periode therapie. En ik respecteer mijn therapeut (en vorige therapeuten) heel erg, maar ik word niet geholpen.

Waarschijnlijk is het eerste wat in je op komt nu: “Waarom ga je geen opleiding doen?” Ja, dat is wat de norm is in deze wereld is het niet? En het enige waar ik passie voor heb is het maken van eigen bedachte kunst. Maar de kunstacademie werkte niet met al mijn mentale gebreken. Plus in deze maatschappij valt er niet te overleven wanneer je kunst gaat doen.

Daarnaast ik kan amper mijn 3,5 werkdag aan, hoe kan ik in godsnaam een opleiding aan? Ik heb nog een ander groot probleem en dat is dat ik passief word. Ik kan urenlang voor me uit staren en niets doen. Alleen maar denken over wat ik wil doen en hoe ik dat niet kan doen omdat ik letterlijk vastgetekend op mijn plaats door mijn brein. Hoe graag ik dan iets wil doen, ik kan niet opstaan. En wrs zal bijna niemand dit begrijpen. Ik begrijp het zelf ook niet, maar in 4 jaar therapie heeft nog niemand ooit iets aan die “passieve staat” waar ik in kom, kunnen doen. Ik alleen niet en met behulp van anderen ook niet. Maar het is een onderdeel van mijn depressiviteit. En dit uit zich dan vaak in zelfhaat. Die zelfhaat probeer ik onder controle te houden, wat lastig is, maar ik ben er beter in geworden.

Tsja en dit is zo’n beetje mijn situatie. Ik ben ook suicidaal. Mensen waarmee ik hierover gepraat heb zijn hartstikke lief, maar niemand weet hoe ze mij kunnen helpen. En lieve, troostende woorden doen het helaas niet.

Ik ben ten einde raad en Girlscene is een forum waar ik vaak in mijn jeugd op gepost heb en ik weet niet wat ik hiervan verwacht. Maar ik ben een beetje hopeloos.

Ik wil er al een tijd een einde aan maken, maar omdat ik zie hoeveel pijn ik mijn omgeving daarmee zou doen heb ik het altijd tegengehouden en ben ik constant doorgegaan en heb ik gevochten om te overleven voor ze. Maar nu weet ik het niet meer, ik leef al zolang gewoon door voor anderen terwijl ik constante pijn, hopeloosheid en leegte voel. En ik ben zo moe.

Ik zoek al zolang naar iets voor mij om voor te leven, maar ik ben nu gewoon bijna klaar?
Ik weet niet wat ik nog kan en moet doen en begin te denken dat ik een verloren zaak ben en dat zelfmoord de enige uitweg is.

Ik heb geen concrete vraag, maar ik hoop gewoon een “inzicht of advies” te krijgen. Of misschien zoek ik wel iemand die hetzelfde heeft als ik. Iemand die me kan vertellen hoe het haar gelukt is om hieruit te komen. Ik ben ten einde raad.

Ga op reis. Serieus je komt dan echt tot bepaalde inzichten. Als jij thuis zit wordt jij aan alles herinnert wat jij niet kan. “ik kan geen opleiding / psycholoog bied geen uitkomst / ik kan niet werken / ik kan niets”. Dit is een enorme negatieve gedachte spiraal.
Reizen geeft jou geen oplossing maar omdat je uit de negatieve omgeving bent en je 100% met jezelf bezig bent kan er een moment ontstaan waardoor je die negatieve gedachten doorbreekt.
Niemand kan jouw depressie weg nemen, mensen kunnen jou alleen steunen en handvatten geven. Alleen jijzelf kan dit oplossen.

Het zijn voornamelijk gedachtes die mensen in de weg zitten, het is een enorm krachtig middel en misschien moet je wat inlezen over the law of attraction of misschien is het boek ‘hier en nu’ van Eckhart Tolle een hulpmiddel.

Het moment dat jij positiever denkt wordt je ook positiever, en dit gaat niet in één dag, natuurlijk niet! Maar door negatieve dingen weg te halen wordt je positiever van. Stop met een baan die je niet leuk vind, ga gewoon voor iets wat jij wel leuk vind ook al verdien je daar niet zo veel mee. Stop met omgaan van mensen die je mee naar beneden halen, stop met social media en stop met overthinking.

Het is niet makkelijk maar zelfmoord is in mijn ogen géén optie. Sommige mensen mogen het bovenstaande zweverig vinden of ‘bullshit’ maar dit heeft mij na geholpen na al mijn problemen rondom dit onderwerp. Jij mag me altijd PM’en als je dat fijn vind.

HI!
ik had heel lang het zelfde. ben nu 25 en voel me sinds een jaar weer helemaal top. ik voelde sinds mijn 21 verbetering. heirbij wil ik zeggen dat het niet gelijk super goed zal gaan.
bij mij hielp het enorm om er over te praten. wel gewoon bij een psycholoog. probeer het echt. ook het reizen wat hierboven genoemd is heb ik gedaan. 3 maand alleen. het was moeilijk maar heeft me ook enorm geholpen. stop met alles wat je niet leuk vind en ga doen wat je leuk vind.
maak aub geen einde aan je leven.
je bent het waard. je leven is een gegeven. alsjeblieft
geloof in jezelf. je bent een prachtmens en ga er mee aan de slag.
contacten kan altijd.
dankje voor het lezen en succes.

Bedankt voor je reactie. Dat waardeer ik.

Ik heb The Power of Now luisterboek gedownload. En ben eergisteren gaan wandelen terwijl ik hierna luisterde. Het sprak me wel aan en ik ben vastberaden om het af te luisteren. Letterlijk alles wat me kan helpen wil ik proberen.

Reizen: Ja, aangezien zelfmoordgedachten eigenlijk “mentale ontsnappingen” zijn, is reizen en daadwerkelijk uit je omgeving gaan een enorme beademing. Dit heb ik ook vaker gedaan. Ik ben bijv in september voor een tijd naar Engeland gegaan om dezelfde reden. Maar financieel is het geen optie om meer te gaan reizen. Ik heb het geld niet en daarnaast zit ik al hoog in de schulden aangezien ik 2 keer gestopt ben met opleidingen etc. Ik probeer nu vaak te gaan wandelen of gratis musea te bezoeken of iets dergelijks. Wat ontzettend kalmerend is, maar voor hele korte duur. En aangezien ik “vast zit” in mijn passiviteit waar ik niet uit kan zien te komen, is het soms niet eens mogelijk om voor deze kortdurende oplossingen te gaan.

Het doet me zeker goed om te lezen dat iemand die met dezelfde dingen kampt, er wél uitgekomen is. Aangezien ik zoveel hoop in mezelf stop om hier uit te kunnen komen en mezelf constant teleurstel.

Maar super bedankt voor je aangereikte oplossingen, het luisterboek waar ik aan begonnen ben van Eckhart Tolle en om me te laten zien dat er mensen zijn die er wel uit komen.

Dankjewel voor je reactie! Ik vind het lief dat je zo vol hoop en positiviteit hierop reageert. Ik ben nu ongeveer 6 jaar in behandeling. Heb verschillende psychologen gehad en verschillende manieren geprobeerd. En respecteer ze en ben ze enorm dankbaar dat ze energie en tijd in mij stoppen. Maar ik kom niet vooruit.

Stoppen met wat ik niet leuk vind is een beetje ironisch, want ik vind leven echt een burden. Ik voel me leeggezogen. Er is weinig waar ik plezier uit haal waar ik iets mee kan doen.

Het lijkt me heel moeilijk als je zo vastzit. Ik zou helaas ook niet weten wat je er precies aan kan doen. Wat voor opleidingen heb je geprobeerd? Wat voor werk doe je momenteel?

Ik heb kunstacademie en social work gedaan. Momenteel werk in de horeca bij twee bedrijven. Maar niet veel.

En uhu it’s okay I understand, dankjewel voor je reactie in ieder geval :slightly_smiling_face:

Men moet ook niet onderschatten dat een opleiding veel van iemand vraagt. Ik heb een aantal jaren studenten begeleid waardoor ik nu veel beter begrijp wat voor obstakels iemand ervaart. Werken in de horeca lijkt mij wel zwaar, vooral fysiek inspannend en het vraagt ook aardig wat van je (continu service verlenen, sociaal, vriendelijk zijn).
Even een wilde brainstorm: ben je nog veel bezig met je kunst? Het is al knap dat je toegelaten was tot de kunstacademie, dat is een enorme prestatie. Ik hoop dat je nog veel bezig bent met je creaties, want daar kan je energie uit putten. Wat maak je precies? Tekeningen? Schilderijen?