Trein vraagje

Als je met de trein van uit Enkhuizen naar Amsterdam wil, en je koopt een retourtje. En je wil op de terugweg langs de primark in Zaandam, mag je dan vanuit Amsterdam de trein nemen naar Zaandam, en dan vanuit Zaandam weer de trein naar Enkhuizen? Want als je van Amsterdam naar Enkhuizen gaat, kom je niet langs Zaandam… Weet iemand dit?

Volgens mij wordt er verwacht dat je de kortste route neemt, gewoon die bij ns reisplanner verschijnt. Maar als het qua afstand niet veel scheelt, is het ook niet strafbaar ofzo dacht ik.

Nee, moet je een apart kaartje kopen, maar als je een ov hebt kun je gewoon inchecken en later weer uit checken.

Als zaandam op het zelfde traject ligt wel, anders niet geloof ik.

Ik geloof dat je dan een kaartje moet kopen ‘via Zaandam’ want er is een speciale optie voor via als ik het goed heb en dat zal er niet voor niets zijn…
Ik denk dat er met een kaartje Enkhuizen-Amsterdam inderdaad verwacht wordt dat je de kortste route neemt…

Het kaartje geldt voor het traject Enkhuizen-Amsterdam. Als Zaandam een beetje om is zal er anders ook wel íets van prijsverschil inzitten. Volgens mij moet je dan een apart kaartje kopen.

In principe niet want dan reis je een ander traject, maar als het niet zoveel scheelt qua afstand dan zullen ze er wel niet zo moeilijk over doen.

Je moet de kortste route nemen als je een retourtje hebt of je moet via Zaandam aangeven (geen idee hoe dit moet trouwens). Ik ging ook een keertje via een andere stad naar mijn eindbestemming en toen kreeg ik echt probleempjes, pff, ik bijna janken in die trein haha :grinning_face_with_smiling_eyes:. Anders zou ik het bij zo’n loket vragen hoe je dat het beste kan doen, die mensjes zijn altijd heel aardig!

Je moet inderdaad op de ticket automaat aangeven dat je via Zaandam gaat, daar is gewoon een knop voor.