trein naar Tsjechië

hee meiden,

Deze vakantie ben ik naar Tsjechië geweest en daar nieuwe mensen ontmoet enzo.
1daarvan blijft voor een jaar in Tsjechië wonen en omdat ik daar heel goed contact mee heb en veel goede gesprekken mee heb gehad, wil ik die graag op gaan zoeken dit jaar in Tsjechië.

Omdat ik nog maar 16 ben en mn ouders me niet naar Tsjechië willen rijden en later weer ophalen(wat ik heel begrijpelijk vind) zoek ik dus een alternatief.

Ik dacht zelf aan de trein. Is hier misschien iemand die al eens met de trein naar Tsjechië of een ander land is geweest en die mij misschien kan vertellen, of het snel ging en hoe je je kaartje hebt gekocht?
En vond je het goed te doen, de lange reis?

alvast bedankt!

Bedankt voor je antwoord!
Ik zal eens kijken!
heb je toen snachts of overdag gereisd?

Daar heb je idd wel gelijk in!
Ik zat zelf te denken aan de nachttrein, want dan kun je slapen en is het net dat je er sneller bent, maar k vind het ook wel wat eng om dan in de trein te slapen met al je spul en andere mensen…

Ik zou overdag gaan, zelf ben ik ook zestien en ik hou echt van reizen, ook alleen omdat je dan tijd hebt voor van alles en nog wat (: ik ben onlangs met de trein naar brussel geweest, ook geregeld via ns en als je het een beetje slim doet met de kaartjes dan kan het nog best goedkoop in verhouding. Ik ben ook met de trein naar hamburg geweest en ik ga over een week met de trein terug van parijs. Het is echt heel makkelijk met kaartjes en alles, stations zijn eropggericht om het makkelijk te maken en anders is er altijd wel een infobalie!

Ik zou wel ruime overstappen nemen en niet de laatste trein ofzo, want mocht je er dan eentje missen, dan heb je nog wat rek. Dus daar zou ik ook even over uitzoeken. En zelf vind ik overdag fijner omdat je dan ook op de stations enzo wat te doen hebt!

Veel succes (:

ah, super bedankt voor je uitleg!
Ik vind het ook fijn, alleen te gaan. Kan ik in de rust komen en geen last van anderen;)
Kunnen ze bij de infobalie’s dan gewoon engels/duits praten? altijd wel handig want zo goed ben ik nou niet in die talen…

mag ik vragen hoe jij altijd je kaartje besteld? via internet of bellen ofzo?
ja, dat had ik gehoord inderdaad, dan heb je genoeg tijd om de goede trein weer op te zoeken.
ik ga sowieso voor een rit waar ik maar 1/2 x hoef over te stappen, want ik kijk daar nog wel het meeste tegen op…

super bedankt voor je tips enzo!
Dankjewel, komt vast goed!
Veel plezier nog in Parijs!

Ik ben vorig jaar met de nachttrein naar Praag geweest, en dat is toch al zo meer dan 12 uur reizen. Ik kan me herinneren dat we niet veel mogelijkheden hadden, en de trein eigenlijk altijd 's nachts ging. Verder hebben we toen iets bij moeten betalen voor een ligplek, en dan lig je echt in een hokje met 6 man, ik kreeg het er behoorlijk benauwd van. De terugweg hadden we wel een zitplek, en dat is dan weer lastig met slapen (als je 12 uur in de zelfde houding moet zitten…).

Maar verder vond ik het wel leuk om een keer te doen! Wij zijn trouwens met NS international geweest, weet niet of er meer mogelijkheden zijn?

Nu kun je ook overdag met de trein.
Ik zou dan met de trein uit duitsland gaan naar praag of brno die 9 of 11/12 uur duurt.
Ik zit idd er aan te denken om overdag te gaan en dan smorgens vroeg rond half5/6 te vertrekken.
12uur is inderdaad wel lang als je telkens moet zitten, slapen met meerdere mensen, lijkt me niks…

ik weet niet of er meer mogelijkheden zijn, ik ga dan idd ook met ns international!

Ja, het is de bedoeling dat ze dat kunnen haha. In tsjechie kan dit wat lastiger zijn maar in Duitsland heb ik goede ervaring met de stations. Ik zou niet teveel opzien tegen overstappen, een station is gemaakt voor mensen die er niets van snappen dus er zijn overal bordjes en als je een beetje tijd hebt op de overstap dan is het ook wel fijn om even je benen te strekken!

Oh en kaartjes koop ik altijd vooraf online, scheelt veel gedoe en je hebt je kaartjes dan altijd geprint op zak wat ook fijn is!
Dankje (:

haha, ja dat is logisch.
In tsjechië word ik opgehaald door iemand, die dan wel een redelijk woordje Tsjechisch kan.
Oh, gelukkig dan komt dat wel goed!

Dat is idd wel fijn, ik was ook van plan via internet te kopen, maar dan wel eerst even bellen denk ik voor alle informatie.