Translatie grafiek (wiskunde)

Heey,

Ik heb morgen proefwerk wiskunde, maar een ding snap ik nog niet…

Er is zo’n vraag van 'door welke translatie ontstaat de grafiek van y= -3 + 1/x+2 uit die van y=1/x ?

Het antwoord is dan translatie over (-2,-3), iemand enig idee hoe ze hieraan komen? Is waarschijnlijk heel simpel, maar ja… ben niet zo’n wiskunde genie :grinning:

xx

ik kan t niet heel goed uitleggen denk ik maar de grafiek van y=-3+1/(x+2) ontstaat uit die van y=1/x doordat dat linker getal (-2) - is altijd translatie naar rechts -ja heel raar- en die komt dan bij die x dus wordt het x+2 en die -3 is 3 omlaag maar die kun je er gewoon voorzetten, dat blijft wel - dus alleen bij naar rechts of links verandert het teken (+/-) en naar links of rechts hoort bij de x heb je geen gr? dan kun je controleren of het klopt bij je pw? ik denk niet dat je het nu wel snapt na mijn vage uitleg maar succes in ieder geval:)

Ik heb aanstaande donderdag een proefwerk over translaties en ik heb al geleerd dus je hebt mazzel, haha. Translatie betekent letterlijk verschuiving. Wanneer de grafiek naar beneden wordt verschoven komt er in de functie van de grafiek - (aantal stappen naar beneden) te staan. Wanneer de grafiek naar boven wordt verschoven komt er in de functie van de grafiek + (aantal stappen naar boven) te staan. Wanneer de grafiek naar links wordt verschoven wordt de x in de standaardfunctie vervangen door x + (aantal stappen naar links). Wanneer de grafiek naar rechts wordt verschoven wordt de x in de standaardfunctie vervangen door x - (aantal stappen naar rechts). De grafiek van y = -3 + 1/x+2 is dus ontstaan doordat de grafiek van y = 1/x drie stappen naar beneden is verschoven (-3) en twee stappen naar links is verschoven (x+2). Ik hoop dat je het begrijpt :]. Succes!