Tramadol.

Ik heb Tramadol gekregen van de Huisarts, iemand ervaring met de bijwerkingen en of het helpt?

Groetjes.

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je het van de huisarts hebt gekregen mag ik aannemen dat het werkt. Misschien heb je hier iets aan? http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramadol Beterschap in ieder geval!

Maar na even googlen lees ik dingen over hallucinaties en verslavende werking… wou even weten of dit klopt.

Tramadol is een morfine, en morfines staan er om bekend dat ze verslavend kunnen werken. Het is vooral belangrijk dat je verantwoord met je medicijnen omgaat, ik neem aan dat je huisarts of anders zeker je apotheker je hierover geinformeerd heeft. Zo niet, bel dan even als je twijfelt over bepaalde dingen. Ze helpen je vast graag.

Het kan verslavend werken omdat het er voor zorgt dat er endorfines worden aangemaakt die een euforische werking op je lichaam hebben waardoor je geen pijn voelt. Normaal stelt het lichaam die zelf vrij en dit medicijn bootst deze werking als het ware na. Maar volgens mij moet je er wel heel veel van willen innemen wil je er verslaafd aan raken aangezien het geen heel zwaar opioïd (stof die zorgt voor de vrijstelling van endorfine) is. Ik neem aan dat je huisarts er dan wel iets over gezegd had. Over de hallucinaties weet ik niks.

Mijn zus gebruikt tramadol. Het is niet echt verslavend, het ligt eraan welke tramadol je hebt en hoeveel je gebruikt. Je hebt pure tramadol en dat is dus sterker dan tramadol met paracetamol die mijn zus heeft. Het is wel zo dat je er heel duizelig van kan worden maar dat trekt na een paar weken weg, je mag dus die eerste weken niet auto rijden (tenminste, dat was bij mijn zus).

Pure tramadol is het niet. Er zitten altijd nog hulpstoffen bij. Ja de werkzame stof is tramadol, maar het is geen pure tramadol zoals je zegt.

Ik heb die ook. Ik word er moe van, maar als ik niet mn ‘best’ doe om te gaan slapen lukt dat niet. Maar het werkt wel tegen pijn. Een vriendin van mij heeft het ook gehad en die raakte er helemaal van van de wereld. Dus het verschilt ook per persoon.

Ik kreeg het toen ik pfeiffer had en dus een hele fikse keelontsteking waarvoor ik geen antibiotica kon slikken (werkt niet bij Pfeiffer). Van tramadol word je heel duf! En dat vond ik wel lekker want als ik sliep had ik geen pijn, het verlichte de pijn ook heel erg en je voelt gelijk wanneer hij uitgewerkt is. Ik had wel wat last van hallucinaties, maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat ik 4 weken met 40 graden koorts lag :wink: