Tourette on Tour

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/16724_825944727450578_46201001846027691_n.jpg?oh=37b3992010b67d361387da006109682d&oe=545BFE37

Tourette on tour is een nieuw programma op rtl5.
Je volgt 6 mensen die allen een vorm van Tourette hebben, soms met woorden, veelal met tics.
Na onderzoek bleek dat muziek verlossing geeft voor hen die Tourette hebben. Daarom wordt er een band gevormd met deze muzikale mensen om eens een andere kant van zichzelf te kunnen laten zien!
Een super mooi initiatief dus.

Tourette on tour wordt de komende tijd iedere maandag om 20:30 op rtl5 uitgezonden.

Hieronder volgt nog informatie over Gilles de la Tourette, mocht je niet weten wat het inhoudt.

Het syndroom van Gilles de la Tourette (of kortweg ‘Tourette’) is een neuro-psychiatrische aandoening, gekenmerkt door tics. Een tic is een plotselinge, snelle, terugkerende, niet-ritmische beweging of geluid.

Voorbeelden van motorische tics, ook wel bewegingstics genoemd, zijn:
Extreem knipperen met de ogen
Wegdraaien met de ogen
Optrekken van neus of schouders
Knikken met het hoofd
Tenen krommen
Knakken van de vingers

Voorbeelden van vocale tics, ook wel geluidstics genoemd, zijn:
Keelschrapen
Kuchen
Grommen
Snuiven
Klakken met de tong
Sisgeluiden
Roepen van (vloek- of scheld-)woorden
Herhalen van woorden en/of zinnen

Overige tics en verschijnselen
Naast motorische en vocale tics of een combinatie hiervan bestaan er ook samengestelde tics en cognitieve of gedachtentics. Bij samengestelde tics zijn meerdere spiergroepen betrokken. Voorbeelden zijn: grimassen trekken, sprongetjes maken en het aanraken van voorwerpen. Bij cognitieve/gedachtentics dringen gedachten of beelden zich steeds weer op, zoals het bedenken van woorden met een bepaalde beginletter, in gedachten optelsommetjes maken die per se op een bepaald getal moeten uitkomen of in stilte woorden herhalen.

Dikwijls hebben mensen met Tourette ook andere aandoeningen, zoals ADHD (aandachtsproblemen/hyperactiviteit), OCD (dwang- en dranghandelingen en -gedachten) en ASS (autisme spectrum stoornis). Het is overigens een misverstand dat Tourette hetzelfde is als coprolalie (dwangmatig vloeken en schelden); slechts een deel (zo’n 14 tot 20 procent) van mensen met Tourette heeft hier last van.Ook spanningsverschijnselen, slaap- en emotionele stoornissen (angst, depressiviteit, woede) komen opvallend vaak voor.

Je kunt op deze site verder lezen en andere info vinden: http://www.tourette.nl/

Oja leuk! Gister gemist, ik ga dit even terugkijken vanavond. Lijkt me echt heel interessant.

Het was ook echt heel interessant!
En vooral inspirerend om te zien hoe ze allen anders met hun Tourette omgaan, maar desondanks wel positief blijven.

Ja ben heel benieuwd

Heb je al gekeken? (:

Ik heb het gezien.
Zo bijzonder hoe die jongeren hun tics even ‘kwijtraken’ terwijl ze muziek spelen!

Heel goed programma!

upje

Oeh ik kijk af en toe een stukje, had vroeger zelf een jongen met Tourette in de klas.
Het verbaasde me toen al hoe snel iemand met tics normaal wordt (althans, dat was bij ons zo). Ik bedoel, het stoorde niet echt heel erg ofzo.
Hij is overigens een zeer goede kok geworden in een sterrenrestaurant dus dat vind ik heel leuk voor m (:

Ik zit weer voor de buis :grinning:

de eerste aflevering die ik zag vond ik het heel raar en ongemakkelijk om te zien. Maar nu vind ik het echt HEEL tof, ook zo fijn omt e zien hoe die mensen genieten ondanks dat ze het niet altijd makkelijk hebben.

Ik vind het zo naar om naar die tics te kijken, echt zielig.

Ja ik werd er ook helemaal zenuwachtig van, maar vind het wel een bijzonder programma. En nu maak je het ook meer bespreekbaar.