'Tot maart 2012 laten we niets los over bezuinigingen'

Dag dames,

Ik zou graag hier een discussie willen openen met betrekking tot de bezuinigingen.

Premier Rutte heeft vandaag gezegd dat de bevolking tot maart 2012 niets wordt meegedeeld over de bezuingingen en wanneer maart 2012 nadert, ze de plannen bekend gaan maken en dus ook alles direct gaan doorvoeren.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hier juist van vinden, want niet alleen je ouders hebben er last van… Ook wij de jongeren

Waar ik helaas bang voor ben is dat de bevolking alles in één keer op het bordje krijgt. Dat de regering gaat bezuinigen op zaken waar juist in geïnvesteerd moet worden…

Maar wat vinden jullie?

Helemaal mee eens. Maar de plannen moeten sowieso toch door de eerste en tweede kamer? Dan krijgen we het toch nog wel eerder te weten?

vooral meer geld naar het buitenland sturen ja
niks mis mee, als in eigen land alles in orde is

maar ik vind niet dat je dat (nog zoveel) moet doen als je eigen land een puinhoop is, dan moet je dat eerst oplossen.

Dat van Griekenland, snap ik. Als iedereen de geldkraan dicht zou gooien, zou de Euro vrijwel op korte termijn instorten.

Ik pleit voor bezuinigingen op ontwikkelingshulp. Die mensen kunnen wel even tijdelijk zonder. Nou, daar heb je al 8 tot 10 miljard.

Daar ben ik ook voor, al klinkt zoiets wel hard.

Nah, ik vind het niet zo hard.

Bekijk de situatie is zo; Wanneer Afrika rijk wordt, wordt daar de economie sterker met als gevolg dat de export van Europa instort waardoor de economie van Europa KEI HARD gaat dalen.

En anders moeten de grote mannen van de goede doelen maar wat salaris geven aan die mensen.

Wow, dat slaat echt nergens op. Waar gaat het heen met de democratie? Sinds wanneer mag de bevolking hier niet meer op de hoogte zijn van wat er met ons geld wordt besloten?
Over Griekenland trouwens: het schijnt dat wanneer álle extreem kapitaalkrachtigen 10 miljoen doneren aan de overheid zij zichzelf uit de brand zouden kunnen redden.
Maar goed, dat is verder erg offtopic.

^ Is niet offtopic hoor, het is eerder een suggestie en in dit geval hoort het ook bij de bezuinigingen :slight_smile:

Ik zeg bezuinigen op het koningshuis, maar he. Sowieso vind ik zoals iedereen hier het echt geen teken van democratie om dingen te verzwijgen.

ik snap niks van politiek…
Mij lijkt het, dat als die wereldmensen zeggen; mensen het gaat super met de economie! dat dan iedereen gaat beleggen en dan klaar crisis.

Ligt het aan mij of is dat logisch?

oke nogmaals; ik snap niks van politiek

Ja precies, het koningshuis kost belachelijk veel geld. In 2011 betaalt de overheid ongeveer 114 miljoen aan het koningshuis. 114 miljoen Ö!
Maar als zij alleen een ceremoniële rol zouden krijgen (in trant van de democratie, een koningshuis is immers niet echt democratisch), weigert Willem-Alexander naar eigen zeggen de troon.

Holy crap, daar had ik nog niet eens aan gedacht!

ik zeg de koningin weg doen… De dingen die zei doet kan ik ook. en scheelt heel wat geld.

Daar ben ik ook voor. Het meeste geld dat wij een ontwikkelingssamenwerking geven verdwijnt in de zakken van de overheid van het ontwikkelingsland, er wordt dus niets goed voor gedaan in dat land.

De koningin heeft deze taken :

Handtekening plaatsen onder alle wetten
de troonrede voorlezen
de minister en formateurs benoemen
overleggen met de minister president over het kabinetsbeleid.
ons land vertegenwoordigen

en daar betalen wij die vrouw dus 114 miljoen voor?
Slaat nergens op, haal het koningshuis dan weg. scheelt heel wat geld.

Ja, lekker makkelijk. Zo kunnen we niet meer zeiken als we het er niet mee eens zijn.
Dus zo gaan we tegenwoordig met het volk om; beslissingen maken over ons geld, onze welvaart en vervolgens er niets over loslaten, waardoor wij niet weten waar wij op achteruit zullen gaan. Belachelijk.

En inderdaad ook bezuinigen op het koningshuis. Ze hebben superveel geld en dan gaan ze nog op onze kosten allerlei staatsbezoeken doen. En nieuwe wetten ondertekenen en lintjes doorknippen wil ik ook wel voor Nederland doen, ik hoef er alleen niet zo veel geld voor te hebben als zij.