-
Ik kan me hierin wel vinden, althans dat kon ik.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar bij mij was het heel erg de leeftijd. Ik zat in de leeftijd waarin je over het algemeen snel onzeker bent, waardoor je dus ook sneller verleger bent.
Ik ben niet heel goed in het geven van advies maar dit wil ik je graag meegeven:
Zolang jij je ‘verlegen’ voelt, zullen anderen dit ook ervaren. Als jij al een kamer binnenkomt met het gevoel dat je verlegen bent zul je dit sneller uitstralen.
Je kunt dus beter proberen te denken “nee, ik ben zelfverzekerd en ik mag er wezen”. Ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, maar het vereist ook oefening. Ga voor de spiegel staan en besef wat een leuk persoon je bent. Noem je leuke eigenschappen op en probeer ook, als je bijvoorbeeld dus in jouw geval een stage hebt, te denken “dit zijn mijn goede eigenschappen en die eigenschappen ga ik laten zien”. Ik snap dat je je geintimideerd kan voelen door mensen die onwijs spontaan een gesprekje kunnen voeren met een vreemden, maar jij hebt anderen eigenschappen die mensen heel leuk kunnen vinden. Neem bijvoorbeeld behulpzaam. Als je een behulpzaam mens bent hoef je heus niet een heel gesprek te kunnen starten met vreemden, maar kun je wel mensen heel erg goed helpen. Probeer je eigen goede eigenschappen te versterken, in plaats van minder goede eigenschappen te verbeteren, als je snapt wat ik bedoel. Als je al met het gevoel de kamer binnenstapt met “ik ga deze mensen een laten zien hoe (bv) behulpzaam ik ben” zul je dit ook uitstralen. En geloof me, je hebt honderden goede eigenschappen.
Bovendien wil ik zeggen dat vragen stellen altijd goed is. Je bent echt niet irritant als je overal vragen over hebt. Je komt dan juist geinteresseerd over en in mijn ogen juist niet verlegen. En wees ook echt niet bang om fouten te maken! Fouten zijn slechts een les om van te leren. Bovendien is een stage een proefperiode waar je alleen maar van moet leren. Niemand doet in één keer zijn stage perfect. Dan zou je geen stage doen. Doe gewoon je ding en probeer niet onzeker te zijn om fouten te maken.
Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft. x