-

-

Je moet dan de Veva opleiding volgen. Heb je die afgerond, ga je pas naar de militaire academie waar je pas een kant kiest. (weet niet zeker of je ook zonder veva opleiding direct naar die academie kan)

Vakken die je op veva krijgt zijn maatschappijleer, Nederlands, Engels en verder militaire vakken en sport. Alle vakkenpakketten zijn toegestaan.

Voor veva en de militaire academie moet je allerlei testen afleggen, dus zou wel op tijd met die procedure beginnen. Je moet die testen halen wil je toegelaten worden. Denk hierbij aan een medische keuring en ook een sporttest.

Mijn vriend is militair, hij is nu 22 jaar oud en zit vanaf zijn 18e echt in militaire dienst. Ongeveer 3,5 jaar nu dus.

Hij zit bij de landmacht en is voor 3,5 maand weg geweest naar Curacao. Volgend jaar gaat hij 6 maanden naar Litouwen. Dit zijn niet ‘echte’ uitzendingen, ook al ben je wel weg voor een aantal maanden.

Ze oefenen ook veel, vaak is hij een aantal weken per jaar op oefening naar Duitsland, meestal is hij dan twee weken weg. Het komt ook voor dat hij 4 of zelfs 5 weken op oefening is.

Als je meer wilt weten, bericht mij maar :slightly_smiling_face:

Ik werk bij defensie en ik zou niet direct aanraden om de VEVA te gaan doen. Het heeft misschien verschillende onderdelen zodat je kunt kijken wat het beste bij je ligt, maar bied geen enkele garantie dat je aangenomen word bij defensie. Bijna iedereen hier vind de veva tijdverspilling. (En ik zou de veva ook echt niet trekken though)

Persoonlijk zou ik verschillende voorlichtingen en open dagen bezoeken. Het ligt er een beetje aan waar je interesse licht qua vakgebied en welke vakken dan handig zijn om te hebben. Maar ik heb geen enkel vak gehad wat bij mijn functie handig zou kunnen zijn. Maargoed, wil je verpleging gaan doen dan heb je gewoon een diploma daarvan nodig om bij defensie als militair verpleger aan de slag te kunnen natuurlijk. Op werkenbijdefensie.nl kun je alle eisen per functie terug vinden en als er verplichte vakken zijn dan staat dat daar tussen.

-

^ Moet je zelf weten, maar ik ben in havo 4 wel al begonnen met het bezoeken van open dagen etc.

-

Ik denk dat het zeker handig is om nu al infodagen te bezoeken. Ik wist niet eens dat ze een leeftijd stellen aan die dagen heel eerlijk gezegd. Hoe oud ben je dan? Ik ben zelf pas heel ‘laat’ bij defensie gekomen dus ik heb helemaal niet op leeftijd gelet toen.

Heb ff gekeken en het is inderdaad zo ja… marinedag is sowieso wel leuk (neem aan dat je ieder geval wel al 15 bent gezien je in havo 4 zit toch?), ga je ook echt varen.

-

Nee dat is echt een informatiedag. Dus dan kun je echt bij elke afdeling kijken aan boord en hoe het allemaal werkt enzo. Als het goed is mag je ook een introducé meenemen, neem aan dat daar geen leeftijd aan verbonden is en je dus gewoon 1 van je ouders mee kunt nemen. Dat raad ik je wel aan want die stellen toch altijd weer vragen waar jij niet aan denkt.

-

U? :joy: Zo bejaard ben ik nu ook weer niet hoor haha :stuck_out_tongue_winking_eye:. Ik zit bij de marine en doe de communicatie en ICT aan boord. Dus op zee is dat de communicatie met andere schepen en zorgen dat al het communicatieapparatuur werkt.
*niet citeren!!

-

Je moet het maar kunnen!