---

“Onderwijs heeft een primaire rol in het voorkomen van radicalisering”?

Ik wil je best helpen, maar niet als wij hier jouw werk aan het doen zijn.
Oftewel: kom eerst zelf met argumenten, het is jouw betoog.
Dan kunnen wij je daarna helpen met of je argumenten goed zijn en hoe je ze eventueel sterker kunt maken.

ik ben nu bezig met een onderzoek naar radicalisering en misschien is het handig om te weten dat radicalisering een ‘‘neutraal’’ begrip is:

Radicaal is een bijvoeglijk naamwoord en betekent ingrijpend of grondig. “Nadien heeft haar kamer eens radical opnieuw ingericht.” In dit voorbeeld betekent het dat Nadien haar kamer op een ingrijpende manier heeft veranderd. Behalve voorwerpen of personen, kan ook een bepaalde groep radicaal zijn’’

radicaal zijn is dus niet gelijk terrorisme, aanslagen, extremisme enzovoort.
gewoon even een tip :slightly_smiling_face:

Ik denk dat internet een prominente rol heeft bij radicalisering en dan vooral bij jongeren. Dus school kan wel proberen om voorlichtingen te geven, maar wat een kind thuis doet achter de computer valt niet echt te controleren.

dat is wel een goede ja!

Als ik het goed begrijp heb je het over de islam radicalisering? Of anders moet je nader definiëren waar je het gaat over hebben.

Je kan het hebben over de invloed van iemands sociaal-economische toestand. (En dat komt grotendeels als jongere tot stand door de arbeidssituatie van je ouders). Ik zou je ook aanraden eens te verdiepen in de identiteitsvorming bij jongeren (en vooral door wie ze beïnvloedt worden hierbij).

Edit: Als het inderdaad over de islamradicalisering gaat dan denk ik trouwens dat er betere verklaringsmodellen zijn dan de opvoeding, dus lees je vooral goed in :slightly_smiling_face: