---

xoxo

Het lijkt erop dat vooral inzicht en toepassen een probleem is, aangezien dit ook bij economie aan de orde komt(en zeker bij natuurkunde!). Dit kun je denk ik niet aanleren zoals reproductievragen, daarom is het enige wat je eigenlijk kunt doen oefenen! Zijn briefkaarten en soort van flashcards? Die zijn namelijk prima voor op de korte termijn, woordjes en begrippen(dus reproductie) maar toepassen is een ander verhaal. Ik zou voor de vakken waar je moeite mee hebt niet per se langer leren, maar beter leren, dus behalve doorlezen ook proberen connecties te maken tussen de begrippen zodat je in een vraag kan herkennen wanneer wat moet worden toegepast. Voor deze connecties zijn mindmaps ontzettend handig en het is bewezen dat dit helpt;) Google het anders eens, het is bovendien nog leuk om te doen ook.

Oh en ik zou ook even kijken bij welke vragen je precies de mist in gaat waardoor je niet hoger dan een 6 haalt! Dan weet je waar het probleem zit en kun je dit soort vragen beter oefenen. Ik merk dat bij veel vriendinnen van mij met hetzelfde probleem dat ze vooral moeite hebben met de vraagstelling(dat ze bijv. niet zo goed weten hoe ze een antwoord kunnen formuleren waarmee ze volle punten krijgen). Als je eenmaal hebt uitgevogeld hoe de leraar zijn vragen stelt en wat voor antwoord wordt verwacht gaat het natuurlijk ook een stukje makkelijker:)

Ontzettend bedankt voor je antwoord! Briefkaarten zijn inderdaad een soort van flashcards. Ik zal eens mindmaps proberen, kijken of dat helpt bij mij. Waar jouw vriendinnen last van hebben, heb ik ook! Voor een vraag van 3 punten haal ik er bijvoorbeeld maar één, omdat mijn antwoord niet volledig is. Dankjewel!

Hee! Wat vervelend voor je dat het niet lukt om betere cijfers te halen terwijl je er zo hard voor werkt! :frowning_face:

Misschien kun je een keer een andere manier gebruiken om te leren. Ik weet niet of je samenvattingen maakt? Anders zou je dit een keer kunnen proberen. Mindmaps werken inderdaad ook heel goed. Dat kan je doen met je boek erbij, maar je kan ook gewoon een blaadje pakken en alles opschrijven wat je al weet.

Verder zou je een keer met een docent kunnen gaan praten of hij/zij manieren heeft hoe je je cijfers kan verbeteren, Vragen of je docent oefentoetsen heeft is ook een goed idee!

En als je een som maakt die je goed snapt, niet alleen maar uitvoeren wat je geleerd hebt, maar nadenken over wat je eigenlijk aan het doen bent, waarom je dat doet, wat het probleem is (wat je gaat oplossen), wat je te weten gaat komen; dat soort vragen. Snap je? Als je dat doet herken je bij andere opdrachten/sommen het probleem ook, en dan weet je hoe je dat probleem kan oplossen.

Sorry voor het lange verhaal :cold_sweat: :cold_sweat: . Hopelijk is het duidelijk. Als je vragen hebt hoor ik het wel!

Succes! :upside_down_face:

Bedankt voor je reactie! Samenvatten heb ik altijd gedaan, totdat docenten me aanraadden om te beginnen met de briefkaarten/flashcards. Ik merk dat door die flashcards, ik dingen veel beter en langer kan onthouden. Ik zal eens praten met mijn docenten!

Dankjewel!

Als je door flashcards dingen beter onthoud, moet je daar inderdaad mee door gaan en niet gaan samenvatten. Succes!

Als je door flashcards dingen beter onthoud, moet je daar inderdaad mee door gaan en niet gaan samenvatten. Succes!

:upside_down_face:

Huh, hij plaatste 2 keer. Sorry! Ik weet niet hoe je een bericht weghaalt :cold_sweat: :cold_sweat:

Vraag bij een of meerdere vakken bij de leraar een oefentoets en ga er eens voor zitten. Maak de opdrachten zorgvuldig en denk heel goed na. Wat vragen ze nu precies van mij? Hoe kan ik dit het beste formuleren?
Als je dan de oefentoets hebt gemaakt en hebt nagekeken, kijk naar wat je fout hebt gedaan. Was het antwoord helemaal fout of ben je een aantal dingen vergeten?
Zorg er altijd voor dat je volledig bent in je antwoorden. Noem de meest logische dingen. Zelf zit ik in havo 5 en ik merk dat ik soms dingen vergeet te noemen omdat ze voor mij zo logisch lijken. Toch verwachten ze dat je dit noemt. Als ze vragen om een oorzaak-gevolg relatie (aardrijkskunde), schrijf het dan ook echt zo op:
Oorzaak:
Gevolg:
Zo zit er al wat meer structuur in en wordt je antwoord wat duidelijker. Dit kan je ook doen bij vragen over problemen en oplossingen, argumenten en tegenargumenten, etc.
Hopelijk lukt het!

Er zijn al veel goede tips gekomen. Maar wat ik als eerste dacht: misschien eens eerder beginnen dan een paar dagen van tevoren. Ik ben cum laude geslaagd, en ik begon vaak ongeveer 2 weken van tevoren. Op het HBO nu doe ik dat 3 weken van tevoren.

Kaartjes en dergelijke zijn handig voor begrippen, maar niet echt om stof onder de knie te krijgen. Voor berekeningen enzo moet je vooral veel oefenen, maar écht veel.
Verder hielp het bij mij heel erg om samen te leren met iemand, en elkaar dan de stof te laten uitleggen. De ander kan je dan ook in kennis aanvullen.
En voor dingen die je echt niet begrijpt: vraag een bijlesje aan de docent.

Dankjewel allebei voor de reacties! De oefentoetsen zijn inderdaad handig. Mijn scheikundedocent heeft gelukkig ook diagnostische toetsen, die maak ik ook altijd. Vaak voor een proefwerkweek of se-week krijgen we voor economie ook een soort oefentoets, die maak ik dan ook altijd. Ik zal eens bij biologie om een oefentoets vragen!

Ik ga vanaf nu ook meer opletten op het formuleren van antwoorden, wat itsvera ook zei met het logisch antwoorden, je hebt helemaal gelijk haha, ik herken mezelf er in! Dankjewel!

Wat betreft het op tijd beginnen: ik hoor op mijn school maximaal een week van te voren dat we een toets o.i.d. hebben. Voor SE-weken is het al bekend, daar leer ik ook vier weken van te voren voor. Laatst hadden we een proefwerkweek en toen hoorde ik de dag voor het proefwerk via via dat we blijkbaar toch nog een bepaald hoofdstuk erbij moesten leren. Dus dat maakt het af en toe wel lastig.

Dankjulliewel!

Edit; Ik heb alweer een 8 binnen als cijfer, dus helemaal mooi!

oefenen, oefenen, oefenen, oefenen :slightly_smiling_face:
Je zegt dat je met inzicht vragen de mist in gaat, dus je weet waar je fouten zitten. Eigenlijk moet je bij inzicht toetsen niet teveel de theorie leren maar vooral de formules bijvoorbeeld en heel. erg. veel. oefenen! Als je een opdrachtenboek hebt moet je de moeilijkste opgaven eruit halen en gewoon heel vaak opnieuw doen, ook als heb je ze al twee keer gemaakt.

En vráág dingen aan je docent als je het niet snapt. Dat heeft mij echt heel erg veel vooruit geholpen met wiskunde. Ik vraag echt heel veel maar dat maakt niet uit want nu snap ik het wel.

Ook is het handig om de stof aan iemand ánders uit te leggen. Hier leer je superveel van want:

1. Je snapt het blijkbaar zelf al zo goed dat je het aan iemand uit kunt leggen
  2. Je leert er veel van door het er hardop over te hebben

Ook een goede tip is om de stof nog een keer na te gaan: Youtube! Er zijn zo veel docenten die youtube filmpjes maken over stof. En het verduidelijkt heel erg! Vooral als de docent in de les geen tijd voor je had of gewoon niet goed uitlegt…!

Heel veel succes met leren!

xoxo Esther

Ik wil absoluut niet negatief zijn tegenover jou, maar wel realistisch.

Je zit nu in 4 HAVO en haalt met veel moeite en veel leerwerk zessen voor belangrijke vakken in je pakket. 5 HAVO is weer wat moeilijker (en dan komen de 20% en hoger-meetellende SE’s om de hoek kijken), en daarna moet je nog twee (?) jaar VWO gaan doen. Wie weet wat je daar allemaal weer tegenkomt?

Ik begon maximaal twee dagen van tevoren met ‘leren’ voor proefwerken/tentamens en haalde mooie voldoendes (geen negens, maar wel zevens). Als je al zoveel moeite moet doen en zoveel moet leren en dan nog lagere cijfers haalt, vraag ik me af of je het niveau van 6 VWO aan gaat kunnen. Je loopt nu als het ware al op je tenen, hoe gaat dat in 6 VWO zijn? Nogmaals, ik wil niet negatief zijn en zeggen dat je het niet kunt, maar je moet er wel rekening mee houden.

Er zijn ook genoeg leuke hbo-studies waarin je een mooie baan in de zorg kunt krijgen. Oriënteer je daar ook eens een beetje op! Misschien kom je wat leuks tegen en denk je: ‘ja, dit is het!’ en dan heb je gewoon genoeg aan je HAVO.

Dankjulliewel! Goede tip, dat ik de moeilijkste er uit moet halen en die constant moet blijven oefenen. Ga ik zeker doen! Youtube gebruik ik zo af en toe voor scheikunde en dat helpt wel ja, dankjewel!

@Cucumber, begrijp ik. Ik hoop natuurlijk dat ik het allemaal red. Mijn advies was op de basisschool havo/vwo, ik haalde ook vwo-resultaten maar mijn ouders (moeder is docent) hebben me naar de havo gestuurd om bepaalde redenen. Dus ik denk (en hoop natuurlijk haha) dat ik - met moeite - het wel kan. Je hebt gelijk dat ik ook realistisch moet zijn. Het hele HBO spreekt mij gewoon totaal niet aan, ik heb gekeken naar studies en ben naar informatieavonden geweest over het HBO maar het is het allemaal net niet.

Bedankt voor jullie tips! Ik zal ze zeker allemaal toepassen!

Aan de cito score zou ik zelf persoonlijk niet zoveel waarde aan hechten. Zo een toets is een momentopname en je bent nog zo jong als je die toets moet maken. Ken zat mensen met een vmbo-t cito score toch havo kunnen halen maar ken ook mensen die ooit op het vwo begonnen en zijn ‘afgezakt’ naar vmbo-t. Als je nu al heel veel moeite moet doen om 6jes te halen dan sluit ik me bij cucumber aan. Pas daarnaast ook op dat je geen burnout krijgt of overspannen raakt omdat je de lat zo hoog voor jezelf legt. Met een hoger niveau ben je niet persee beter of meer dan iemand met een niveau lager. Iedereen geeft op zijn eigen manier een bijdrage aan de maatschappij of dat nou met een bachelor master of mbo diploma is.

Wat spreekt je niet aan van het ‘hele’ hbo? Desnoods haal je eerst je propedeuse op het hbo om te kijken of dat goed gaat (7 of hoger gemiddeld zonder al te veel moeite, is soms ook een eis van de universiteit) en ga je daarna eventueel naar de universiteit. Wat voor opleiding/richting had je in gedachte?

Ik snap niet goed waarom je je niet op medische hbo-opleidingen gaat richten. ‘Het is het allemaal net niet’? Heb je al wel gekeken bij geneeskunde dan?
Ik begrijp ook niet waarom je bijna denigrerend over het hbo praat. Als je nu al zo hard moet werken voor deze cijfers, snap ik niet waarom je per se geneeskunde moet gaan doen. Bovendien heeft bijvoorbeeld je cito-score niets te maken met je capaciteiten (wat hierboven ook al gezegd is) en met deze cijfers is het gewoon beter om op de korte termijn hbo te gaan doen en op de lange termijn misschien nog geneeskunde te overwegen.
Ik wil niet lullig doen hoor, maar ik heb zelf zeven jaar over havo gedaan en ik had betere cijfers dan jij en ik deed echt veel minder (havo was niet echt een keuze voor mij). Ik heb me er gewoon bij neergelegd dat ik waarschijnlijk nooit een universitaire studie ga doen, maar op het hbo is er ook genoeg leuks. Ik geloof niet dat jij er beter van kan worden om zo hard te moeten werken, voor iets dat waarschijnlijk niet eens realistisch is.

Er zijn inderdaad zat leuke medische hbo opleidingen die je ook niet eens op universitair niveau kan volgen. Denk aan verloskunde, verpleegkunde, fysiotherapie, optometrie, MBRT, ortophie, logopedie en voeding & dietetiek.

Eens. Ik dacht zelf ook na de havo met 2 vingers in de neus gedaan te hebben dat ik zo wel even mijn P zou halen. Toen bleek het HBO toch wel moeilijker dan gedacht en zat ik ook daar prima ook mijn plek met voldoende uitdaging.

Mocht je dan nog steeds liever naar de universiteit willen kan dat altijd nog. Wil je dat niet ben je al een eind op weg met een relevante opleiding. Netto kost je dat ook nog eens minder tijd.