-

-

Jeetje, wat een situatie. Misschien kun je er met een leerkracht, mentor, tante, ander familielid of iemand anders die je vertrouwt over praten? Die kan je ook beter helpen aangezien wij jouw en je broer niet heel goed kennen. Aan je verhaal krijg ik het idee dat je moeder niet echt naar jouw luistert.

Als ik in zo’n situatie zou zitten dan zou ik gewoon echt er zo zat van worden dat ik mijn broer echt een mep zou geven. Ik zou lekker tegen hem schreeuwen dat het niet altijd zo kan zijn en dat hij uiteindelijk gewoon een baan moet vinden. Sorry, ik ben een beetje een driftkikker.

Dus mijn advies, met iemand praten en om hulp vragen. Ik ken je broer niet dus kan ik je ook niet super goed helpen. Veel suces! :sob::muscle:

Grenzen stellen. Ik vind het persoonlijk niet oké wanneer volwassenen mensen, want dat is hij, nog zo van hun ouders leven. Als je thuis woont, maar wel wat meebetaalt en mee helpt etc. en je wel gewoon werkt maar nog niet genoeg geld hebt om op jezelf te wonen is het een heel ander verhaal. Maar om nou niet te werken en alles gaan voor je gedaan te laten worden vind ik niet echt oke.
Dus ja grenzen stellen. Als hij niet meehelpt/ meebetaalt kan hij een eigen woning gaan zoeken, en dan moet hij wel werken wil hij dat.

Tbh zou ik als zijn moeder huur vragen. Als hij niet van plan is mee te draaien in het huishouden en zijn eigen ding wilt doen, prima. Het is een volwassen man. Doe wat je zelf wilt. Maar dan betaal je wel huur.

En als je iemand het huis uitgooit, dan heeft het weinig zin als je hem 2 dagen later weer terug neemt. Klinkt hard, maar als je er echt klaar mee bent gooi hem dan ook echt het huis uit. Of stimuleer hem om zijn eigen plek te zoeken.

Niet voor hem koken, opruimen, wassen, strijken etc. etc.
Wat kinderachtig zeg :hammer:

Misschien ook nagaan waarom hij zo doet? Kan best zijn dat er iets is waardoor hij zich zo gedraagt.

Ik heb toevallig precies hetzelfde. Nou is mijn broer autistisch en gewoon erg bang om deel te nemen aan de maatschappij, maar ergens speelt gemak en de comfortzone ook mee natuurlijk. Wij weten het tbh ook niet meer, vroeger hadden mijn ouders en mijn broer altijd klinkklare ruzie maar daar zijn we gelukkig uiteindelijk maar gewoon mee opgehouden. De bedoeling is dat hij zijn middelbare schooldiploma haalt (want die heeft hij nog niet) maar dat gaat echt heel, heel traag.

nc

Het doet me inderdaad een beetje denken aan een depressie. Maar het kan ook net zo goed zijn dat hij echt een lui stuk vreten is.

Het valt me op dat je in ‘we’ praat terwijl jij een andere soort relatie met je broer hebt dan je moeder/ouders. Natuurlijk is het ook vervelend voor jou als dingen niet gedaan worden maar jij bent niet degene die hem moet opvoeden of moet zeggen wat hij moet doen. Probeer dat los te laten en zijn zusje te zijn, waarschijnlijk zal dat jullie onderlinge relatie in ieder geval goed doen.

Ik begrijp jouw probleem heel goed! Maar dat van je broer ook ik heb met hetzelfde probleem gezeten als jouw broer. Zelf ging ik ook niet meer naar school en zat alleen nog maar op het internet. Nadat mijn moeder mij uit huis heeft gezet belandde ik bij mijn oma en ging al heel snel leven op de straat met alcohol em druggs. Alles leek enorm mis te gaan mijn broertje en moeder wisten niet wat ze moesten en hebben me in een internaat geplaatst ik was toen 16. Miss is dit ook een oplossing voor jou broer?

Ik heb ook zo’n broer gehad. Mijn nog oudere broer heeft hem na veel ruzie meegenomen naar zijn werk en daar werkt hij nu ook, inmiddels al 2 jaar of zo.
Ik ben het verder eens met Asella. Je mag je ouders wel steunen maar nu kan het misschien voelen alsof je zijn moeder / baas probeert te zijn (idunno, ik probeer me te verplaatsen in hem) en het jullie tegen hem is…
Gewoon een goed gesprek zonder tv en laptop/telefoon aangaan met z’n allen en ook begrip tonen maar duidelijk grenzen stellen. En een oplossing zoeken voor het de hele dag op telefoon / laptop zitten.
Heeft hij een diploma? Je kunt ook hulp inschakelen natuurlijk… En ik las hierboven dat het op een depressie leek, dan zou ik dat ook aankaarten… / in verdiepen.
Probeer in ieder geval niet te veel te schreeuwen en ruzie te maken, want daardoor word de thuissituatie heel erg kut!