-

-

als je je een beetje sociaal opstelt kan dat wel hoor

Ervan uitgaand dat je met duits, kubv, natuurkunde en wisB in een andere klas zou komen en twee lesuren per week hebt per vak zou je dus kunnen rekenen op 8 uur per week met een andere klas.

Qua vrienden maken… het ligt er echt heel aan welk vak je hebt en hoeveel vrijheid je hebt in de klas. Bij duits ken ik bijvoorbeeld nog niet de hele klas of weet ik alleen de naam, terwijl ik best sociaal ben en makkelijk praat. Bij kunst daarentegen ken ik nu wel iedereen en heb ik ook nieuwe vrienden gemaakt.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik denk dat als je je open stelt voor nieuwe contacten je echt wel iemand vind!

Ik had op de middelbare geloof ik van elk profielvak 3 of 4 uren. Dus als jij duits, kubv natuurkunde en wiskB hebt, dan zit je dus ongeveer 12 uren in die clusterklas.
Bij vakken waar je goed moet opletten en veel moet doen maak je denk ik minder contact dan bij klassen waar je meer zelf mag doen. Dus bij kubv moet dat gemakkelijk lukken, de rest is afwachten.

Maar stel je inderdaad gewoon open, dan komt het vast goed. Ik weet nog wel dat ons vriendinnengroepje in een week tijd van 3 naar 10 ging haha.

Ik zat alleen bij Engels en Nederlands (en Latijn, maar dat is niet zo relevant) niet in een clusterklas. De rest, ongeveer 25 uur, wel.

Dat verschilt denk ik ook echt enorm per school. Op onze school proberen ze leerlingen met dezelfde profielen al zo veel mogelijk bij elkaar in de stamklas te zetten, zodat je heel veel vakken met elkaar hebt.

Ik heb natuurlijk Nederlands en Engels dan met mijn stamklas, maar omdat wij allemaal n&g en/of n&t hebben, hebben we ook gezamenlijk scheikunde en natuurkunde

In de 4e was mijn stamklas gebaseerd op Duits trouwens, dus had ik Nederlands, Engels en Duits met dezelfde klas

Maar als je je een beetje sociaal opstelt, dan maak je echt wel nieuwe vrienden hoor! :grinning:

-
-