-

-

Sorry voor dit über lange vehaal

Ik snap dat je de drang voelt om haar op te voeden maar dit is niet jouw taak.

En wat vindt je moeder ervan?

Ik weet het… Maar het voelt wel zo en anders doet niemand het :frowning_face:

M’n moeder vind niet zo veel… Die pakt haar wel aan als we bij haar zijn, maar hier thuis heeft ze er geen toezicht op.

Nee dat is waar. En praten je ouders nog met elkaar over jullie (jou en je zus)? Want het is toch ook echt hun taak en niet die van jou. Jullie zijn zussen en dus moet je wel voor elkaar zorgen, maar je bent niet haar moeder natuurlijk. Zou ook veel te veel last op jouw schouders zijn al vind ik het wel lief dat je je zo om je zus bekommert.

Evengoed. Dit is niet jouw taak en zal denk ik uiteindelijk de relatie tussen jullie alleen maar verpesten.

Heel soms, ze doen het wel maar als ze praten hebben ze vaak een andere mening en hoewel ze elkaars mening respecteren, ik voel toch altijd ze spanning tussen ze (en m’n vader wilt het liefst niet meer praten met haar geloof ik…

Het is inderdaad niet jouw taak om haar op te voeden. Waarschijnlijk is het moeilijk om te zien dat ze gaat veranderen en probeer je haar te beschermen als grote zus zijnde. Maar onthoud wel dat ze zelf fouten moet maken voordat ze ervan kan leren :slight_smile:

Kan je niet samen met je vader en zusje afspraken maken ivm opruimen van de leefruimte ?

En buiten dat om, is het niet heel erg raar dat een meisje van 13 aan het puberen is, make-up wilt uit proberen en dr troep niet opruimt.

Geloof me… Er zijn van die “huppels” en daar begint ze op te lijken (leggingbroek, crop top, telefoonjunkie etc etc)

Idd + het is jouw taak niet. Je mag best de grote, beschermende zus zij of whatever maar je bent haar mama niet. Ik vind dat je eens goed met je mama én je papa moet gaan praten, want gescheiden zijn is geen excuus om je kind niet te ‘sturen’ als ze bij de andere ouder verblijft. (Wat ik hiermee bedoel= als er iets mis is of met je kind ofzo mag je daar als mama best iets van zeggen, ookal is die bij papa dan).

Ik snap niet wat het probleem is om er iets van te zeggen. Oké, je hoeft je zusje niet op te voeden, maar je kan best helpen. Daar zijn grote zussen voor.

Opzich zie ik weinig mis met de make-up, kledingkeuzes enzv. Het is niet dat je zusje extreem gedrag vertoont door bv drankmisbruik of iets in die trant. Het is gewoon puberen lijkt me.

Qua opruimen, ik denk niet dat het jou taak is om je zusje aan te pakken. Ik denk wel dat je het kan aankaarten bij je ouder. Geef aan dat je het prettig zou vinden als jullie afspraken maakte voor iedereen wie wat opruimt en wanneer.
Dus eigenlijk een soort huishoud schema.

Als jij er iets van zegt denk ik niet dat ze naar je zal luisteren… & ze moet ook haar eigen fouten leren maken!

Succes

Dus? Dat zijn nu gewoon de trends. Toen jij 13 deed jij hoogstwaarschijnlijk ook mee aan de trends van die tijd. Al was het de broek met wijde pijpen, haarbanden, weet ik veel. Was jij op je 13e een schoonmaakfreak?

Je maakt het allemaal erger dan het is. Ze zit toch niet aan de alchohol of drugs? :’) Dit is gewoon pubergedrag, laat haar lekker. Dit is tien keer beter dan dat ze de hele dag achter haar computer opgesloten in dr kamer zit.