------

-

Ik denk dat je gewoon eens o iemand moet afstappen en bijvoorbeeld vragen of ze hebben geleerd voor de toets die je hebt ofzo. Of je gaat in de kantine bij iemand staan en vragen of ze t niet erg vinden. Vraag simpele dingen zoals hoe heet je eigenlik?

Ga een keer bij naast een ander meisje of jongen zitten. Misschien klikt het wel.
Je vrienden zouden moeten begrijpen dat je ook andere vrienden Mag hebben.
Ik zou als ik jou was eens met je vriendinnen gaan praten. Vragen of ze je met opzet buitensloten of dat het gewoon zo lijkt. Succes xx

hee!

Misschien is het een goed idee om eerst eens met je vriendinnen te gaan praten en te zeggen hoe jij je voelt. Wie weet zijn ze helemaal niet jaloers, maar komt dit slechts zo over. En misschien is het helemaal de bedoeling dat ze jou het gevoel geven dat jij de ‘minst belangrijke’ van de drie bent. Wie weet kom je er samen wel gewoon uit en is de vriendschap weer net zo als eerst.

En een tip om nieuwe vrienden te maken op school is gewoon op iemand of een groepje afstappen. Ik weet dat het heel lastig is, maar het is echt het proberen waard. Ik weet zeker dat ze jouw lef zullen waarderen en misschien klikt het zo goed dat ze je opnemen in hun ’ groepje’. Daarnaast kan je natuurlijk een keer tijdens een les naast iemand gaan zitten waar je normaal nooit naast zit of iemand die je wel aardig lijkt maar waar je nooit echt mee gepraat hebt. Het kan zijn dat hier een vriendschap uit ontstaat. Maar een ding is echt belangrijk blijf jezelf en ga geen rare dingen doen om ergens bij te horen, want dat is helemaal niet nodig.

Praat met andere klasgenootjes? Leer ze kennen, praat eens met hun,… Dit kan over heel simpele dingen gaan: een moeilijke toets, een vervelende leerkracht, het weer,… Zorg wel dat je niets slecht zegt over je vorige vriendinnen. Als ze je vragen waarom je nu opeens niet meer met hun omgaat, zeg je gewoon dat je het jammer vond dat je zo weinig contact had met de rest van je klas.

Wat je ook kan doen (dit is mss al een stapje verder) een hobby zoeken? Hier leer je zoveel nieuwe mensen kennen. Je leert er ook jezelf ontplooiien, je sterke kant laten zien,… Zonder mijn hobby zou ik nog steeds het stil en verlegen meisje zijn van 10 jaar geleden zonder vrienden.

Wat je ook doet, praat ook eens met die vriendinnen van je. Je geeft zelf aan dat je het met hun ook heel leuk kan hebben. Het zou jammer zijn dat je dat dan zomaar wegsmijt, niet? Leg hen uit wat er aan de hand is en hoe je je voelt. Echte vriendinnen zouden het wel moeten begrijpen. Doen ze dit niet, dan weet je gelijk waar je staat.

In ieder geval wens ik je heel veel succes, het is niet makkelijk om zomaar nieuwe mensen te leren kennen, dus veel moed!

Ja jezelf wat meer bij de klas betrekken. En dan kun je gewoon beginnen met naar anderen glimlachen, of algemene vragen stellen over de lessen.

Doe anders mee aan buitenschoolse activiteiten, daar leer je ook veel mensen van kennen. Ik heb bijvoorbeeld meegedaan aan de musical en help bijvoorbeeld ook mee met valentijnsdag op school, ik heb er al hele leuke vrienden aan over gehouden!

-

Ik snap heel goed hoe je je voelt, ik erger me soms ook nogal aan bepaalde vrienden.

Ik denk dat activiteiten inderdaad een goede optie is. Bij ons heet dat dan ‘vrijdagmiddag activiteiten’. Je bent wel een uurtje langer op school, maar je leert dan hopelijk wel leuke, nieuwe mensen kennen.