*

*

Ik wil je best helpen, maar om nou alles over het te studeren te vertellen… haha dan ben ik morgen nog niet klaar. Kun je je vraag iets specifieker stellen? Welk niveau, opleiding etc… Je kunt ook veel praktische informatie betreft financien etc vinden op duo.nl

*

In Nederland heb je verschillende niveau’s. Bijvoorbeeld Hoger Beroepsopleiding (HBO, met bijvoorbeeld opleidingen om basisschooljuf te worden maar ook allerlei andere praktische beroepen) en Universiteit (academisch onderwijs, vergelijkbaar met België denk ik.)
Of je daar heen mag is afhankelijk van je middelbareschoolniveau. Je moet denk ik op je eigen school navragen met welk Nederlands niveau je jouw opleiding kunt vergelijken. Een studieadviseur zal dat best wel weten.
Sociologie is Universiteit. Daarvoor moet je hier 6 jaar naar de middelbare school.

Ik weet alleen dat t hier een stukkie duurder is dan in België, misschien wel iets om rekening mee te houden :slightly_smiling_face:

Je moet inderdaad eerst kijken naar welke vorm van onderwijs je in Nederland mag. M.a.w. met welk Nederlands diploma kan je jouw diploma vergelijken? Afhankelijk daarvan mag je naar de hoge school of de universiteit en afhankelijk van de vakken die je hebt gedaan, mag je bepaalde studies wel/niet doen.

En bedenk je wel dat studeren en wonen in Nederland een stuk duurder is!