-

-------------

-

Dat had ik eerst ook bij mijn vriendje, dat ik heel erg gespannen was. Maar het blijkt dat bij ons een voorspel van zo’n drie uur (met veel kusjes en knuffels tussendoor en niet alleen seksuele handelingen) heel goed werkt en daarna gaat alles perfect (: En je hebt heel veel aandacht voor elkaar, dat is ook heel leuk.

-

Goed voorspel, en glijmiddel gebruiken.

Ik heb ook moeite met ontspannen, want mij heel erg helpt is als mijn vriend blijft zeggen ‘Ontspan maar’ ‘Rustig maar’ etc. Na ongeveer een herhaling van 5 keer is het wel goed. Echt stom eigenlijk

Inderdaad, de stres kan het zijn. Gewoon ontspannen en wat natuurlijk heel belangrijk is (om te ontspannen): voorspel!

Ik wil je niet bang maken, maar ik keek laatst Spuiten&Slikken en daar hadden ze het over ‘vaginisme’

Wikipedia:
Psychogeen vaginisme (ICD-10 F52.5) is het onvrijwillig samentrekken van de spieren rondom de vagina waardoor het (bijna) onmogelijk wordt om geslachtsgemeenschap te hebben. Deze samentrekking vindt plaats wanneer een penis of een vinger of een in te brengen voorwerp zoals tampon in de buurt van de vagina wordt gebracht. Het is alsof het onderbewuste door een lichamelijke actie nee zegt tegen penetratie terwijl het bewustzijn van de vrouw daar mogelijk niet negatief tegenover staat.
Dit wordt onderscheiden van organisch vaginisme (ICD-10 N94.2).
Vaginisme wordt soms veroorzaakt door angst: angst voor de penis (mogelijk de grootte van de penis) of angst voor pijn. Andere oorzaken kunnen zijn een slechte relatie met de partner of een eerdere traumatische seksuele ervaring.
De behandeling van vaginisme in de gynaecologische praktijk houdt in dat de oorsprong van de onderbewuste reactie wordt gezocht, en aan de andere kant de bewuste controle over de spieren wordt getraind. Ook wordt weleens de zogenaamde pelottentherapie toegepast.

Langer voorspel.

Ik heb eigenlijk alles gedaan behalve seks en ik herken me in het gedeelte van 2 vingers. Meer lukt bij mij ook echt niet. Heb ergens een keer iets gehoord over dat het komt omdat ik paardrijd en dat die spieren dan daar worden getraind of zo, maar in mijn oren klinkt het als gelul. En inderdaad dat stukje van vaginisme, had ergens gelezen dat dat weinig voor komt. Dus grote zorgen zou ik me niet maken. Misschien de volgende keer meer ontspannen en langer voorspel. Of ervoor zorgen dat jij eerst klaarkomt zodat je vagina meer ontspannen is en ‘natter’. Weet niet of dat bij iedereen zo is btw :’).

Dat verhaal over paardrijden geloof ik ook niet veel van. Ik rijd nu 10 jaar paard en heb met mijnvriend totaal geen problemen gehad met vingeren of seks…

Ik denk dat een langer voorspel en glijmiddel wel zou willen helpen… En daarbij moet je je er niet teveel over druk maken, het gebeurt vanzelf wel een keer, probeer te ontspannen, ook op het moment zelf.

Dat het met zijn vingers pijn deed kan inderdaad ook zijn omdat je gespannen bent. x

Zou je dan per se glijmiddel moeten gebruiken? Het zou toch ook zonder kunnen? Gewoon een vraagje :slightly_smiling_face: