Tonsillectomie/Amandelen verwijderen

Over 8 daagjes worden mijn keel, neus en tongamandelen verwijderd… Heeft iemand hier ervaring mee? Wat mag je wel eten en niet eten? De dokter heeft mij dat niet verteld en gaan morgen de maandelijkse boodschappen doen…

Mijn vriend heeft dat 3 jaar geleden laten doen en was er gigantisch ziek van.
Na de operatie ging het wel, maar toen hij wat at moest hij spugen en is vanaf toen beroerd in bed blijven liggen. Hij dronk veel ijswater en at vrijwel niks, hij is een paar kilo afgevallen.

Niet om je bang te maken, maar als je er heel erg ziek van wordt eet je echt niks behalve een yoghurtje of soepje.

ijs, ijswater, vla, brood zonder korstjes, koude aardappelpuree

en het doet ziek veel pijn, mijne zijn er 3maand geleden uitgehaald.

Ik was heel jong toen mijn neus en keel amandelen er uit werden gehaald.
Ik moest vooral ijs eten, dat weet ik nog wel. Of ijswater drinken.
In het begin doet het veel pijn, maar door het koude ijswater of de ijsjes verlicht de pijn en zorgt dat het sneller weer goed is.
Gewoon eten doet te veel pijn, dus dat wordt je ook niet aangeraden. Vla kan nog. Maar ik zou vooral waterijsjes kopen! Super lekker en lekker koud.
x

Geloof me, als je jong bent is de pijn 100 keer minder dan op latere leeftijd.
Ijsjes verlichten de pijn dan niet en zijn ook niet lekker :’)

Mijn vriend was 22 toen hij zijn amandelen liet verwijderen. Zelf was ik de laatste keer (mijn neusamandelen groeiden steeds terug) 14.
Hoe ouder je bent, hoe meer last je ervan hebt, maar het is ook wel een beetje je instelling. Mijn vriend had altijd al last van hele erge keelpijn, daarom moest ze er ook uit. Hij kon niet veel eten na de operatie, maar probeerde wel steeds wat meer te eten, omdat hij een vreetzakje is :slightly_smiling_face:. Als je je eigen grenzen steeds opzoekt en niet 3 weken lang alleen water drinkt omdat het gevoelig is, kun je sneller meer eten. Natuurlijk niet meteen de eerste dag chips eten ofzo, maar als je beetje bij beetje opbouwt wil het prima.

Mijn broertje heeft ook zijn neusamandelen laten verwijderen toen hij 6 was dacht ik, en mijn moeder had haar keelamandelen laten verwijderen.

Mijn moeder moest wel veel vla eten of (water)ijs/ijswater eten/drinken.

Vla werkt heel verkoelend als je geen waterijs lust :")
eet geen kipnuggets na 1 dag aub

correct me if i’m wrong
Moet je alleen niet uitkijken met vla ivm zuivel; slijm? Of is dat zo’n oud iets wat niet klopt!? :")

Verder inderdaad ijsjes, ijswater (met evt. limonade om je suikers wat op peil te houden) en verder gewoon zachte dingen eten. Dus geen scherpe producten als chips/korstjes etc. en beter even de scherpe kruiden/specerijen vermijden.
Ook koolzuur, ik dacht dus ook zuivel(?), te heet (temperatuur bedoel ik dan) eten/drinken.

Er is wel groot verschil tussen op kinderleeftijd en na je 16/18e nog keelamandelen verwijderen inderdaad.
Op kinderleeftijd worden ze ‘geknipt’ en daarna ‘gepeld’ en dan is het echt een ‘ingreep’.
Wat niall dus ook al zegt. Succes in ieder geval :slightly_smiling_face:

Dat is inderdaad een fabel! In het ziekenhuis kreeg ik na een paar uur al vla voorgezet. Na zo’n operatie heb je sowieso al enorm veel last van overtollig slijm omdat je gewoon niet kan slikken :’)

Oke! Dacht al :’)

Okay thanks, heb boodschappen gedaan. Woensdag 10:30 is het zo ver, ben best bang. :slightly_smiling_face:

@Bombastic, Hoe is het nu met je? Ik heb mijn tonsillectomie eergister ondergaan en eten lukt nog niet. Zelfs vla en appelmoes zijn bijna niet weg te slikken. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring!