Tonen leren horen

Hallo girls,
ik ben een hele grote muziekfan, ik speel gitaar en keyboard, nu ongeveer 7 jaar. Ik heb ongeveer 5 jaar les gehad en zo’n 2 jaar geleden ermee gestopt wegens financiële redenen. Ik vond het erg leuk en ik pak alles ook snel op, dus ik ben wel muzikaal en dat vond mijn gitaarleraar ook altijd. Wel heb ik één probleem; ik heb moeite om de valse noten te horen. Nou weet ik misschien waardoor dat komt; ik ben namelijk doof aan 1 oor. Ik weet niet zeker of dit de reden is maar het zou kunnen… Ik zou het graag willen leren maar ik weet niet hoe. Ik hoor niet als iemand een beetje vals zing. Zelf wil ik ook graag bij het muziekspelen zingen, en met begeleiding op gitaar en lange noten lukt mij dat wel, dan hoor ik het bij mezelf of ik op de goede toon zit. Acapella zingen kan ik al helemaal niet. Wie kan me tips geven ??

Het enige wat ik kan bedenken is veel oefenen. Weet eigenlijk niet of er manieren zijn om dit beter te kunnen.

Bedankt voor je reactie ! Nog meer mensen die me kunnen helpen ?

Oh misschien kun je het tijdens het oefenen ook opnemen? Of hoor je het dan ook niet van jezelf?

Misschien heel veel muziek luisteren? En dan écht naar de muziek luisteren, niet naar de lyrics. Op de tonen letten, hoogteverschillen, ritme, melodielijnen etc. Of kijk of je in de bieb boeken over muziek kunt vinden, daar staat ook vast wel van alles in dat je kan helpen.

Speel de melodie gewoon mee op je keyboard of gitaar. Zorg er in ieder geval voor dat je de melodie op papier hebt en je de begintoon en de akkoorden goed door hebt, dan krijg je het uiteindelijk wel door.
Waarschijnlijk ben je ook ooit begonnen zonder foute noten te kunnen horen op je gitaar of keyboard, dus dit moet ook lukken.

Heel veel zingen. Probeer vooral mee te zingen met een bestaande track en luister naar jezelf. Je gehoor is waarschijnlijk nog niet zo getraind om snel valse noten te herkennen, maar dit kun je zeker weten oefenen, zelfs al hoor je maar de helft :slightly_smiling_face:. Geef het wel de tijd, zelfs mensen met een enorme aanleg voor dit soort dingen moeten hier veel op oefenen, dus no worries als het niet in 1 keer goed gaat!

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Bedankt voor jullie reacties, super lief!! Ik heb net al een app gedownload waarmee ik mezelf kan opnemen. En dan sla ik een noot aan met de keyboard en probeer ik het na te zingen. En dan neem ik het op en luister na de tijd of het hetzelfde klinkt :grinning:

Ten eerste: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Om stemming te kunnen horen kan ontzettend veel tijd kosten.

Pak je gitaar en ga bij je keyboard zitten, zorg dat je snaren allemaal wat vals zijn, dus draai er een stukje aan zodat ze te hoog of te laag worden. Dan speel je eerst de hoge E van de gitaar op gitaar, dan op keyboard en dan weer op gitaar. Dan moet je proberen te horen of hij te hoog of te laag is en er voor zorgen dat hij stemt. Wanneer je dit moeiteloos kan, kun je met een stemapparaat (of app) een toon op je keyboard spelen en deze proberen na te zingen en dan met het stemapparaat kijken of het inderdaad klopt (niet te hoog of te laag).

Dit zal je gehoor voor stemming wel ontwikkelen. Als je verder hier nog tips voor wilt hebben; neem eens contact op met je vroegere muziekdocent(en), die kunnen je vast wel tips geven. En anders, neem eens contact op met een zangdocent(e), leg je probleem uit en vraag of je misschien eens een les zou kunnen krijgen. Ik ben zelf ook voor een aantal lessen (stuk of 3) naar een zangpedagoog geweest.

Succes ermee! :slightly_smiling_face:

Bedankt!! :slightly_smiling_face:

Ik moet wel zeggen dat ik het niet zo graag met andere mensen deel. Ik ben namelijk zelf heel veel met muziek bezig en ik denk dat anderen het raar zouden vinden dat ik dit dan niet eens kan horen… maar ik heb heel veel aan jullie tips en ik probeer elke dag even te oefenen! En als ik het een beetje gehoor voor krijg ook oefenen door mijn gitaar expres vals te zetten en dan zelf door middel van gehoor te stemmen :slightly_smiling_face: