Plannen:
x Maak eerst een tabel met wanneer je alle toetsen hebt, wat je ervoor moet leren en wanneer het af moet zijn. Zo heb je een overzichtelijk schema!
x Verdeel alles goed en doe niet teveel op een dag, dan vergeet je de helft toch weer!
x Maak als je dat handig vind samenvattingen en/of begrippenlijsten over het onderwerp.
x Maak kleine briefjes met belangrijke woorden en plak ze op plekken waar je vaak komt, zo lees je het toch regelmatig over waardoor je het beter onthoud!
Stress voorkomen:
x Ga afleiding zoeken met je vriend(in)en! Bij mij werkt dit echt heel goed!
x Als je merkt dat je heel erg begint te stressen neem dan gerust even pauze! Afwisseling tussen leren en pauzes zijn heel belangrijk.
x Haal je hoofd even leeg, doe dit door muziek te luisteren of door te sporten.
Een goede werkplek:
x Ga niet werken op een overvol bureau!
x Zorg dat je rustig kunt leren, geen drukte om je heen. Ga desnoods even naar de bibliotheek om daar te leren.
x Laat je niet snel afleiden.
Tijdens het leren:
x Leg je laptop/telefoon/iPad etc. weg! Hierdoor kan je langer blijven leren zonder dat je gestrest raakt of je al een berichtje terughebt op Facebook…
x Zorg voor een rustig muziekje. Let op: Doe dit niet als je weet dat je daardoor afgeleid word!
x Spreek met jezelf af: als ik … weet mag ik straks … . Jezelf belonen werkt goed!
Tijdens het proefwerk:
x Denk rustig na, niet gaan stressen!!
x Weet je een vraag niet? Sla hem over en ga verder met de andere vragen. Probeer hem (als je nog tijd over hebt) als laatst te maken.
x Maak eerst de vragen waarbij je denkt: ‘deze heb ik sowieso goed’ en dan pas de moeilijke waarbij je twijfelt.
x Schrijf netjes en overzichtelijk, zo voorkom je slordigheidsfouten.
Algemene tips:
x Zorg voor goede nachtrust! Het is niet de bedoeling dat je de volgende dag als een zombie in de klas zit.
x Ga op tijd naar bed. Er is bewezen dat je in de avond alles veel slechter onthoud dan 's middags. Werk dus niet de hele nacht door!
x Zorg voor frisse lucht als je naar school gaat
x Ontbijt goed! Ontbijten zorgt ervoor dat je zeg maar wakker word
Even alles gekopieerd :p. Succes!