toetsweek verpest

Hoi allemaal,
Nou vandaag was m’n laatste toetsweekdag (nederlands) en ik heb het niet normaal erg verziekt. Ik zit nu in havo 4 met als profiel NT + frans. NL, ENG, FR zijn de enige vakken die bij mij goed zijn gegaan, voor de rest heb ik de toetsen verschrikkelijk slecht gemaakt waaronder wiskunde (heb een 2,2 gehaald en sta nu dus een 3,3 gemiddeld). Ik begrijp totaal niet waarom het zo is gegaan, ik heb netjes geleerd (voor de meeste vakken dan), maar ondanks dat gingen na, wis, sk en bio niet goed, heb ook veel opdrachten overgeslagen waar je veel punten meekon verdienen. Ik kan mij totaal niet concentreren tijdens de toets wat meestal ook leidt naar black-outs. Telkens voor de toets hoor ik dat echt iedereen super goed geleerd heeft en alles begrijpt, wat mij echt een kut gevoel geeft dat ik weer, net altijd de enige ben die faalt. Ik heb dus binnenkort een oudergesprek, volgensmij eind deze maand en ik heb het gevoel dat het echt een kut gesprek word. Mijn mentor heeft het gevoel al dat ik het schooljaar niet ga halen en mijn moeder al helemaal niet. Wat ik mij nu afvraag is: weten jullie misschien een manier om beter te leren voor zulke vakken en beter te presenteren in groepsdruk?

CIJFERLIJST
na 5,4
sk 5,1
wis 3,3
bio 6,8
fr 6,5
ne 7,7 :upside_down_face:
eng 7,1

Ik heb vorig jaar natuurkunde, wiskunde en sk met een 7/8 afgerond. Aan die begeleider die je helpt met dit soort dingen, heb je echt totaal niks aan.

Je zegt dat je voor de meeste vakken geleerd hebt, maar wat mij opvalt dat vooral de leer-vakken goed gemaakt zijn, maar de maak-vakken niet. Wiskunde, natuurkunde, scheikunde, etc. zijn typische vakken waarbij huiswerk maken je vaak al tot een 6/7 kan brengen. Dus vooral de vraag; maak jij het huiswerk, en maak jij dit goed?

Als je het huiswerk niet maakt, is dat al een grote oorzaak van het probleem. Maar het kan ook zijn dat je het huiswerk niet ‘goed’ maakt, dus → sommen maken, kritisch nakijken, fouten goed bekijken (wat ging er fout? snap ik dit nu?), en het beste is deze foute opgaven een week later nog eens te maken om te kijken of je geleerd heb van die fout.

Wanneer jij het huiswerk echt allemaal goed bijhoudt en maakt, moet je verder gaan kijken. Het kan heel goed zijn dat jij beter bent in de talen, maar dan nog hoef je geen 2,2 op wiskunde te halen. Hoe is die docent? Kan die eventueel extra helpen? Misschien huiswerkbegeleiding of zelf op zoek naar een bijlesdocent?

Ja, dat kan ik proberen dankjewel! Was wel een paar jaren erg depressief geweest, maar dat is soort van wel een tijdje (gelukkig) over. Ik heb morgen mentoruur, dus ik kan het idd vragen of we misschien een gesprek er over kunnen houden, maar dan zien we wel hoe het gaat aflopen…

Met wat je zegt over de maakvakken ben ik het wel met je eens, maar dat was dan alleen bij Scheikunde. Ik heb voor Natuurkunde keihard m’n best gedaan voor de 2 hoofdstukken die in de toetsen voorkwamen wat ik ook best wel begreep. Maar het probleem is dat als ik gewoon een toets maak en echt alles begrijp, dat ik gewoon door de zenuwen het gewoon verkloot. Ik ga wiskunde dus herkansen en hopelijk haal ik dan wel een goed cijfer zodat ik voor NL-ENG-WIS voldoendes sta. Ik ben vanmiddag ook langs m’n wiskunde docent geweest en hij vertelde mij dat als ik het niet begreep gewoon naar hem toe kan komen na de les of voorbeeld in de pauze :upside_down_face:

Ja dat is dan wel heel frustrerend, dat je alles goed maakt en leert, maar alsnog een onvoldoende haalt. Praat er met je docent over! Misschien heeft hij extra tips of oefenmateriaal, een oefentoets kan vaak al heel goed helpen. De meeste docenten geven les omdat ze jullie iets willen leren, dus die zijn echt wel bereid om te helpen.

Ja dat ga ik doen, dankjewel!

Als je je natuurkunde door de zenuwen hebt verkloot, zou ik dit toch echt bij je mentor aankaarten, misschien kan hij/zij je helpen.
Mijn middelbare school organiseerde faalangstcursus voor havo 4 en vwo 5. Wellicht biedt jouw school dit ook aan?

En voor de rest sluit ik me aan bij de tips van Turtletimes. Succes in ieder geval!

Dankjewel! Ja, ik heb net een beetje rond gekeken op de site van onze school en ik zie dat er op dinsdagen privé faalangstcursussen worden gegeven. Ik ga er dan wel een keer langs om te vragen of ze mij misschien kunnen helpen :sob::muscle:

Dankjewel! Ja, ik heb net een beetje rond gekeken op de site van onze school en ik zie dat er op dinsdagen privé faalangstcursussen worden gegeven. Ik ga er dan wel een keer langs om te vragen of ze mij misschien kunnen helpen :sob::muscle:

ff

Heyy,

Aan je cijferlijst te zien valt het nog wel mee, alleen wiskunde is erg balen, maar op de rest sta je nog redelijk. Ik heb vorig jaar ook gehad dat de eerste periode superslecht ging, maar ik heb na die periode er niet meer naar gekeken en ben gewoon weer ‘clean’ begonnen zeg maar.

Wat de groepsdruk betreft, er zullen altijd mensen zijn die het beter hebben gedaan of gewoon een natuurtalent hebben voor toetsen maken en leren, ik luister er nooit naar, want dan voel ik me minder zelfverzekerd en ga ik aan mezelf twijfelen.

Ik vind het zelf altijd moeilijk om te leren voor wiskunde, maar mijn docent zegt altijd dat je moet blijven oefenen. Vaak lees ik alle theorie van dat gedeelte door voordat ik aan de slag ga.