Toestemming van ouders voor huisarts?

Hai meiden,

sorry als hier al een topic over is, deze kon ik niet vinden. Mocht dit wel zo zijn mag er een slotje op dit topic!

Ik wil de situatie liever niet uitleggen dus bij deze mijn vraag: heb je als 16-jarige toestemming van je ouders nodig om naar de huisarts te gaan / komen zij hier dan iets van te weten (evt. rekeningen of zo)?
Bij voorbaat dank! :slightly_smiling_face:

Volgens mij mag de huisarts vanaf 12 jaar geen dingen tegen jouw ouders zeggen zonder jouw toestemming. Weet ik niet helemaal zeker, dus upje voor je topic.

Het komt wel op het overzicht van de zorgverzekeraar te staan(omdat je nog bij je ouders verzekerd bent). Dus ik denk dat je dan daar moet betalen ofzo?

Huisarts zit in je basisverzekering toch?? Je betaalt alleen eventueel medicijnen.

Het komt inderdaad op het overzicht te staan. En ja, je mag als 15 jarige zelfstandig een afspraak maken en daar heen gaan.
Misschien kun je een smoesje verzinnen? Dat je ergens last van hebt en dan kun je een afspraak maken.

Als ze niet wilt dat haar ouders erachter komen moet ze denk ik wel betalen. Het bezoek komt namelijk ook op het overzicht te staan.

rekeningen weet ik niet, maar de huisarts zegt sowieso niks,
en je kunt bijv ook tegen je ouders zeggen dat je al een tijd buikpijn hebt of zoiets simpels

Huisarts heeft geheimhoudingsplicht.

Iedere (huis)arts heeft een geheimhoudingsplicht. Als jij aangeeft dat je niet wilt dat je ouders het te weten komen, vertellen ze ook niks. Stel dat je ouders alsnog informatie opvragen dan neem je huisarts eerst contact op met jou om toestemming te vragen.

nee je kan gewoon een afspraak maken bij je huisarst en aan de telefoon al zeggen dat het geheim moet blijven. als je 16 plus bent word je zorg dossier afgeschermd voor je ouders ze moeten dus toestemming krijgen van jou om erin te mogen kijken. dus je kan gewoon rustig naar de huisarts gaan zolang je daar en aan de telefoon maar zecht dat je ouders er niks van mogen weten.

De huisarts mag niks zeggen en je kunt zelfstandig een afspraak maken bij de HA, maar het komt wel op het overzicht van de zorgverzekering dat je heen bent geweest volgens mij. Maar dat weet ik niet zeker en misschien verschilt dit ook wel per verzekeraar. Als je er echt op gebrand bent dat je ouders het niet mogen weten dan kun je misschien even bellen naar je verzekeraar en vragen of het te achterhalen valt dat je bij de HA was.

Hoewel ik er wel even bij wil zeggen dat ik geen enkele reden kan bedenken waarom je niet tegen je ouders zou zeggen waarom je naar de huisarts wil OF waarom je niet zou zeggen “hee mam en pap ik ben bij de huisarts geweest om iets te bespreken, ik houd liever privé waarover, maar alles is prima nu”. Bijvoorbeeld. Maar oke…

bij ons in het ziekenhuis kun je een formulier ophalen met privézaken enzo. ik weet niet of dat bij jullie ook zo is, en anders kun je misschien een smoesje verzinnen. veel succes!