toestemming ouders: anticonceptiepil

[i]heee!

ik ben 15 en ik wil graag aan de pil, omdat ik echt extreem onregelmatig
ongesteld ben. soms ben ik het drie maand niet en dan drie weken achter
elkaar wel. ik heb ook altijd echt last van mn buik en van mn rug. ik werd
ongesteld sinds ik net dertien was, dus ik vind dat het nu wel een keer afgelopen
mag zijn ik ben het helemaal zat. daarbij heb ik het ook meestal nogal extreem,
maar waar het om gaat: moet je toestemming hebben van je ouders als je aan
de pil wilt?

mijn moeder wil namelijk niet dat ik aan de pil ga, omdat ze me te jong vind. volgensmij (ze heeft t nooit gezegd) is ze ook bang dat ik dan seksueel actief wordt, ( mijn ouders zijn tegen seks voor het huwelijk ) maar ik ben het echt he-le-maal zat. dus moet ik toestemming hebben ja of nee? en als ik geen toestemming nodig heb: hoe kan ik er voor zorgen dat mn ouders het dan niet kunnen lezen bij de verzekering enz?
x[/i]

daar zijn al heel veel topics over,
zoeken dus!

bijvoorbeeld het officiële de pil topic…

Nee, je kan zelf een afspraak maken bij de dokter en het aanvragen. Als jij tegen de dokter zegt dat je ouders er eigenlijk niet achter staan dan mag hij niks tegen hen zeggen omdat hij zwijgplicht heeft.

Aan de andere kant moet je wel kijken met verzekeringen enzo. Ben je wel verzekerd dan komt het daar terecht dat je de pil krijgt en dan komen je ouders het toch te weten… of een andere keus is het helemaal zelf betalen.

Je ouders komen er wel achter, ik heb het ook geprobeert, maar er werd een brief thuisgestuurd dat ik naar de dokter was geweest, en toen moest ik alsnog alles opbiechten.

Maar die brief is dan toch aan jou gericht en niet aan je ouders?
Ik heb dat nog nooit gehad dat ik een brief kreeg omdat ik naar de dokter was geweest en de rekening heb ik zelf betaald en mijn ouders zagen die niet. Mijn ouders vroegen wel waarom ik naar de dokter ging… nouja dat was dan voor mijn allergie, tussen haakjes.

Dat weet ik, maar in dat officiële topic kijkt bijna niemand
en als je al een reactie krijgt is dat meestal veel later, ik heb
het namelijk al is een x geprobeerd met mn oude account.
Bovendien zijn mijn vragen niet ‘algemeen’ maar specifieker.

Dankje voor je reactie!
Maar kan dat ook als je nog geen zestien bent dan? Moet je dan geen toestemming hebben met je ouders? Ik ben inderdaad verzekerd, dus dan komen mijn ouders het wel te weten…
Hm, helemaal zelf betalen, hoeveel kost dat ongeveer denk je?
En is er geen andere oplossing voor de verzekering,
(bijvoorbeeld dat ik er neer laat zetten:wratjes aan laten stippen,
of mag dat niet?)
alvast bedankt! xxx

Nee, want het receptje van de apotheek gaat naar de verzekering.

Maar waarom mogen je ouders het niet weten dan? (Of heb ik er overheen gelezen?)

want het lijkt mij niet zo’n goed idee om het stiekem te doen. De kans is behoorlijk groot dat het uitkomt.

je maakt een afspraak bij de dokter? gaat er heen? krijgt een recept?
voila?

x

Dat klopt, maar ik krijg toch geen toestemming van mn ouders!
En ehm, zelf betalen is geen optie > zal wel heel duur doen en ik heb nooit geld over…

en dan vraagt hij hoe oud je bent? en dan mag het misschien niet? want ik weet niet of je toestemming nodig hebt als je vijftien bent van je ouders?

en dan krijg ik een brief thuis? en dan heb ik boze ouders? en dan mag ik niet meer uit tot mn zestiende verjaardag? of dan moet ik naar het hwi?

voila?

Nouja, het is geloof ik een euro of… 30. En dat is dan per kwartaal ofzo? Ik weet het ook niet precies.
En wat dan als je je ouders, of iig je moeder, mee zou gaan naar de huisarts. Dat de huisarts uit zou kunnen leggen dat het goed werkt voor je menstruatie.
En als jij toch zegt of beloofd dat je het niet wil om seks te hebben, horen je ouders daar toch in te vertrouwen?

idd, zo simpel en gratis is het.
En bij mij zouden mijn ouders er niet achter gekomen,
als ik het ze niet gewoon eerlijk verteld had, wat het makkelijkst is.

maar heb geen rekeningen of brieven of afschriften gekregen iig

Ja, dat is wel waar wat je zegt.
Zoveel geld kan ik nooit opbrengen. Ik heb geen tijd voor een baantje
en ik krijg maar 20 euro zakgeld per maand waar ik alles voor moet doen,
dus ook beltegoed, cadeautjes, makeup en uitgaan. Eigenlijk heb ik dat geld er ook niet echt voor nodig als de verzekering het kan betalen.
Mijn moeder loopt steeds weg als ik erover begin en dan is het:
Ach Karen, je bent pas vijftien, waar hebben we het nou toch over.
Maar ik ben weer mooi de dupe als ik ongesteld ben.

zeg tegen je ouders: als ik sex zou willen, doe ik het toch wel.
ik weet niet hoe jouw ouders zijn, maar de mijne zouden daar eerst denk ik wel van schrikken, maar het is wel waar.

Ik weet het ook niet precies hoor, hoe dat zit met de verzekering. Ik heb geen idee of ze daarover contact opnemen.
(Ik weet wel dat me meerdere brieven hebben gekregen over de vergoeding van mijn moeders medicijnen.)
Maar dat is het risico. Jij moet het weten.

Idd, en als jij er echt zoveel last van hebt lijkt het me sterk dat je ouders het dan verbieden.

Ja, maar als mn ouders erachter komen,
mogen ze het mij dan verbieden?
x

Als ze er een rechtzaak van maken: Ja
zonder rechtzaak: Nee

Plus: je hebt dus echt geen toestemming nodig van je
ouders als je nog (lang) geen zestien bent?